nedeľa, 02 december 2012 14:26

Svet mi je dlžný

(12 hlasov)

Ďalšia z radov Evitoviek je predsa len iná. Dramatický príbeh Denisy, večne nespokojnej so svojím životom, ktorá sa nakoniec zničila. A čo je horšie, nielen seba...

Od Evity som čítala už 3 knihy. Všetky spájala jedna vec. Emócia. Každá jej kniha vo mne zanechala pocit, že som súčasťou deja, prežívam ho na vlastnej koži. Je umenie napísať knihu tak, aby ste sa cítili zúčastnene. Keď mi kolegyňa v práci s nadšením opisovala ďalšiu z jej kníh, Svet mi je dlžný, pozorne som počúvala. Vraj je úplne iná ako predošlé Evitovky a vraj mi ju zajtra donesie. Doniesla... A ja som začala čítať.

„Chceš byť šťastný? Tak buď!“ Aké jednoduché, však?

Sympatické na tejto knihe je, že nie je prvoplánová. Akékoľvek vaše predvídanie konca a vymýšľanie spletí, čo sa asi stane, bude neúspešné. Na zadnej obálke knihy je krátka recenzia od herečky Gabriely Dzuríkovej a moderátorky Marianny Ďurianovej. Vraj sa hnevali na hlavnú hrdinku, ktorá bola nešťastná a robila nešťastných všetkých naokolo. Poviete si: „Aha, tak o tomto bude kniha.“

Príbeh otvára citát od Tolstoja: „Chceš byť šťastný? Tak buď!“ Aké jednoduché, však? Logicky ste usúdili, že kniha bude o šťastí, ktoré jej svet bude dlžný. To ešte neviete, že kabelkový formát knihy je rozdelený na úvod, jadro a záver. V úvode autorka opisuje jej „zlý“ vzťah s Robom. Bez problémov a rozmyslu vymenováva rad za radom veci, ktoré jej na ňom vadia. A on je pritom vo všetkom nevinne, to len Denisa si neváži jeho dobrotu.

Denisa je 30-ročná žena, produkčná v televízii, nevie vysloviť R a zomrel jej otec, ktorý ju roky psychicky týral a znevažoval. Vo svojom živote je nešťastná. Denne v práci chodí okolo herečiek, na ktorých mieste chcela byť ona. V jadre knihy sa všetko zdramatizuje. Denise sa hnusí Robo už len tým, že je. Začne ho podvádzať so Ženatým. Mimochodom, Ženatý, okrem toho, že je ženatý a má tri deti, je aj pekne pri peniazoch! Deni pri ňom stratí samu seba, hrá sa na niekoho, kým nie je a to jej značne skomplikuje život. A aby komplikácií nebolo málo, otehotnie s ním. Ako to celé dopadne v závere, vám neprezradím. Nuž, ja som otvárala ústa.

Deni pri ňom stratí samu seba, hrá sa na niekoho, kým nie je a to jej značne skomplikuje život.

Názov knihy výborne korešponduje s hlavnou myšlienkou, ktorá je odhalená až na úplnom konci. Knihu je možné "zhltnúť" za pár hodín aj vďaka nenáročným vetným konštrukciám a používaniu hovorovej reči. Počas čítana máte pocit, akoby vám príbeh rozprávala kamarátka pri káve. Vytkla by som autorke toľko omieľaných 100 %. Že máte iba jedných 100 % a musíte si ich rozdeliť podľa priorít, takže nemôžete byť na 100 % matkou a mať na 100 % vybudovanú kariéru je síce fajn fráza, ale pre mňa, ako pozornú čitateľku jej kníh, je sklamanie, keď používa túto frázu v knihe Všetko alebo nič a aj v tejto – Svet mi je dlžný.

Eva Urbaníková je rodená Žilinčanka, ktorá v osemnástich rokoch odišla študovať do Bratislavy a tam zapustila korene. Po doštudovaní zasvätila svoj profesionálny život žurnalistike. V súčasnosti je rozvedená a má dve deti. (rok 2012)

Počas čítania máte pocit, akoby vám príbeh rozprávala kamarátka pri káve.

„Stupeň zamilovanosti je priamo úmerný stupňu zúfalstva, v akom sa nachádzaš. Vždy sa zamilujeme tak intenzívne, ako to naša duša v danom okamihu potrebuje. Či je človek, ktorého milujeme tej lásky hoden, je druhoradé. Zamilovávame sa kvôli sebe. Kvôli vlastnému pocitu šťastia. Niekedy milujeme nesprávnych ľudí preto, lebo milovať práve v tom momente potrebujeme. A nikto správny sa v našej blízkosti neobjavil. Nie láska je slepá. Potreba lásky je slepá. Tak si skôr vysvetlíme, prečo sa ženy roky trápia s chlapmi, čo za to nestoja. A naopak."

Čítané 3412 krát