sobota, 01 júl 2017 16:27

Kliatba

Kliatba. Sú to vyrieknuté slová, ktoré nadobúdajú úplne iný rozmer. Kliatba je živá. Žije v tebe, žije mimo teba. Dýcha. Je ako dieťa, ktoré nosíš stále pri sebe. Požiera ťa a ty ju kŕmiš stále viac. Dá sa vziať späť, alebo ťa bude prenasledovať až kým nezomrieš?

Kliatba od velikána Stephena Kinga neušla ani môjmu pohľadu medzi kopou titulov v knižnici. Je napísaná pod pseudonymom Richard Bachman a autor v nej dokonca naráža sám na seba. Teda Richard Bachman v nej spomína Stephena Kinga ako takú malú vsuvku či reklamu. Prišlo mi to milé a vtipné zároveň.

Vlna napätia, ten nádych vzrušenia...

V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Billy Haleck. Má krásnu manželku a dcéru, skvelé zamestnanie ako advokát, no nič nie je také ružové, ako sa môže zdať. Billy má hroznú nadváhu a doktor ho vystríha pred infarktom, ktorému teda nenapomáha ani svojím nezdravým životným štýlom. Do mestečka Fairview, kde býva, prídu kočovní Cigáni a náš hlavný hrdina nedopatrením zrazí jednu z nich. Nie je to jeho vina, pretože ona vybehla spomedzi dvoch áut a nepozrela sa na cestu. Sudca, jeho dobrý známy, ho zbaví viny, no pred súdom ho počká najstarší Cigán z celej skupiny, dotkne sa s úsmevom jeho líca a povie mu len prosté: „Schudneš.“ A vtedy to všetko začne. Z Billyho začnú kilogramy len tak opadávať aj napriek tomu, že do seba pchá každým dňom viac jedla. Nejde to zastaviť. Lekári si nevedia rady, pretože podľa testov je zdravý. No on si veľmi dobre uvedomuje, čo za tým stojí.

„,Pozri na mňa Leda,´ povedal. ,Schudol som tridsaťpäť kíl. Počuješ ma? Tridsaťpäť kíl!´
,To so mnou nemá nič spoločné!´ zvolala potichu drsným hlasom. Tvár jej nadobudla chorobnú farbu hliny, rúž jej na tvári vystúpil ako namaľované fľaky na lícach klauna. Jej oči vyzerali zúrivo. Pery sa stiahli z dokonalých koruniek v ustrašenej grimase.“

Úvod knihy bol vcelku pomalý.

Neviem, čím iným by som v hodnotení románu Stephena Kinga začínala, než tým, že to bolo teda fakt dobré. Nejde o jeho najlepšiu knihu, to isto nie, ale mala v sebe tú charakteristickú vlnu napätia, ten nádych vzrušenia, ktorý sa vznáša nad každým jeho príbehom. Je to niečo, podľa čoho spoznáte, že to je jeho dielo. Nenechá vás nadýchnuť sa a potom, keď konečne nasajete vzduch do pľúc, vám zas nedovolí vydýchnuť. Po celý čas rozmýšľate, ako toto už len môže skončiť. Vyrieši sa to? Alebo snáď bude riešením smrť?

Úvod bol vcelku pomalý. Nie však nudný. Ocitli ste sa priamo v deji, kde vás sprevádzala hlavná postava a postupne odkrývala všetko, čo sa stalo. A to išlo pomaly a postupne. V nasledujúcej časti sa to celé zrýchlilo a nabralo úplne iný smer a vy ste len nechápavo pozerali, že ako sa z tohto dá vykľučkovať. Kingovi sa to podarilo. Samozrejme, všetko bolo premyslené a prešpekulované. Opisy hodné majstra sú tiež samozrejmosťou.

„Vyčnievalo mu každé rebro. Kľúčne kosti boli ako hrbolce potiahnuté kožou. Z tváre mu vyčnievali lícne kosti. Hrudný kôš bol stlačený uzol, brucho dutina, panva strašidelne ovisnutá sánka. Nohy boli zhruba také, ako si ich pamätal, dlhé a celkom svalnaté, nečrtali sa na nich kosti – tu nikdy veľmi nepribral. Ale vyše pása sa naozaj premieňal na karnevalové strašidlo – na živého kostlivca.“

Nápaditý príbeh...

Túto knihu nepovažujem veľmi za oddychové pohodové čítanie, lebo v pohode som rozhodne nebola. A už vôbec nie po jej dočítaní, kedy ma skoro trafil šľak. Keď som si už myslela, že autor na záver nepripraví nijaký špeciálny zvrat, tak on bum ho tam, aby som sa ani náhodou nenudila. Celkom som bola spokojná, aký výsledok to bude mať, už som na to bola prichystaná... no a ono to bolo inak. Úplne inak!

Veľmi zaujímavé boli názvy kapitol. Niektoré totiž boli len čísla, ktoré reprezentovali momentálnu váhu, ktorou sa Billy (ne)mohol pýšiť. Rómčina tiež bola ozvláštňujúcim prvkom. Jednak som jej nerozumela,  no na druhej strane som mala možnosť priučiť sa niektoré slová. Aspoň tých pár, ktoré boli aj preložené.

Výber knižky rozhodne neľutujem, aj keď som ju čítala trochu dlhšie, pretože bola ťahavejšia než väčšina románov spod jeho pera. Rozhodne však stála za to, lebo takto nápaditý príbeh, nevymyslí len tak hocikto.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 238
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2000