štvrtok, 23 november 2017 18:50

Girl online na turné

Byť mladá, krásna a milovaná rockovou hviezdou. Tomu sa povie sladký život tínedžerky. Ale je to naozaj všetko bezchybné? Keď máte všetko, čo si zaželáte, no nanešťastie máte aj niečo navyše... panické záchvaty. Dá sa zvládať život po boku niekoho, kto každý deň koncertuje v inej krajine?

Girl online na turné je názov pokračovania knihy Girl online, ktorá spôsobila vo svete veľký ošiaľ. Aj v tomto diele sa stretávame s Penny, ktorá tvorí základ celého príbehu. Jej priateľ Noah, ktorý je hlavný spevák kapely, ide na turné robiť predskokana kapele The Sketch. Pozve so sebou aj Penny a tá, aj napriek obavám, súhlasí. Čo to však pre ňu znamená? Musí sa odlúčiť od rodiny a od svojho najlepšieho priateľa Eliota, ktorý je momentálne šťastne zadaný s Alexom. Penny vie, že jej bude ťažko a má strach, že ju prepadnú stavy úzkosti. Dokáže sa s tým všetkým popasovať?

Keď začnete čítať toto pokračovanie, vôbec nie je prekážkou, že ste nečítali prvý diel. Keby som nevedela o jeho existencii, asi by som ani nepostrehla, že nie je. Súvislosti sú celkom dobre objasňované aj tu. Teda aspoň tie základné. Samozrejme, keby toto bolo jediné dielo, tak by mi tam množstvo vecí chýbalo. Autorka nás uvádza do deja takmer ako nezainteresovaných ľudí, čo bolo pre mňa značnou výhodou, keďže prvú časť som nečítala (a popravde asi ani nebudem).

Čítala sa ľahko.

„Email je prázdny, ale vidím náhľad obrázka a okamžite sa mi stiahne žalúdok. Mám pocit, že sa povraciam. Dvakrát kliknem na prílohu a vyskočí na mňa fotografia, na ktorej som s Noahom.
Myseľ mi začne pracovať na plné obrátky. Je to snímka nejakého paparazza? Alebo nejakej bláznivej Noahovej fanúšičky?
Potom si uvedomím, že je to selfka, ktorú som spravila v aute.
Tá z môjho telefónu.“

Z tejto knihy mám vcelku zmiešané pocity. Čítala sa nesmierne ľahko, vďaka čomu mi trvalo možno necelé dva dni zdolať ju. Myseľ sa vám pri nej rozhodne nezapotí, nemusíte sa namáhať ani prílišným rozmýšľaním. Je to skôr niečo, pri čom vypnete.

Knihu hodnotím ako podpriemernú.

Keď mám pravdu povedať, trochu ťažko sa mi hodnotí toto dielo. Po prečítaní by som ho zaradila do kategórie 13 a nižšie, ale nie som si vôbec istá, či by sa mi v tom veku páčila. Teraz v rokoch 20 a vyššie ju hodnotím ako podpriemernú, ba až hroznú. A v mojich trinástich... no možno by bola priemerná. Povedzme si úprimne, Zoe Sugg, tiež známa ako Zoella, nie je spisovateľka. Aspoň nie dobrá spisovateľka. Všetci vieme, prečo jej knihy idú na dračku. Je svetovo známa youtuberka, milá, sladká a zbožňovaná miliónmi. A to je niečo, čo jej ide, v čom je dobrá. Písanie kníh by som ale v jej prípade označila ako krok vedľa.

„Môj smiech pritiahne ich pozornosť. ,Kto je to?´ spýta sa žena a pozerá na mňa. Očividne má pocit, že sem nepatrím. ,Vyhrala si nejakú súťaž o vstupenky do zákulisia, zlatá moja?´
,Eh nie, to je Penny. Je to moja...´
,Je to kamarátka,´ Dean ho preruší, stiahne skupinku do kruhu tak, že mi stoja chrbtom. Stále vidím Noahovu tvár, ktorá sa snaží vyhnúť môjmu pohľadu.“

Keď upriamim pozornosť na opisy situácií, tak ich nemôžem zhodnotiť ako naozaj dobré. Nebolo ich málo, ale boli príliš striedme, neúplné, neukázali situáciu tak, ako by bolo potrebné. Je známe, že Zoe Sugg sama trpí záchvatmi paniky, tak som očakávala, že keď to prenesie na hlavnú hrdinku, bude to opísané parádne. Alebo aspoň tak dobre, aby si to bežný čitateľ vedel predstaviť a mal možnosť vžiť sa do trápenia hrdinky. Nič také sa ale nekonalo.

Patetická a sentimentálna...

Mám rada ten pocit, keď som súčasťou knihy, keď viem vnímať postavy ako svojich priateľov a všetko s nimi prežívať – tešiť sa, smútiť. Toto spracovanie mi tú možnosť nedalo, dokonca sa jej oblúkom vyhlo.

Samotný dej nebol až tak zlý. Bola tam pekná milá idea, aj keď rozprávková a pritiahnutá za vlasy, ktorá však nemala dostatočný priestor. Miestami to bolo príliš zrýchlené a dej mi vyslovene utekal pred očami. A čo ma najviac dostávalo bola toľká patetickosť a sentimentálnosť. Nie som niekto, kto odsudzuje príbehy s násťročnými hrdinkami, pretože si ich kedykoľvek rada prečítam, ale toto sa jednoducho nepodarilo.

• Meno autora: Zoe Sugg
  • Počet strán: 288
  • Žáner: román