CitajFilmy

nedeľa, 30 september 2012 20:24

PS, Milujem ťa

Nie je romantika ako romantika. To predsa pozná každý a rovnako známym faktom je aj to, že nie je pre každého. P.S. Milujem ťa v mojom prípade zbúralo predstavu o zákonitej gýčovitosti takéhoto typu literatúry, čo považujem za veľké plus.

Smutno-romantický príbeh Gerryho a Holly je už (hlavne kvôli rovnomennému filmu) takmer notoricky známy. Filmové spracovanie milujem (najmä vďaka Gerardovi Butlerovi v jednej z hlavných úloh), a preto som bola zvedavá aj na knižnú predlohu. Hovorí sa, že film sa knihe nikdy nemôže vyrovnať, preto boli moje očakávania o to väčšie.

No dobre, o tej gýčovitosti v úvode som tak jemne klamala. Nájdeme ju aj v tomto príbehu, avšak spracovanú do nádhernej podoby vzťahu medzi dvoma ľuďmi. Nie, nie je to o trápnych nekonečných vyznaniach lásky, ide skôr o tú podstatu. O to, že autorke sa podarilo opísať vzťah dvoch ľudí tak nevtieravo a zároveň nádherne, že sa mi z toho nechcelo vracať ružové plyšové balóniky.

Autorke sa podarilo opísať vzťah dvoch ľudí tak nevtieravo a zároveň nádherne, že sa mi z toho nechcelo vracať ružové plyšové balóniky.

Holly je mladá vdova, ktorá stratila svojho milovaného Gerryho po tom, ako mu zistili nádor na mozgu. Holly a Gerry spolu chodili od strednej školy, boli nerozluční a pre seba ako stvorení. Nečudo, že Holly túto situáciu zvláda veľmi ťažko, nevylieza z postele a má pocit, že jej život sa skončil sekundou, kedy jej manžel poslednýkrát vydýchol. Po istom čase však Holly dostane balíček desiatich listov, ktoré pre ňu Gerry pripravil v posledných dňoch svojho života a v ktorých jej pomalými krokmi vydláždil cestu k novému životu. Na každý mesiac dostane Holly nejakú úlohu, ktorú musí splniť a na konci každého listu je to staré známe P.S. Milujem ťa, Holly. Vďaka týmto listom má Holly pocit, že Gerry je stále pri nej a postupne, a ani si to neuvedomujúc, sa postaví na vlastné nohy. Pripravená pokračovať vo svojom živote a pri spomienke na Gerryho nesmútiť, ale s láskou spomínať.

„Maják stál presne na mieste, ktoré opísal Gerry, vypínal sa na oblohe ako biela fakľa. Holly opatrne preliezla cez skaly a ocitla sa v neveľkom zálive. Bola sama ako prst. Zrazu k nej doľahli zvuk: piskot delfínov hrajúcich sa pri brehu ďaleko od zvedavých zrakov turistov. Sadla si na piesok, hľadela na ne a počúvala ich rozhovory.
Gerry sedel pri nej.
Zdalo sa jej, že ju drží za ruku.“

Vďaka týmto listom má Holly pocit, že Gerry je stále pri nej

Kniha, ktorej podstatou možno ani nie je smutno-romantická zápletka

Spočiatku sa mi kniha čítala zvláštne a mala som pocit, že dialógy sú trocha otrepané a kostrbaté, ale postupom času akoby sa autorka „vypísala“ a bolo to lepšie (alebo to možno bolo len slovenským prekladom, neviem). Určite by som ju neoznačila za brilantnú autorku s briskným štýlom písania – zachránil ju totiž najmä pútavý dej a krásna myšlienka, ktorá ma totálne pohltila do seba (aj napriek tomu, že filmové repliky už poznám naspamäť). Keď už sme pri tom filme, od knihy sa v niektorých veciach líši, ale to nie je podstatné. Dôležité je to, že som si z knihy odniesla krásny zážitok a každý večer som sa tešila na to, ako si k nej ľahnem a pred spaním pretočím pár strán.

Kniha P.S. Milujem ťa nie je taká tá typická romanca o zvodnom grófovi a neskúsenej chudobnej panne, ktorá sa mu oddá. Je o príbehu dvoch normálnych ľudí, ktorí by pokojne mohli chodiť aj okolo nás. Opisy vzťahu Holly a Gerryho nie sú ideálne, vychádzajú z reality (hádky, plány do budúcnosti, odlišnosti medzi povahami). Tak isto aj osud Holly po smrti manžela bol vykreslený tak, že som sa do neho vžila, akoby som takou Holly bola aj ja sama. Ak by som mala zachádzať do krajností, označila by som knihu aj ako zvláštnu odnož motivačnej literatúry pre tých, ktorí niekoho stratili a potrebujú nájsť opäť svoje vydupané chodníčky. Naozaj, keby som bola v podobnej situácii ako Holly, asi by mi táto kniha pomohla otvoriť oči pri niektorých veciach a časom pochopiť, že ľudia tu nie sú kvôli tomu, aby sa stali zmyslom našich životov, ale aby nám pomáhali sa nimi predrať a aby nás svojím spôsobom formovali. Toto považujem za najväčšie plus knihy. Okrem iného je to aj veľmi sympatické a oddychové čítanie.

Okrem iného je to aj veľmi sympatické a oddychové čítanie.

„Holly vzlykla a uvedomila si, že Chris má pravdu. Mala by spomínať na Gerryho a byť šťastná, že sa ľúbili, nie zbytočne vyplakávať za ďalšími rokmi s ním, ktoré aj tak neprídu. Spomenula si, čo jej napísal: ,Uchovaj si krásne spomienky, ale neboj sa žiť ďalej, prosím.´“

P.S. Milujem ťa odporúčam večným romantikom, ale aj tým ostatným. Neprečítala som veľa romantických kníh a ani ich veľmi nevyhľadávam, ale pri tejto neľutujem ani jeden utratený cent. Nie pre brilantný čitateľský zážitok z autorkinho majstrovského písania (od toho má trošičku ďaleko, ako som už spomínala), ale kvôli jej pridanej hodnote. Vďaka tejto knihe môžeme dúfať, že tiež nájdeme toho svojho Gerryho (a skvelú rodinu a priateľov, ktorí Holly takisto pomáhali v najťažších časoch) alebo ak ho už máme, že s ním prežijeme mnoho nezabudnuteľných rokov, vďaka ktorým bude náš život krajší.

pd1jh

ps-i-love-you

• Meno autora: Cecelia Ahern