pondelok, 01 október 2012 05:08

Diabol nosí Pradu

Ako si predstavujete ideálne zamestnanie? Nenáročná práca s nadpriemerným zárobkom, prestávky na kávu, poprípade na cigaretku, čulá mailová komunikácia s kolegami, kamarátmi, množstvo benefitov a primeraný pracovný čas. Tolerantný šéf, v práci sa takmer nezdržiavajúci. A čo tak práca, pre ktorú by milióny žien vraždili...?

Prečo nie? To musí byť perfektné! Podobne zareagovala aj Andrea Sachsová, čerstvá absolventka žurnalistiky. Jej veľkým snom je písať pre The New Yorker. A urobila by pre to čokoľvek. Preto prijme ponuku stať sa asistentkou Mirandy Priestlyovej, šéfredaktorky módneho časopisu Runway. Stačí jeden jediný rok v jej službách a dostane akúkoľvek prácu. Lenže... má to jeden háčik. Lepšie povedané, obrovský hák.

Stačí jeden jediný rok v jej službách...

Myslím, že nie je potrebné opakovať notoricky známy dej, ktorý väčšina pozná najmä z úspešného filmu s Anne Hathawayovou a vynikajúcou Meryl Streepovou v hlavných úlohách. Treba však poznamenať, že film bol bestsellerom Lauren Weisbergerovej len inšpirovaný. Preto dochádza k podstatným nezrovnalostiam medzi knihou a filmom. Napr. záležitosť s intímnym vzťahom Andrey a jej nápadníka, úloha so zháňaním nového dielu Harryho Pottera, cesta do Paríža, Andreine rodinné záležitosti, jej vzťah s dlhoročným priateľom, rovnako aj okolnosti jej prepustenia z práce.

„Toto je hádam iba zlý sen! To nemôže byť skutočnosť! Sníva sa mi a žijem v nejakom alternatívnom vesmíre, kde je naveky zabudnuté všetko, čo nejako súvisí s logikou a racionalitou. Nechcela som ani pomyslieť na absurditu toho, čo práve prežívam.“

Priznávam, že napriek tomu, že kniha už má pekných pár rokov, dostala som sa k nej až teraz. Keďže som poznala len film, dokonca z niekoľkých zhliadnutí, nepovažovala som za potrebné prečítať si aj jeho knižnú predlohu. Tá sa totiž (ako to už vo väčšine prípadov, česť výnimkám, býva) s filmom nedá ani porovnať. Ak teda nerátame famózny výkon Meryl Streepovej v úlohe Mirandy Priestlyovej.

Pýtate sa, čo urobilo z tohto románu svetový bestseller? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Autorka stavila na bizarné situácie, často hraničiace so zdravým rozumom, vtipné monológy hlavnej hrdinky, jej predstavy, myšlienky. Neochota prispôsobiť sa a snaha zachovať si svoju tvár, svoje svedomie a presvedčenie. Ťažký vnútorný boj, zvádzajúci sama so sebou. Andrea čelí nepochopeniu svojho okolia, pretože Paríž, značkové oblečenie, vychytené večierky, stretnutia s celebritami... nie je to až také ideálne, ako sa na prvý pohľad nezainteresovanej osobe môže zdať.

Bizarné situácie, často hraničiace so zdravým rozumom.

„Bola som tak zničená, že som mala chuť schmatnúť tú koordinátorku, zavliecť ju na dámske toalety a tam si s ňou poplakať. A možno by sa nám spoločnými silami podarilo zatlačiť Mirandu do záchodovej kabínky a pekne jej utiahnuť okolo krku tú šatku značky Hermes, ktorá jej dnes visí voľne okolo krku. Držala by som, alebo by som uťahovala? Možno by bolo ešte účinnejšie napchať jej ju do hrdla a sledovať ako lapá po vzduchu a – “

Lauren Weisbergerová inšpiráciu na napísanie Diabol nosí Pradu čerpala z osobnej skúsenosti, keď 11 mesiacov robila asistentku šéfredaktorke magazínu Vogue, Anne Wintourovej. Miranda Prestleyová, despotická protivná ženská, je teda obrazom skutočnej zamestnávateľky.

Možno vám nejde do hlavy, či naozaj stojí za to, aby človek pre dosiahnutie svojich cieľov klesol až na dno svojich možností. Nechal sa ponižovať, šikanovať, šliapať na svoju hrdosť a dôstojnosť. Obetovať všetkých a všetko. Má to ostatné potom zmysel?

Má to ostatné potom zmysel?

„V psychológii sme sa učili o stockholmskom syndróme, kedy sa obete stotožňujú so svojimi únoscami, nikdy som však naozaj nepochopila, ako to vlastne funguje. Možno by som mala nahrať na video nejaký takýto náš rozhovor s Emily a poslať ho do školy, aby prváci videli z prvej ruky ako to vyzerá v skutočnosti. Akékoľvek úsilie o rozvážny postup bolo márne, tak som sa zhlboka nadýchla a šla som do toho proti múru.“

Diabol nosí Pradu je čítanie pre všetky vekové kategórie. Ľahké, pútavé, nenáročné. Humorné, miestami až neuveriteľné situácie, z ktorých vám je niekedy do zúfania a nezostáva vám nič iné, len nad nimi krútiť hlavou. Možno si dokonca uvedomíte, že prácu, ktorú máte teraz, by ste nevymenili ani za nič a váš šéf je ten najlepší na svete. :-)

Čítané 3521 krát