nedeľa, 02 december 2012 15:58

Pamäti gejše

(7 hlasov)

Málokto vie, že Japonsko nie je len o sushi a najmodernejšej technike. Už v dávnej histórii sa v Japonsku objavovali gejše – azda najkrajší symbol Japonska. Kto sú, čo vlastne robia i nerobia?

Nebojte sa, nejde o odbornú prednášku. Kniha amerického autora, ktorému rozpráva svoj príbeh jedna z najslávnejších japonských gejší vás chytí za srdce i za rozum. Pochopíte, prečo ich život nie je ľahký, že to nie sú len hlúpe dievčatá, ktoré sa skrývajú za bielu tvár s červenými líčkami.

Pamäti gejše, kniha, ktorá bola neskôr sfilmovaná (mimochodom, film sa páčil všetkým členom mojej rodiny, ktorých som donútila pozrieť si ho – a tam radím aj mužské osadenstvo), je retrospektívne rozprávanie malého dievčatka Čijo, ktoré žije s otcom rybárom, sestrou a chorou matkou v takzvanom „pripitom dome“, ako ho Čijo nazýva. Keďže jej otec je starý a matka umiera, hlava rodiny sa s neľahkým srdcom vzdá svojich dcér a predá ich istému obchodníkovi s nádejou na lepší život.

Asi to vyznie ako úvodná časť romantickej žuvačkovej telenovely. Ale opak je pravdou. Hororové scény a striekajúcu krv síce nehľadajte, no samotný príbeh si vás získa a očarí vás. Dozviete sa, že nie je gejša ako Gejša, že jej život nie je rozprávkové blues a že láska do jej náplne práce nepatrí. Alebo áno?

Hororové scény a striekajúcu krv síce nehľadajte, no samotný príbeh si vás získa a očarí vás.

Preniknúť do prostredia gejší nie je jednoduché. Svoj svet si úzkostlivo strážia a nahliadnuť do ich vnútra je takmer nemožné. Kniha ponúka obraz gejše, ale podľa mňa v prvom rade obraz ženy, ktorá chce jednoducho to, čo každá iná: chce nájsť v živote lásku, porozumenie a šťastie. Páčilo sa mi, ako autor vykreslil aj svet počas vojny, ktorý ukazuje očami Sajuri, aj to, ako sa z jemnej gejše stala robotníčka so zničenými rukami.

Román aj napriek väčšiemu počtu strán človeka nenudí a navyše je písaný bez zdĺhavých opisov japonskej prírody a miest, na ktoré ste zrejme mohli natrafiť pri podobných románoch. Okrem toho sa vám dostane pod kožu aj niečo z japonskej kultúry a pradávnych zvykov. Neverili by ste, že Japonci majú takmer na všetko nejaký rituál, a že gejše sú asi poverčivejšie ako naše babky. Čo sa týka konca príbehu Čijo, neskôr obdivovanej a uznávanej gejše Sajuri, jej osud je zamotaný ako špagety, hlavne od osudového stretnutia s mužom, do ktorého sa ako správna žena zaľúbi až po uši. Dostane ho aj napriek tomu, že dobrá gejša sa nikdy neoddá láske? Zistíte až v knihe Arthura Goldena Pamäti gejše.

gejsagejsa2gejsa3

• Meno autora: Arthur Golden
  • Počet strán: 432