CitajFilmy

sobota, 21 november 2015 16:10

Tma

Zima, sneh, ticho, pokoj, samota. Lákavá predstava pre človeka, ktorý je vyčerpaný civilizáciou a hádam ešte viac napätým vzťahom s milovaným človekom.

Deň po dni sa zoznamujeme s mužom, ktorý sa snaží uniknúť pred všetkým. Pred nevydareným manželstvom, ktoré krachuje. Pred prácou, ktorú vykonáva pod tlakom. Pred nedostatkom peňazí, ktorý trápi mnohých. On sa však predovšetkým snaží uniknúť pred svojou vlastnou frustráciou zo života. Rozhodne sa preto stráviť pár dní na samote na chalupe, ktorú zdedil po rodičoch. V odľahlom kúte Slovenska, kde je k najbližšej chate potrebné prejsť hodinu, vidí ideálny spôsob, ako si vyčistiť hlavu. Predstava je to nádherná. Ticho, pokoj, takmer úplná absencia mobilného signálu, sneh vŕzgajúci pod nohami, čerstvý vzduch, trocha fyzickej námahy pri zabezpečovaní toho najnevyhnutnejšieho.

Snaží sa pred všetkým uniknúť...

Televízny scenárista má, ako každý, kto pracuje roky pri PC, unavené a oslabené oči. No na chate je iba druhý deň, keď sa pre neho jasné poludnie zrazu zmení na hlbokú noc. Z ničoho nič mu jeho oči vypovedajú službu a on nevidí. Nastáva pre neho tma. Viete si to predstaviť? Ste na chate, ktorú navštívite tak raz-dvakrát do roka, vonku je treskúca zima, najbližší ľudia sú minimálne hodinu od vás a vy zrazu absolútne nič nevidíte? Nič... Len si to predstavte. Alebo nemusíte, začítajte sa do Tmy od Jozefa Kariku. Bude vám z toho behať mráz po chrbte.

„Počul som vlastné kvílenie, no doliehalo ku mne z obrovskej diaľky, z iného sveta, do ktorého som stratil prístup. Svet živých ma za krátku chvíľu vyhostil, vytlačil kamsi do tmy. Čo sa stalo? Čo sa stalo?“

Keď sa človek ocitne sám v tme, vydesený a bezmocný, z útrob jeho hlavy vyliezajú príšery

Je vlastne pochopiteľné, že keď sa človek ocitne kdesi v tme sám, vydesený a takmer bezmocný, z útrob jeho hlavy vyliezajú príšery. Zväčša majú absolútne reálnu podstatu, nie sú to žiadne ľudožravé pavúky, bosoráci, duchovia alebo ufóni. Tým najstrašnejším na svete je predsa človek sám a rad radom príslušníci jeho druhu. V takej chvíli je však namieste otázka: deje sa to naozaj alebo sa to deje len v jeho fantázii?

Vymyslite si všetko zlé, čo sa takému človeku môže stať, úplne všetko to najhoršie, čo dokážete. Máte? A potom sa postavte do kúta na hanbu, lebo Karika tie predstavy zniekoľkonásobil... Až sa človek chytá za hlavu, prípadne za srdce a nechápe. To sa mu naozaj stane všetko, čo sa mu len môže stať? Že keď sa darí, tak sa darí?...

Jozef Karika vykreslil vo svojej knihe Tma úžasnú atmosféru. Stupňujúce sa napätie udržiava pozornosť čitateľa vyhrotenú na maximum, nevytvorí priestor, aby si človek vydýchol a upokojil sa. A ak ho aspoň naznačí, nikdy netrvá dlho. Neukolíše vás do oázy pokoja, po prvých idylických stranách už viac nie. Čitateľ je pohltený doslova desivou atmosférou, na ktorej je najstrašnejšie to, že je absolútne reálna. Presne toto sa jednoducho môže stať komukoľvek.

„Pokusy o záchranu sú nebezpečné, nádej ťa zabije. Byť stratený v horách, triasť sa od zimy a držať v rukách mobil, ktorý ťa spojí s celým svetom – ibaže voči tebe ostáva hluchý, pretože si slepý.“

Vymyslite si všetko zlé, čo sa takému človeku môže stať a buďte si istý, že sa mu to stane.

Ak máte strach báť sa, nečítajte to. Alebo tiež, ak máte slabšie žalúdky. Mohlo by sa vám to vypomstiť. Tma má však skutočne vynikajúcu atmosféru. Knihu zvládnete za pár hodín, pretože ju jednoducho nebudete ochotní pustiť z rúk skôr, ako sa dozviete, čo sa vlastne deje. Čo je skutočné a čo je len fantázia bezmocného človeka. Budete pokračovať aj napriek tomu, že vám pri jej čítaní občas príde zle... Naozaj pri nej radšej nič nejedzte, nehovorím to zo žartu.
Jozef Karika vo svojom románe Tma poskytuje čitateľom mrazivé a zároveň dychtivé čítanie, ktorému s chuťou podľahne každý milovník hororov a trilerov, napätia a drámy. Nebola som výnimkou, spokojnosťou som si mädlila ruky. Avšak, pravdaže, až potom, čo som sem-tam na chvíľu rýchlo zatvorila knihu a musela rozdýchať to, čo som si práve prečítala. Ale takto to predsa má byť. Ak čítam knihu, pri ktorej sa mám báť, chcem sa báť. Pri Tme a v tme sa báť rozhodne budete...

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 231
  • Žáner: strašidelné