streda, 17 január 2018 16:23

Krasojezdkyně

Jedno už skoro rozpadnuté manželstvo bez detí zasiahne nepredvídaný príchod cudzej pubertiačky, ktorá navyše klame, kradne a čosi skrýva. Jej svet sa štiepi na kúsky a nechtiac sa zapletá do nových a nových problémov. Všetko kvôli koňovi.

Sarah žije so svojím dedkom, ktorému hovorí „Papy“, pretože má francúzske korene. Nikto iný z rodiny jej neostal. Dedko si cez vnučku plní svoj sen – denne ju cvičí na jazdeckom koni rôzne triky, finty a povely, ktoré sa kedysi naučil vo vychýrenej francúzskej jazdeckej škole Le Cadre Noir. Boo je ustajnený v okrajovej časti Londýna na jednom z mála miest, kde sa ešte vedia postarať o kone. Žijú si skromným, ale pokojným životom, kým ho nenaruší Papyho náhla mŕtvica.

Žijú si skromným, ale pokojným životom, kým ho nenaruší Papyho náhla mŕtvica.

„Sarah se nadechla vlhkého vzduchu a utřela si z obličeje kapky. Klusala s Booem v drobných kroužcích, zastavovala ho, zase pobízela vpřed, nutila ho, aby se na ni soustředil, vytvářela si mezi odpadkovými koši, zábrannými sloupky a hranou dětského hřiště neviditelnou jízdárnu. A za pár minut už neexistovalo nic jiného než ona a Boo, odpoutala se od všech těch nekonečných zklamání, od života u cizích lidí, od dluhů, od pohledu na Papyho, zklamaného a nešťastného v pokoji, který byl cítit chemickou lesní vůní a starými lidmi.“

Natasha je úspešná právnička, rieši najmä prípady rodinného práva, ochranu detí z rozvedených rodín a dáva šancu na život deťom – utečencom z tretieho sveta. Sama deti nemá, pretože to po prekonaní viacerých potratov vzdala a navyše jej manželstvo začalo natoľko škrípať, že už ani nemá chuť splodiť dieťa. Vlastne stoja s manželom Macom pred rozvodom, on už rok v rámci práce cestuje a nechodí domov. Všetko sa zmení, keď sa Mac znenazdajky ukáže s tým, že potrebuje peniaze a chce, aby predali dom. Do toho im ako blesk z jasného neba vstúpi do života 14-ročná Sarah, pre ktorú nikde inde nemajú miesto. Dočasne nad ňou prevezmú kontrolu ako pestúni, kým jej dedka neprepustia z nemocnice. Nemajú však ani tušenia, že okrem Sarah im pribudne aj starosť o koňa.

Príbeh sa rozbehne, zmení sa doslova na naháňačku.

„Z Natashy se stala supervýkonná bytost. S ledovým odhodláním dokázala vyřešit cokoliv a na něj byla naštvaná, protože on to neuměl. Už se ani nehádali: jejich společný život se smrskl na řadu zdvorilých žádostí a odmítnutí, na pod povrchem kypící vztek, který občas probublal na hladinu, Natasha vybuchla a Mac odkráčel nebo za sebou práskl dveřmi.“

Jojo Moyesová je skúsená spisovateľka s mnohými knižnými trhákmi na konte a človek by povedal, že pri každej ďalšej knihe bude mať problém vybrať si „neobčítanú“ tému, ale zjavne to pre ňu problém nie je. Krasojazdkyňu som brala do rúk s miernym váhaním, že je to síce Jojo, ale téma koní mi nie je až taká blízka, tak sa uvidí.

Prvá tretina knihy mi išla ťažšie, prelínajú sa tam na striedačku pasáže o Sarah a o Natashi a okolo každej sa krúti množstvo ďalších vedľajších postáv. Človek musí byť fakt začítaný do deja, aby sa mu neplietlo, kto je kto a prečo robí to, čo robí a ako to celé spolu súvisí. Čiže keď som medzi pracovno – rodinnými povinnosťami prečítala denne pár odsekov, ťažko sa mi vnikalo späť do deja. Potom sa ale príbeh rozbehne, zmení sa doslova na naháňačku a to človeka núti čítať, až kým nedočíta – od polovice som knihu zhltla za jeden deň.

Autorka vie skutočne dobre opísať charakter postavy.

Hoci nie som veľký fanúšik koní, celkom ma bavilo čítať o niekom, kto nimi žije. Zistila som, aké je náročné chovať si svojho koňa v prostredí moderného veľkomesta pri všetkých povinnostiach mestského človeka. Zaberie to všetok voľný čas, lebo však nejako sa treba do tých stajní dopraviť a odpraviť, plus vyhradiť si čas na koňa a starostlivosť o neho. A okrem času aj peniaze za ustajnenie, krmivo, výstroj... Zaujímavé bolo, že príbeh sa netočí len okolo nejakého voľnočasového jazdenia, ale sú tu také finty, o ktorých existencii som doteraz nemala ani tušenia.

„Ve městě, v němž působila jezdecká akademie už od šestnácteho století, se sešli učitelé z těch nejlepších francouzských jezdeckých škol, z Versailles, Tuileries a Saint Germain, aby předali špičkovou tradici drezurní jízdy nové generaci důstojníků, a pokračují v tom dodnes.“

Je to pohodové čítanie, ktoré v čitateľovi občas nenásilne prebudí nejakú tú emóciu alebo ho prinúti zamyslieť sa, že veď táto časť alebo tento odsek je o mne... resp. o tom, koho poznám... Autorka vie skutočne dobre opísať charakter postavy a napasovať ho do dnešnej reality. Rovnako autenticky vystihla atmosféru rušného veľkomesta a malých anonymných figúrok pohybujúcich sa v ňom za rôznymi cieľmi každodenného života. A hoci to nie je vyslovene romantická kniha, asi si v nej prídu na svoje skôr ženy, pre ktoré je aj primárne určená.

• Meno autora: Jojo Moyesová
  • Počet strán: 448
  • Dátum vydania: utorok, 14 november 2017