pondelok, 09 máj 2016 13:46

Hrad

Hrad je príbeh dvoch bratancov, ktorí v detstve prežijú nezvyčajný zážitok a ten sa odzrkadlí aj v ich živote. Nenašli cestu k sebe, naopak, každý  si zvolil svoju životnú púť. Z jedného sa stáva muž hľadajúci svoju identitu a z druhého zbohatlík. Čo ich nakoniec spojí? Stretnú sa ešte niekedy?

Hrad je prvá kniha, ktorú som čítala od tejto autorky. Prekvapila ma svojou schopnosťou vykresliť vnútorné pocity postáv. Vo mne vyvolala rozporuplnosť a nie presne rozpoznanie identity postáv. Dlho som rozmýšľala, kto je vlastne kto a akú rolu postava zohráva v tomto príbehu. Nakoniec vysvitlo, že to bol autorkin zámer. Okrem iného, cieľom bolo poukázať aj na nezmyselnosť doby a našej závislosti od modernej techniky a vyzdvihnúť potrebu začať žiť a poznať sám seba. Sme zmietaní realitou a prestávame žiť.

Sme zmietaní realitou a prestávame žiť.

Čo sa odohráva v knihe?

Zbohatlík Howard po rokoch pozýva svojho bratranca na tajomný hrad, aby mu pomohol pri jeho reštaurovaní. Hrad sa nachádza niekde v Európe, miesto ostáva pre nás tajomné. Vieme však, že dedina a okolie sú v úzkom súžití s hradom. Po príchode na hrad sa deje niečo, čo je ťažké popísať. Danny sa zmieta vo viacerých odlišných svetoch, hľadajúc cestu v poznaní samého seba.

Na hrade sa Danny stretáva so svojím bratrancom a jeho rodinou. Sám nevie, načo ho vlastne zavolal a akú úlohu má pre neho vykonať. Pravdepodobne to nevie ani sám Howard, alebo sa tak aspoň jeho postava tvári. Avšak Danny nehrá podľa jeho pravidiel, hľadá svoju cestu na hrade sám. Stretáva sa s tajomnou barónkou, ktorá mu rozpráva svoj príbeh a s ňou prežije nevšedný zážitok. Ocitáme sa s ním pri zvláštnom jazierku s mŕtvymi deťmi či v podzemí hradu. Vždy sa myšlienkami vracia do minulosti.

Kedy však prežíva realitu, kedy sen?

„Dany sa vnoril do spomienky číslo dva, môžem to tu teraz vybaliť, pretože ako sa mám do tých spomienok vnoriť a zase vytiahnuť tak ľahko, aby to nikto nepostrehol, to naozaj neviem.“

Dej je poprelínaný viacerými príbehmi. Danny nestíha precitnúť z jednej skúsenosti na hrade a už sa ocitá pri telefonáte so svojím spolubývajúcim v New Yorku. Jeho život sa prelína so životom iných a je ťažké identifikovať, či je to naozaj, alebo sa tie príbehy odohrávajú len v jeho hlave. Otázkou je, ktorý život je ten skutočný? V štádiu svojej zmätenosti sa snaží dovolať Marte. Kto to je, nik nevie a postava ostáva utajená do konca knihy.

„,Danny, to som ja, Marta. Prečo sa pýtaš?´
,Povedz mi niečo, aby som vedel, že si to ty.´
Chvíľu bola ticho. ,To je nejaký vtip? Zavolal si mi do práce a ja som ti dvihla telefón – kto by to, dočerta, mohol byť?´

V pozadí Dannyho života sa odohráva ešte jeden príbeh – príbeh odsúdenca Raya. Ten píše knihu o tajomnom hrade niekde v horách a sám nevie, či je to realita a či sen. Svoje písanie prezentuje v rámci kurzu tvorivého písania ktorý vedie Holly. Je to Danny? Je to niekto z osudného príbehu z hradu? Každý si odpoveď nájde sám.

Celá kniha je akousi otázkou: Kto som? Čo vlastne robím? Čo sa deje? Je Howard mojím bratrancom? Prečo som tu? Kde vlastne žijem?

Žijem ja naozaj v realite?

Hrad je skvelá kniha s prvkami magického realizmu a gotickým nádychom. Autorka nás nenechá dokončiť jednu životnú skúsenosť a hneď sa prelíname do druhej.  Skvele vykúzlila pocit strachu, nezmyselnosti a reality. Chvíľami sa čitateľ so strachom obzerá okolo seba a vzápätí si povie, prečo mám strach, veď je to nemožné. Necháva čitateľa v neistote a v tápaní, či je to naozaj sen, alebo skutočnosť. Po prečítaní knihy čitateľovi môže skrsnúť otázka: Žijem ja naozaj v realite?

Knihu odporúčam čitateľom, ktorí majú radi psychologické knihy s hororovým motívom. Ja som ju čítala s pocitom zvedavosti, o čom to vlastne je. Dej ma prekvapil, čakala som asi bežné hororové klišé a namiesto toho som ostala po jej dočítaní dosť zmätená. Postupom času, keď tak rozmýšľam a beriem knihu ako celok, kniha je dobrá. Autorka sa pohrala s opismi hradu, vnútornými pochodmi  postáv a vykúzlila napätie, v ktorom nás drží po celý čas. Každopádne sa k nej ešte vrátim, niekedy o pár rokov a možno v nej nájdem úplne iné posolstvo, než aké som našla teraz.

• Meno autora: Jennifer Eganová
  • Knihu vydalo: Odeon
  • Počet strán: 248