streda, 08 august 2018 05:57

Dievča s jahodami

Ticho. To ticho, ktoré sa vo mne rozhostilo. Nedovolilo sústrediť sa. Výkrik. Ticho pretne Výkrik. Pokrútená tvár smútku, beznádeje, bolesti. V pozadí horí červeň, ktorá emóciu znásobuje a oživuje. Munchov Výkrik zanechá nepokoj v každom, koho sa dotkne.

Dívka s jahodami je kniha, ktorá vo mne zanechala hlbokú stopu. Príbeh dievčat z odlišných spoločenských vrstiev, ktoré cez maľovanie a lásku k farbám dokážu vyjadriť ľudské emócie, našli jedna v druhej útechu, keď ich okolie nemohlo pochopiť. Je to príbeh o hľadaní a láske, o maľovaní, farbách, jahodách, živote, ale aj premene, ktorú striedanie ročných obdobia so sebou prináša.

príbeh o hľadaní a láske, maľovaní, farbách, jahodách, živote

Dievča s jahodami

Johanne Lienová je dievča, ktoré každý v dedine pozná aj ako Dievča s jahodami. Malé mestečko ležiace vo fjorde vyhľadávajú umelci, aby unikli z rozpáleného hlavného mesta. Raz si dospievajúcu Johanne všimne maliar, ktorý si každé leto od jej rodiny prenajme ich dom, a Johanne namaľuje. Johanne zbiera v neďalekých lesoch jahody a predáva ich. V jedno leto odchádza slúžiť do rodiny admirála. Nebude sa môcť bezstarostne túlať po lese, zbierať jahody a iné lesné ovocie, no hlavne sa nebude môcť tajne stretávať s Edvardom Munchom. Maliarom, ktorý býva neďaleko a ktorý jej dovolí maľovať. Je jediný, kto rozumie jej túžbe uniknúť do sveta farieb a slobody.

„Obraz bol neskutočný. Bol to jemný akvarel, spojený s tušom, bola to Tullik, vo vode. Tullik toho dňa, keď nahá plávala, aby si ľahla pre neho na pláži. Zobrazil ju ako morskú pannu, spodnú časť jej nôh sa stáčala do chvosta. Bola to Tullik v celej svojej nadpozemskej elegantnej kráse, mýtické stvorenie, zrodené v jednu letnú noc.“

Edvard Munch

Edvard Munch ale nie je vítaným obyvateľom tejto dediny. Svoje diela vystavuje na záhrade. Jeho meno pôsobí ako kliatba, preto ho nesmie nikto vysloviť! Johanne ho má ale veľmi rada. Munch je tichý, zahĺbený do seba, samotár s obrovským smútkom v srdci. Tento smútok maľuje a je ním poznačený každý jeho obraz. Johanne to vidí, jeho obrazy sa s ňou rozprávajú, napĺňajú ju a napriek smútku, istým spôsobom prinášajú útechu a pokoj.

Tullik Ihlenová

Johanne sa po krátkom čase v službe spriatelí s Tullik. Je to admirálova najmladšia dcéra. Keď sa Tullik dozvie, že sa Johanne osobne pozná s Munchom, začína sa jej cesta za láskou, naplnením, ale aj veľkou bolesťou a stratou. Tullik sa zoznámi s Munchom a zamiluje sa do neho. Jej láska k nemu nemá hraníc. Pre Muncha sa stáva múzou, bez ktorej je stratený a neschopný tvoriť.

jeho obrazy sa s ňou rozprávajú, napĺňajú ju, prinášajú útechu a pokoj

Zakázaná láska odhalená

Keď ale Tullikini rodičia zistia, že sa s Munchom stretáva, je ich dobrodružstvám koniec, aspoň naoko. Munch posiela skice svojej červenovlasej múze po jej slúžke. Tullik spaľuje túžba znovu sa s ním stretnúť. Keď si však uvedomí svoju bezmocnosť, začína upadať na duchu. Na niekoľko týždňov sa z nej stáva živá mŕtvola so zahmleným pohľadom, bez života. Vtedy Munch namaľuje jedno zo svojich najznámejších diel - Výkrik. Tento obraz všetci poznáme. Vychudnutá silueta čiernej postavy s veľkými bielymi očami, v pozadí červená obloha.

Umelci – diablovi služobníci

Dívka s jahodami je jedna z najkrajších kníh, aké som kedy čítala. Dejovo je to jednoduchý príbeh, ale keď ho čítate, prekvapí vás, aký je hlboký a obohacujúci. Je o priateľstve dvoch dievčat, ktoré žili v dobe, kedy sa umenie považovalo za hriech. Umelci za diablových služobníkov a farby za niečo, čo sa ťažko čistí z podlahy. Je o spaľujúcej a nevysvetliteľnej túžbe, ale aj o tom, že umelci nevidia život taký, aký je, ale cez farby a línie. Aj Munch bol náladový, v citoch nestály, raz túžiaci po láske a bozkoch, inokedy odťažitý, nedotknuteľný, túžiaci po samote. Jeho jediným spôsobom ako sa vyrovnať so svojím vnútorným svetom boli farby a maľovanie.

Diela a život podľa Muncha

Málokedy čítam v knihách doslovy. Teraz som tak urobila. Po pár riadkoch som do vyhľadávača zadala meno Edvard Munch – bol skutočný! Aj jeho Výkrik a miesto, kde sa celý príbeh odohrával. Keď som si čítala jeho životopis, pochopila som, prečo v sebe nosil smútok a prečo je v každom jeho diele. Autorka je pôvodom Angličanka, no so svojím nórskym manželom žije neďaleko miesta, kde Munch skutočne žil a tvoril. Bolo až neuveriteľné uvedomiť si, ako vierohodne svoj príbeh spracovala. Vďaka vynikajúcemu prekladu som mala pocit, ako keby autorka napísala príbeh v slovenčine. Pretože mnoho dobrých kníh si nezíska srdcia čitateľov práve kvôli nekvalitnému prekladu.

Vychudnutá silueta čiernej postavy s veľkými bielymi očami, v pozadí červená obloha.

Túto knihu som dostala od svojej dobrej priateľky. Keby niet jej, knihu by som možno nikdy neotvorila. Už teraz viem, že sa stane súčasťou tej časti knižnice, ku ktorej sa budem vždy znova rada vracať.

„Tullikine šaty boli okúzľujúce svojou jednoduchosťou. Strieborno-biele a štýlové, ani čo by sa o to museli snažiť. Viseli dole ako vodopád a v pase boli prepásané hodvábnou, uhľovo čiernou stuhou. Mali moderný, hlboký výstrih a ona nemala žiadne šperky, ponechávajúc si tak holý dekolt. To, čo na Tullikinom vzhľade zaujalo najviac, boli samozrejme jej ohnivé vlasy, ktoré jej vo vlnitých prameňoch padali na ramená.“

• Meno autora: Lisa Stromme
  • Knihu vydalo: Omega
  • Počet strán: 248