pondelok, 27 jún 2016 19:13

Oblek mŕtveho

Duša človeka sa po smrti odoberie kamsi do večnosti. Väčšinou... Niekedy totiž mŕtvi nemôžu nájsť pokoj a ich duchovia blúdia po zemi s rôznymi cieľmi. Najhorším z nich je pomsta. Taký duch rozhodne nechce byť váš kamarát. Naopak – bude sa snažiť, aby ste skončili tam, kde on. Lebo mŕtvi ťahajú živých dolu. Jude Coyne by o tom vedel rozprávať...

Román Oblek mŕtveho je prvotinou dnes už čoraz viac známeho a uznávaného autora Joea Hilla. Než si ho čitatelia zamilovali a kritici začali vážiť, stál Hill pred oveľa ťažšou úlohou než ostatní začínajúci autori. Všetci sme boli zvedaví, či podedil niečo z otcovho talentu, alebo naopak – či je len ďalší protekčný autor, ktorý vlastne ani nemusí vedieť písať, pretože predaj mu zaručí slávne meno (pre tých, ktorí o tom ešte nepočuli, Joe Hill je synom Stephena Kinga). Neviem ako vás, ale mňa rozhodne presvedčil, že písať vie... A dokonca výborne.

Keď si kúpite ducha, len ťažko si uplatníte reklamáciu...

„Judovi búchalo srdce, bojoval o každý nádych a kráčal ďalej ku dverám spálne, ktoré boli až na konci chodby. Keď prešiel popri drevenej stoličke, ktorá stála pri stene po jeho ľavici, nohou sa obtrel starcovi o koleno a duch zdvihol hlavu.“

Jude Coyne je vyslúžilý hudobník, ktorý má okrem spomínania na svoju zašlú slávu a preťahovania mladých slečien ešte jednu, oveľa zvláštnejšiu záľubu. Je zberateľom rôznych bizardných a pre normálnych ľudí nepochopiteľných vecí. Keď jeho asistent objaví na internete inzerát na predaj ducha, Jude neváha a dušu, ktorá je pripútaná k svojmu nedeľnému obleku, okamžite kúpi. Aj s donáškou do domu. Niečo ale Jude nedomyslel. Keď si kúpite ducha, len ťažko uplatníte reklamáciu. Peniaze zaň sa nevracajú, a keď sa ho budete chcieť zbaviť, nepôjde to. Duch totiž nie je prašivý pes, ktorého pohodíte len tak pri ceste. Ak ho raz kúpite, nezbavíte sa ho. Nikdy. A tak sa zdá, že východisko tu bude iba jedno...

... východisko bude iba jedno...

„Zatvoril oči. Zatvoril dvere. Oprel sa o ne čelom, do pľúc zhlboka vtiahol vzduch a pridržal ho tam, potom pomaly vydýchol. Tvár mal lepkavú od potu a zdvihol dlaň, aby si ju utrel. Na líci ho jemne škrablo niečo ostré a tvrdé a on otvoril oči a vo vlastnej ruke uvidel zakrivenú žiletku mŕtveho, modrú oceľovú žiletku a v nej odraz svojho vlastného vytrešteného oka.“

To, čo Joe Hill po svojom otcovi rozhodne podedil, je vytváranie originálnych námetov. Chlapík si kúpi starý oblek ku ktorému je pripútaný duch? Komu by toto napadlo... A hoci obaja píšu podobný druh literatúry a ich cieľový čitateľ môže byť pokojne jeden a ten istý človek, príbehy podávajú odlišných spôsobom.

Vydarená a nadpriemerná žánrovka.

Hill píše neskutočne pútavo a „čítavo“. Na rozprávanie vo svojich knihách nevyužíva zložité, či dokonca lyrické opisy. Namiesto nich vytvára pred svojím čitateľom živé, akčné a príťažlivé obrazy. Príbeh má už od začiatku svižné tempo, je zaujímavý, nenudí, a knihu dokážete prečítať za víkend. Možno dokonca behom jednej noci. Avšak tu zdvíham varovný prst.

Ak nie ste vyslovene hororový typ, môže sa stať, že vás táto ducharina vystraší. My, čo hororové typy sme, vieme, že dobrých strašidelných príbehov je ako šafránu. Preto nás vždy milo prekvapí takáto vydarená a nadpriemerná žánrovka.

Mimochodom, žáner... Nebudem vám klamať, zo začiatku je príbeh dosť strašidelný a miestami zachádza až do nechutností. Ale približne v polovici Hill plynule prechádza od hororu k trilleru, a dokonca tu vidno aj prvky kriminálneho románu (lebo veď nič nie je tak, ako sa na začiatku zdalo). Román určite nesie aj niektoré znaky prvotiny, no napriek tomu si myslím, že je to veľmi vydarený príbeh. Ak sa teda radi bojíte alebo hľadáte len ľahkú žánrovú oddychovku na spríjemnenie víkendu, neváhajte. Román Oblek mŕtveho rozhodne stojí za prečítanie.

• Meno autora: Joe HIll
  • Počet strán: 304
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2008