piatok, 11 december 2015 20:55

Čudákova dcéra

Preparovanie zvierat niektorí považujú za zvrátenosť – veď kto by už chcel mať v izbe vypchatú mŕtvolu nejakého vtáka alebo iného živočícha? Taxidermia, čo je vznešenejší výraz pre preparáciu, je však vo svojej podstate umenie, spôsob, ako vytvoriť alebo zachovať krásu a podstatu daného zvieraťa tým, že mu vdýchnete život.

Zaujal vás názov ďalšieho románu Kate Mossovej? Pýtate sa, prečo Čudákova dcéra? Onou dcérou je mladá žena menom Connie Giffordová a čudákovou ju nazývajú preto, lebo jej otcom je bývalý úspešný preparátor zvierat, predovšetkým vtákov. Začiatkom 20. storočia však už nie je módne mať v salóne vypchaté kavky, havrany, straky. Ani  pozerať sa na stenu s mŕtvou hlavou jeleňa. Aj kvôli nedostatku práce sa zo starého Gifforda stala ľudská troska. Od dcérinej nehody pred desiatimi rokmi už tobôž nie je tým, kým býval, čoraz viac sa utápa v alkohole. Connie od spomínanej nehody začína žiť nový život, keďže na ten predchádzajúci si, žiaľ, vôbec nepamätá, preto ho príhodne označuje ako stratené dni.

Záblesky vlastných spomienok ukrývajú tajomstvo, ktoré nikdy nemalo byť odhalené...

Connie sa často budí kvôli nočným morám, kde vidí len vtáky, veľa peria, masky, cíti pach strachu a smrti. Nikto jej nevie povedať, čo sa stalo. Vie len to, že pri tej nehode takmer prišla o život. Začne si všímať otcovo čoraz zvláštnejšie správanie, jeho bludné reči, zdá sa jej, že ju niekto sleduje. Keď v jej blízkosti začnú za podozrivých okolností miznúť vplyvní ľudia, podvedome cíti, že tieto zmiznutia sa bytostne dotýkajú nielen jej, ale aj otca. Connie je nad slnko jasné, že záblesky jej vlastných spomienok ukrývajú tajomstvo, ktoré nikdy nemalo byť odhalené...

Autorka v tomto románe postavila na váhu zločin, trest a spravodlivosť. Výška trestu by mala, v ideálnom prípade, zodpovedať závažnosti zločinu. Je však volanie krvi po krvi oprávnené? Dá sa zabudnúť a odpustiť? Môžeme byť vykonávateľmi spravodlivosti, keď nám vlastná bolesť zastiera zdravý úsudok? Dokážeme odhadnúť tenkú hranicu medzi oprávneným hnevom, sklamaním, bolesťou, prázdnotou a šialenstvom, keď už zmysly nevnímajú naše konanie? Ako sa potom človek – sudca – pozerá na to, že môže ublížiť svojim blízkym, spôsobiť žiaľ ľuďom, na ktorých mu ešte záleží? Je teda takáto cesta správna?

Trest by mal zodpovedať zločinu.

„Po svetle prišla tma. Po láske zostalo ticho. Znel len osamelý tep jej detského srdca. Rukami si pevne objala trup. Tento smútok dobre poznala. Často prichádzal nadránom, trápil ju predstavami o tom, aký mohol byť jej život. Vždy si myslela, že žiali preto, lebo nikdy nepoznala svoju matku. Teraz vedela, že smútila za Cassie.“

Ďalším ťažiskovým bodom románu je skutočnosť, ako si myseľ človeka dokáže ochrániť samu seba. V prípade Connie to môžeme považovať takmer za zázrak. Nie je však lepšie čeliť pravde aj na úkor pohodlnosti, inak žijeme svoj život v nevedomosti? Nech je pravda akákoľvek, vždy zostane pravdou, akokoľvek ťažko sa s ňou môže žiť.

Ak ste sa už stretli s nejakou knihou Kate Mossovej, viete, že o napätie máte postarané. Už na začiatku sa ocitneme o polnoci na cintoríne (áno, je to klišé), ale kvôli tomu, že ide o miestnu dlhoročnú a každoročnú tradíciu. O polnoci v predvečer sviatku sv. Marka sa totiž pri kostole a vedľajšom cintoríne zjavujú duchovia tých, ktorí majú onedlho zomrieť. Strašidelné, nie? Ak by vám to nestačilo, v príbehu natrafíte aj na tajomné sídla, staré mlyny, močiare, podivínov, kŕdle čiernych vtákov. Vystupňujúce sa napätie autorka zvýrazňuje bojom živlov – búrky, vietor, voda, záplavy. Atmosféra ako vyšitá.

„Teraz už zostávalo jediné. Vziať na zodpovednosť posledného z nich – toho najhoršieho. (...) Vzal jej život, akoby bola len vtáčik alebo muška pod jeho čižmou. Nepochybovala, že príde, tak ako nepochybovala ani o ostatných. Ich osud vyplynul z ich povahy. Každému podľa jeho túžob: povesť, apetít, násilie, moc.“

Nie je lepšie čeliť pravde ako žiť v nevedomosti?

Zaujímavé je aj kompozičné členenie. Román je okrem prológu a epilógu rozdelený do troch častí, troch dní, počas ktorých sa udeje najpodstatnejšia časť príbehu. Kapitolám predchádzajú časti jedného listu, ale aj úryvky zo starej fiktívnej taxidermickej príručky – tie dej nielen rámcujú, ale aj vysvetľujú, čo sa stane na ďalších stranách. Okrem toho medzi jednotlivými kapitolami nachádzame citácie z Rómea a JúlieMacbetha.

Novinka britskej autorky bola príjemným, napínavým a hlavne strašidelným čítaním, pri ktorom vám v niektorých chvíľach bude tuhnúť krv v žilách, nebudete chcieť ostať doma sami a po ruke budete mať v prípade vybitia žiarovky celý rad náhradných. Avšak famóznosť jej starších diel – Hrobky alebo Labyrintu, žiaľ, nedokázala prekonať. Možno nabudúce, s príchodom iného diela, padneme na zadok. V tomto prípade nám to však nehrozí. Napriek tomu, ak ste fanúšikmi diel Kate Mossovej, pri Čudákovej dcére sa máte na čo tešiť, a teda žiadny negatívny zážitok z čítania vám nehrozí.

• Meno autora: Kate Mossová
  • Počet strán: 376
  • Dátum vydania: streda, 29 júl 2015