štvrtok, 23 november 2017 18:56

Zrcadlové peklo

Kam by ste sa chceli pozrieť, keby ste mali dostatok času aj peňazí? Do Paríža? Do New Yorku? Do Švédska či Japonska? Nám čitateľom často práve knihy dokážu sprostredkovať cestu do vysnívanej krajiny. Už len tým, že sa prostredníctvom písmen prechádzame konkrétnymi ulicami, jeme miestne jedlá, prispôsobujeme sa domácej kultúre.

Edgar Allan Poe bol úžasný autor. Jeho diela majú svojskú atmosféru, ktorá často inšpiruje aj iných píšucich. Japonský spisovateľ Taró Hirai mal tak veľmi rád Poove diela, že si za svoj umelecký pseudonym zvolil japonský fonetický prepis jeho mena. Svetlo sveta uzrel Edogawa Rampo. Len si skúste toto meno párkrát povedať nahlas, podobá sa na Edgar Allan Poe, aj keby sa vám to na prvý pohľad nezdalo.

Edogawa Rampo alebo Edgar Allan Poe?

Japonská kultúra je pre nás Európanov zaujímavá už tým, že je iná. Ich zvyky a tradície sú s našimi neporovnateľné, a práve preto sa nám zdajú fascinujúce. Tak je to aj v literatúre, ktorá odzrkadľuje mentalitu autorov a krajiny, v ktorej sú oni doma. Edogawa Rampo je v Japonsku považovaný za zakladateľa detektívneho románu, aj keď v japončine (suiri šósecu) to doslovne znamená próza o záhadách riešených dedukciou. Postupne sa však začal venovať aj groteske a erotickým témam, čo zostavovatelia zachytili i v zbierke, ktorú vám ponúkam.

„Pohled na těla mých obětí, které se přede mnou svíjely v kalužích krve jako smyslů zbavené, a přitom do posledních okamžiků svého života neměly ani tušení, že před nimi stojí jejich vrah, mě přiváděl do extáze.“

Japonský autor a strachy v jeho podaní

Knižka Zrcadlové peklo, ktorá vyšla v češtine, je prierezom jeho tvorby a zároveň ponúka aj najznámejšie poviedky. Emóciami skutočne pripomína tvorbu Poa ale pre mňa aj H. P. Lovecrafta. Charakteristickým znakom je asi ich prekvapivý záver. Nie sú to strašidelné príbehy, aj keď niektoré majú ducharskú atmosféru, nevydesia v pravom slova zmysle, ale nechávajú chvíľami dosť nepríjemnú pachuť na jazyku. Čo bolo naozaj nečakané.

Japoncov totiž pokladám za „slušňákov“. Hoci, áno, uznávam, japonské erotické anime a veci s tým súvisiace sú kapitolou samou o sebe, no i tak ma v knihe prekvapilo množstvo krvi a sexu. Nie sexu explicitného, popisujúceho, to nie, no erotické radovánky boli v takmer každej poviedke akoby všadeprítomné.

Zbierka začína zľahka, kratšími príbehmi, aby vyvrcholila (doslova!) v záverečnej, najdlhšej a pre mňa aj najlepšej poviedke s názvom Slepá bestie. Tá je o nevidiacom mužovi, ktorý napriek svojmu handicapu, vyváženému inými schopnosťami, dokáže získať každú ženu, po ktorej zatúži. Je však šialený, ako dieťa, ktoré chce vždy presne to, čo nemá. Každá jeho trofej ho baví iba chvíľu, takže ju po čase jednoducho odhodí. Hoci odhodí nie je ten správny výraz, on sa ich zbavuje veľmi krutým a ponižujúcim spôsobom. Jeho „láska“ je totiž smrteľnou.

Krv a sex v čudesnom mixe...

„Na soše se čtveřicí rukou a trojicí nohou totiž ležel ošklivý slepý muž. Z úst mu jako vlákno pletací příze pomalu vytékal dlouhý pramínek krve, který půvabně barvil bílý povrch sochy.“

Edogawa Rampo bol na domácej pôde považovaný za takého unikátneho autora, že na jeho počesť vznikla cena. Od roku 1955 je v Japonsku každoročne udeľovaná Cena Edogawu Rampa za najlepšiu doposiaľ nepublikovanú prózu z detektívneho žánru. Počas svojho života napísal 76 poviedok a 67 noviel alebo románov, veľa jeho diel bolo sfilmovaných, pretavených do komiksov alebo inšpirovalo počítačové hry. Už aj preto sa oplatí siahnuť po jeho tvorbe.

Kniha Zrcadlové peklo je však veľmi pekná aj vizuálne. Tvrdšia ako tvrdá väzba, ťažká váha. Jej súčasťou sú na prvý pohľad čudesné ilustrácie, ktoré sa však absolútne hodia k napísanému a krásne dopĺňajú text. Vytvoril ich Pavel Růt a sú krásne i škaredé zároveň. Strašidelné, trochu desivé a neuchopiteľné. Nádhera.

• Meno autora: Edogawa Rampo
  • Národnosť: japonská
  • Knihu vydalo: Argo