utorok, 11 júl 2017 17:43

Krajina kanibalov

(5 hlasov)

Na smrť niekedy stačia aj štyri horúce augustové dni...

Zabudnutý kmeň kdesi v pralese, o civilizácii ani netušiaci, a dvaja muži na love. Zo spolubojovníkov a súkmeňovcov sa vplyvom nečakaných udalostí stanú lovec a lovený. Ten, ktorý zabije, bude tým, ktorý prežije. Urobí tak na základe hlasov vychádzajúcich z čudesného kameňa, ktorý muži našli chvíľu predtým v lese. Vesmír natiahol svoje krvilačné pazúry a poškvrnil nepoškvrneného.

Prežije ten, kto zabije skôr.

Mark E. Pocha priznáva, že ho k napísaniu Krajiny kanibalov inšpirovali predovšetkým hororové filmy a príslušné knihy, ale svoju rolu zohrali aj zaujímavé cestopisy a novinárske články. To všetko podnecovalo jeho fantáziu, a tak aj na pôde mierumilovného Slovenska vznikla brutálne drastická kniha. Keď sa do nej zahĺbite, nečakajte udalosti dávno minulé, ocitneme sa v podstate v prítomnosti, v roku 2015.

Skupinka študentov oboch pohlaví (ó áno, študenti sú na to ako stvorení!) pochádzajúcich zo Slovenska sa v rámci vysokoškolského projektu rozhodne vycestovať do juhoamerického vnútrozemia. Ich cieľom je skúmať vzťahy domácich obyvateľov k turistom a návštevníkom. Horúčava a vysoká vlhkosť sú pre nich dosť úmorné, to „najlepšie“ ich však ešte len čaká.

Krása divokej prírody má nečakane krvilačné ústa.

Zoznámia sa s miestnym chlapcom menom Solomon. Pätnásťročný chalan je od nich tak o päť rokov mladší, je však tunajší, v pomeroch sa vyzná a môže im pomôcť. Keď im navrhne, že ich vezme na výlet do skutočného vnútrozemia, do divočiny, aby im ukázal prírodné skvosty, neváhajú ani na chvíľu. Nefalšovaný obdiv civilizovaných belochov nad krásou nedotknutej prírody netrvá dlho. Stretnutie s prastarým domorodým kmeňom, ktorého jazyku nerozumie úplne ani Solomon, nemôže dopadnúť dobre. Inak by sa predsa knižka volala... úplne inak.

„Slovenskí turisti pokorne kráčali za divochmi. Teplo ich zvieralo ako skafander, drvilo ako neviditeľná päsť. Telá im zmáčal pot. Sol striedavo bedákal a prepadával sa do bezvedomia. Štípajúci hmyz útočil s nevídanou drzosťou. Z kyprej hliny pod bosými nohami stúpal fekálny zápach. Bolo to ako šliapať po kravskom lajne. Potom prekročili úzky potok a všetko sa zmenilo k horšiemu.“

Prvá polovica knihy je ešte taká light, čitateľ je postupne vtiahnutý do deja, spoznáva päticu Slovákov na ceste za dobrodružstvom, odhaľuje ich vzájomné vzťahy a charaktery. Hĺbkové sondy do krehkých ľudských duší však nečakajte, spisovateľovi o niečo také vôbec nešlo. Je stručný a výstižný, vie, čo chce ponúknuť a pekne zostra to aj naservíruje.

Veľmi rýchlo je všetkým jasné, že študenti doštudovali. Že budú radi, ak tento výlet prežijú. Ponárajúc sa do čoraz väčšej temnoty lesa v sprievode nepriateľsky pôsobiacich domorodcov dúfajú len v jedno – že sa domov vrátia v takom počte a v toľkých kusoch, ako z neho odišli. Nuž... Túžba domáceho Solomona popýšiť sa majestátom divokej krajiny vôbec nedopadla tak, ako si to chudák chlapec predstavoval. Jazda sa práve začína. Na štarte stojí Solomon, teda Sol.

„Krutá smrť, neľudská, trýznivá, nepredstaviteľne bolestivá smrť, ktorá Sola postihla, bola vo svete, kde stačí potiahnuť elektronickú kartu štrbinou určeného zariadenia, aby ste si mohli domov odniesť nový LCD televízor so stodvojkovou uhlopriečkou, holá nemožnosť. (...) Tu sa ľuďom nevypichujú oči a nevytrhávajú jazyky a neodstraňujú genitálie! Veru, toto celé je určite len nočná mora! Lenže nebola.“

Študenti... doštudovali...

Mark E. Pocha cielene využíva zažité študentské klišé a čitateľ to prijíma s pochopením a porozumením. Však kto by ešte nevidel nejaký ten béčkový horor, v ktorom skupinka priateľov (mladých a pekných, samozrejme) doplatí na svoju trúfalosť a nevedomosť životom. Vopred vieme, na čo sa asi pripraviť, aký koniec výletníkov čaká. Aj keď na konkrétne a veru poriadne do detailov popísané „chuťovečky“ sa pripraviť nedalo. Kniha je približne od polovice, čiže od nejakej sedemdesiatej strany, skutočne trilerom vhodným len pre silné žalúdky. Žiadne pohladkania, žiadne okolky sa nekonajú. Koho majú rozpárať a zožrať, ten svojmu osudu neunikne!

Kniha tohto typu nie je bežnou súčasťou slovenskej literatúry, autor však zvládol výstavbu deja, gradáciu napätia, striedanie hrôzy s dočasnou úľavou a ponúka aj poriadne znechutenie spojené so zhnusením, takže splní očakávania, ktoré vyvoláva už názov.

Krajina kanibalov je kniha pre tých, ktorí sa radi boja. Ktorí pri pohľade na niečo hnusné neodvrátia hlavu, ale možno len privrú oči a pozrú sa na to zbližša. Ktorí si s chuťou zgustnú na dobrom horore a dajú si k nemu ešte aj pukance. Dobrú chuť!

• Meno autora: Mark E. Pocha
  • Knihu vydalo: Hydra
  • Počet strán: 152