nedeľa, 25 jún 2017 14:27

Zuby nehty

Nikde nikto, len vy a zvieravý pocit, že hoci ste v miestnosti sami, obklopuje vás niečo nedefinovateľné, neviditeľné. Je možné, že by vám ktosi stál za chrbtom? Obrátiť sa? Neobrátiť sa? Ako by ste sa rozhodli?

Čiernočierna tma a v nej svietiace oči a vycerené zuby – nádhera! Obálka, ktorá sa na nič nehrá, ktorá hneď prezrádza, čo môžete očakávať. Zbierka hrôzostrašných poviedok, ktorých je presne 19 + 1, nazvaná súhrne Zuby nehty, obsahuje dokonca aj varovanie českého ministerstva vnútra. Že spôsobuje nespavosť a nočné mory. Hmmmm... Navnadila som vás? Výborne, už sa aj vám môžu zbiehať slinky!

Horory sú krásna vec.

Horory sú krásna vec. Nežartujem. Človek sa bojí, niekedy len tak trochu, príjemne, inokedy mu na rukách vyskakujú zimomriavky a stáva sa, že sa potom bojí ísť po tme na záchod (Tie záchody sú tak či tak strašne podivnou záležitosťou, naozaj je úplne bezpečné sadnúť si tam a veriť, že na vás nič z misy nesiahne?). Film sa však dá vždy vypnúť, kniha zatvoriť a hororu je koniec. Práve to je fajn. Práve preto ich môžeme smelo čítať.

„Cvak, ozvalo se nesměle, pak se zvuk začal ozývat všude kolem, sílil, jako rozrůstající se klapání zobáků hejna krvelačných vran. Když neustále cvakání přešlo v nepřetržité šumění, už to nevydržel. V panice upustil nůž a vyřítil se ven z kuchyně. Pevně přibouchl kuchyňské dveře, otočil velkým klíčem v zámku a utíkal ke dveřím máminy ložnice.“

Väčšina príbehov ma pohltila...

Všetkých dvadsať poviedok zoradených v zbierke je výborných. Nekecám. Teda zo dve – tri sa mi zdali povedomé, mala som pocit, že som ich už niekde čítala, niektoré sú trošku slabšie (rozumej – nevystrašili ma), väčšinou im však nemám čo vytknúť. Vyznačujú sa výborne vybudovanou atmosférou, ktorá ma pohltila bez ohľadu na to, či som konkrétny príbeh čítala počas dňa alebo v noci.

Obeťami desu sú takmer vždy nevinní ľudia a veľmi často sú to práve deti. Toto veru nie sú rozprávky, kde sa príbehy končia šťastne a pravidlá sú jasné. V horore môže byť všetko naopak, potrestaní sú tí dobrí. Na konci ich občas čaká krutá smrť... Lebo najhoršie veci sa stávajú najlepším ľuďom, zmierte sa s tým.

„Obklopuje mě praskání a šum ve větvích. Kdyby se ke mě něco blížilo, uslyším to? Rozsvěcuju baterku. Kužel světla jezdí ze stromu na strom, z větve na větev. Pocit nejistoty se odplížil z dosahu slabého světla. Ale tam vzadu, ve tmě, může být cokoliv.“

Najhoršie veci sa stávajú najlepším ľuďom, smola

Kniha Zuby nehty je kolektívnym dielom desiatich autorov. Všetci sú členmi tvorivej skupiny Hlava nehlava a študujú či študovali na Literárnej akadémii. Zbierka už raz vyšla, toto aktuálne vydanie je druhým v poradí. Nie je však úplne rovnaké ako jeho predchodca. Pribudli v nej dve poviedky a pod vtipné a zároveň adekvátne pôsobiace ilustrácie sa podpísal Tomáš Tvrdý, ktorý má v zbierke aj jeden príbeh.

Záverom môžem konštatovať, že do kúpeľne chodím momentálne s trochu stiahnutým žalúdkom a bez zasvieteného svetla by som si tam ani ruky neopláchla. Neverím Mikulášovi a ani plyšovým medvedíkom a tiež si o niečo opatrnejšie češem vlasy. Krátke, no šťavnaté príbehy môžem odporúčať fanúšikom strašidelných príbehov, určite si každý nájde niekoľko takých, ktorým podľahne. S chuťou. Lebo knihu môže kedykoľvek zavrieť. A aj keď je cieľovou skupinou mládež, na mňa kniha pôsobila veľmi dobre, hoci sa už k mládeži rátať nemôžem.

• Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Jas
  • Počet strán: 224