piatok, 25 august 2017 18:44

Rebeka

V tejto temnej gotickej romanci od slávnej Daphne du Maurier sa mladá a naivná hlavná hrdinka snaží získať srdce bohatého vdovca Maxima de Winter poznačeného smrťou svojej ženy Rebeky. Jej tieň sa zlovestne vznáša nad ich životmi, čo dáva tušiť tragickému vyvrcholeniu. Dokážu spoločne prekonať nástrahy minulosti?

Britská spisovateľka Daphne du Maurier na seba upútala predovšetkým ako autorka napínavých trilerov prekypujúcich záhadnými, nadprirodzenými javmi a pochmúrnou atmosférou. Do širšieho povedomia sa okrem Rebeky, svojho najslávnejšieho románu, dostala aj vďaka hororovej poviedke Vtáci a dobrodružnej dráme Hostinec Jamajka. Všetky tri diela sfilmoval Alfred Hitchcock, pričom vo filmovej verzii Rebeky vás nepochybne odzbrojí uhrančivý elegán Laurence Olivier ako strnulý, emocionálne nevyrovnaný, no predsa okúzľujúci Maxim de Winter.

Kniha na prvý pohľad pôsobí ako klasická melodráma, no ústredný romantický motív obkolesuje plazivá, priam fyzicky hmatateľná predtucha niečoho zlého a obludného. Túto spleť zároveň dopĺňa aj detektívny rozmer súvisiaci s pátraním po príčine smrti Maximovej prvej ženy. Nevinná ľúbostná zápletka, typická pre gotický subžáner, kontrastuje s množstvom temných prvkov, vrátane plastického opisu hrozivého starodávneho zámku, žijúceho svojím vlastným životom či poukázania na démonické až sadistické sklony niektorých postáv.

Nevinná ľúbostná zápletka kontrastuje s množstvom temných prvkov...

Hlavná hrdinka (román je písaný v prvej osobe a jej meno sa nikdy nedozvieme), pracujúca ako spoločníčka pre istú snobskú a povrchnú dámu, sa v Monte Carle vášnivo zamiluje do uhladeného staršieho anglického džentlmena, sužovaného ťaživými spomienkami na minulosť. Po unáhlenej svadbe odchádzajú žiť na jeho monumentálny zámok Manderley. Tu je však hlavná hrdinka, jednoduchá a prostá, neustále konfrontovaná noblesou, eleganciou a krásou Rebeky, všetkými považovanou za prototyp dokonalej ženy.

„,Ako som mohla k tebe prísť, keď som vedela, že myslíš na Rebeku? Ako som mohla žiadať od teba, aby si ma mal rád, keď som vedela, že ešte vždy miluješ Rebeku?´ Držal ma pevne pri sebe a díval sa mi do očí. ,Čo to hovoríš? Ako to myslíš?´ Vzpriamila som sa na kolenách vedľa neho. ,Kedykoľvek si sa ma dotkol, vždy som myslela, že ma porovnávaš s Rebekou,´ povedala som. ,Kedykoľvek si sa mi prihovoril, alebo si sa na mňa pozrel, či si so mnou chodil po záhrade, alebo sedel pri večeri, vždy som cítila, že si hovoríš: ,Toto všetko som robieval predtým s Rebekou.“

Nepokoj medzi hlavnou hrdinkou a Maximom vyostruje aj chladná a manipulačná pani Danversová, starajúca sa o chod domácnosti a vyžarujúca priam chorobnú posadnutosť k svojej predchádzajúcej pani. V hlavnej hrdinke zámerne vyvoláva pocit, že Maxim ju nemiluje a v skutočnosti stále túži po Rebeke. Sériu podivných udalostí zavŕši nájdenie člnu, v ktorom sa nachádza Rebekino mŕtve telo. Keďže na povrch vyplávajú fakty dokazujúce, že jej smrť pravdepodobne nebola obyčajná nehoda, ale že ju niekto úmyselne zavraždil, Maxim sa v okamihu stáva hlavným podozrivým.

Sériu podivných udalostí zavŕši nájdenie člnu, v ktorom sa nachádza Rebekino mŕtve telo...

Rebeka je žánrovo pestré dielo. Nežnú milostnú líniu striedajú viaceré desivé pasáže či brilantne budované napätie, ktoré sa postupne vkráda do vzťahu hlavných hrdinov. Ku koncu, keď na scénu nastúpi vyšetrovateľ a hnacím motorom deja je úsilie odhaliť príčinu Rebekinej smrti, ustupuje strašidelná línia do úzadia a román namiesto toho nadobúda výrazný kriminálny podtón. Charakterom postáv du Maurier vdýchla potrebnú hĺbku. Hlavná hrdinka trpí komplexom menejcennosti a nízkym sebavedomím. Vnútorne s Rebekou neustále zápasí. Chorobné porovnávanie vyúsťuje až do strácania vlastnej identity a vytvárania paranoidných predstáv, ktoré diabolská pani Danversová ešte väčšmi utužuje. Preto je v románe občas problematické rozlíšiť utkvelé domnienky hrdinky od skutočnej hrozby v podobe Rebekinho prízraku.

Du Maurier tiež bravúrne vykreslila vnútorné motivácie duševne rozpolteného Maxima, ktoré ho doviedli k hrozivému, no dostatočne objasnenému rozhodnutiu. V súvislosti s tým je obrovská škoda, že v spomínanej filmovej, i keď skvelej verzii z roku 1940, boli v závere určité kľúčové scény vo vzťahu Maxima a Rebeky úmyselne pozmenené. A to pravdepodobne kvôli dobovým konvenciám a zachovaniu neohrozeného hollywoodskeho imidžu kladnej ústrednej postavy.

„,Cúvala som pred ňou k obloku, znova sa vo mne prebudili starý strach a údes. Chytila ma za plece a zvierala ma ako kliešte. ,Prečo neodídete?´ opakovala. ,Nikto tu o vás nestojí. Ani on vás nechce a nikdy vás nechcel. Nemôže na ňu zabudnúť. Chcel by tu byť sám, s ňou. A vy by ste mali ležať v krypte, nie ona. Vy ste mali byť mŕtva, nie pani de Winter.´ Tlačila ma k otvorenému obloku. Cez závoj hustej bielej hmly som pod sebou nejasne videla sivú dlažbu terasy.´“

Romantický príbeh okorenila zmesou mystiky, psychologického trileru, detektívky a hororu...

Daphne du Maurier typický romantický príbeh okorenila zmesou mystiky, psychologického trileru, detektívky a hororu. Oscilovanie medzi viacerými žánrovými formami dodáva príbehu drajv, no na druhej strane mohla autorka väčšmi zvýrazniť práve mysterióznu, duchársku rovinu. Ako som spomínala vyššie, tá sa v románe, žiaľ, postupne vytráca. Záver namiesto toho dostáva racionálne rozuzlenie a z gotického hororu s tajomnou atmosférou sa vyprofiluje klasická detektívka podľa učebnicovej schémy.

Rebeka vás svojím príbehom, napätím, romantikou či archaickým jazykom vráti v čase do dôb minulých. Slovná zásoba autorky bola podmanivá a strašidelné sídlo vďaka jej živým opisom získava svoj vlastný charakter. Ak máte chuť na staromódnu mysterióznu romancu, poňatú tradične a minimalisticky, určite siahnite po Rebeke...

• Meno autora: Daphne du Maurier
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 368