sobota, 03 máj 2014 00:00

Román o Tristanovi a Izolde

Nie všetkým zaľúbencom je dovolené byť spolu. Nebolo to súdené ani Tristanovi a Izolde. Čo sa im však napodarilo počas života, smrť napravila.

Legendu o Tristanovi a Izolde azda už každý dobre pozná. Jeho základ tvorí keltská legenda plná rytierstva, odvahy, lásky i bolesti. Ich príbeh inšpiroval už mnohých umelcov. Dostal sa nielen na divadelné dosky, ale aj na filmové plátna. Myslím si však, že Bédierov román ich príbehu dodáva istú dávku dôstojnosti a elegancie.

Ich príbeh inšpiroval už mnohých umelcov. Dostal sa nielen na divadelné dosky, ale aj na filmové plátna.

„Vznešení páni, páčilo by sa vám vypočuť krásnu poviedku o láske a smrti? Je to o Tristanovi a kráľovnej Izolde. Počúvajte, ako sa ľúbili vo veľkej radosti i vo veľkom smútku, potom pre lásku umreli v ten istý deň, on pre ňu, pre neho ona.“

Tristan vyrastá ako sirota po šľachticoch v Anglicku. Jeho výchovu si zobral na starosť koniarčik Rohalt, ktorý z obavy o jeho život uznal ho za svoje dieťa. Naučil ho všetkému, čo mladý barón potrebuje vedieť. Narábať s lukom i mečom, jazdiť na koňoch, spievať i hrať. Z Tristana tak vyrástol ušľachtilý, nebojácny a hrdý rytier, ktorý dlho nič netušil o svojom šľachtickom pôvode. A ako to už v románoch býva, do života mu vstúpila žena, princezná Izolda. Neboli si súdení. Nemali byť spolu. No omylom vypili nápoj lásky. A v momente, keď spolu mladý pár zdieľa čašu s nápojom, pripíjajú si vlastne na svoju smrť.

Neboli si súdení. Nemali byť spolu. No omylom vypili nápoj lásky.

„Nie vernej Brangieny, seba samých sa musia milenci obávať. Veď ako by ich zmámené srdcia mohli byť bdelé? Láska ich morí tak, ako smäd ženie jeleňa k rieke pred skonaním, alebo ako po dlhom pôste náhle vypustený krahulec vrhá sa na svoju korisť. Beda! Láska sa nedá ukryť.“

Bédierov román prináša nové poňatie legendy o Tristanovi a Izolde. Pri tvorbe tohto románu čerpal z viacerých historických zdrojov, pričom vytvoril súdržný celok. Z legendy vyňal prvky fantastična a pripravil uveriteľný, realistický román, ktorý je historicky verný. Jediným nadprirodzeným prvkom v románe je čarovný nápoj, vďaka ktorému či skôr kvôli ktorému sa do seba Tristan a Izolda zamilovali. Myslím si však, že nemožno Bediérovi tento „prehrešok“ zazlievať. Veď v období stredoveku azda nebol iný spôsob, ako by sa dala zakázaná láska dvoch ľudí obhájiť.

Z legendy vyňal prvky fantastična a pripravil uveriteľný, realistický román, ktorý je historicky verný.

Román o Tristanovi a Izolde je pomerne krátky príbeh, ktorý zhltnete v priebehu jedného večera. Je to také oddychové čítanie o láske, ktorú nedokáže premôcť ani smrť. A aj keď ide o pomerne jednoduchý príbeh, som vďačná, že aj vďaka Bédierovi prežil až do dneška a stal sa legendárnym. Poskytuje nám pohľad do histórie, dozvedáme sa o názoroch na náboženstvo, o rodinných vzťahoch i o chorobách, ktoré v tom období sužovali Britské ostrovy. Bédier nám svojím románom dáva možnosť žiť počas obdobia Artuša a jeho rytierov. Vďaka nemu môžeme prežiť na vlastnej koži skutočne veľkú lásku, ktorá chytí za srdce a zanechá hlboké emócie.

Čítané 2322 krát