streda, 20 september 2017 17:03

Na vine sú hviezdy

Život nie je fér. Život je iba krutý. Na vlastnej koži sa o tom presvedčila aj Hazel, ktorá sa od trinástich trápi rakovinou. Môže byť ale aj niečo horšie, ako byť pacientom trápiacim sa rakovinou? Môže... Byť rodičom toho trápiaceho sa dieťaťa.

V ja rozprávaní sa nám hneď na začiatku predstavuje Hazel Grace, mladé šestnásťročné dievča, zbožňujúce knihu Kráľovská trýzeň, ku ktorej osud nebol práve najmilší. Hazel má rakovinu, jej pľúca poriadne nefungujú a musí so sebou všade vláčiť malý kufrík, ktorý jej do nich cez hadičku vháňa kyslík. Mama ju núti chodiť do podpornej skupiny, aby sa aspoň trochu socializovala, pretože upadá do depresií (ale kto by sa jej čudoval). Na jednom stretnutí však stretne chlapca. Skvelého chlapca, ktorý jej pomotá hlavu rovnako ako ona jemu. Jeho meno je Agustus Waters, má umelú nohu, rakovinu však, našťastie, prekonal. A tak začne ich vzťah. Rozvíja sa veľmi pomaly, nenásilne a krásne. No čo zmôžu obyčajní ľudia, keď im hviezdy neprajú...

Bolestný príbeh napísaný tak trpkým humorom...

Román som najskôr čítala v angličtine, už vtedy som sa doň zamilovala a teraz som sa rozhodla, že ho prelúskam aj v slovenčine. Opäť ma nesklamal. Zamilovala som sa doň po druhýkrát, každou stranou trochu viac. Bolestný príbeh napísaný takým trpkým humorom, že ste miestami nevedeli, či sa zasmiať, alebo plakať. Najlepšie bolo asi oboje naraz. Je neuveriteľné, koľko pocitov dokázal vyvolať. Od príjemných, až po tie, končiace vodopádmi sĺz.

„Krátko po tom, ako som sa prebrala, ma zapísali na jedno z tých experimentálnych liečení, ktoré sú v kráľovstve Rakovinárium známe pod názvom Výmysly. Liek sa volal Phalanxiphor, jeho molekuly sa prichytia na rakovinové bunky a spomalia ich rast. U sedemdesiatich percent pacientov nezaberá. U mňa zabral. Nádory sa zmenšili.
A také už ostali. Trikrát hurá Phalanxiphoru!“

Je to dielo o prežívaní.

Kniha mi natoľko učarovala, že sa mi až ťažko formulujú vety, ktorými by som najlepšie vystihla, nakoľko úžasná je. Je to príbeh obyčajného dievčaťa, nie je ničím špeciálna ani výnimočná, pre jedného človeka sa však stane celým svetom. A vy nemáte inú možnosť než sa zaľúbiť do ich lásky. Čistej, nevinnej, s množstvom prekážok. Ale tak to býva, keď sa nájdu dvaja ľudia, ktorých spája niečo rovnako smrteľné.

Pri čítaní si človek uvedomí, že to nie je dielo o žití života naplno (veď, čo ak toto bude môj posledný deň). Je to o jednoduchom prežívaní, zobudení sa každé ráno, keď má človek o jeden ďalší deň navyše. Niekedy je to šťastie, inokedy utrpenie.

Máloktorá kniha má takú výpovednú hodnotu ako táto, a zároveň sa aj číta s takou ľahkosťou. Obdivuhodný talent autora sa prejavuje hádam v každom riadku. To, ako sa dokázal vcítiť do myšlienok mladého dievčaťa, do niekoho utrápeného chorobou a dať mu natoľko reálnu podobu, že mu to všetko uveríte. Aj napriek tomu, že autor na začiatku upozorňuje na nereálnosť príbehu, ja som hltala každé jedno slovo od začiatku do konca bez najmenšej známky pochybnosti, že by to mohol byť vymyslený príbeh.

Obdivuhodný talent autora.

„,Navečeriaš sa s nami však?´ spýtala sa ma mama. Bola nízka, hnedovlasá, taká tichá myška.
,Hádam áno,´ odpovedala som. ,Ale o desiatej musím byť doma. Okrem toho, ehm, nejem mäso.´
,To nič. Tak ho z niektorých vyberieme,´ povedala.
,Stačí ti, že sú zvieratká chutné zvonka?´ spýtal sa Gus.
,Len sa usilujem minimalizovať počet úmrtí, za ktoré som zodpovedná.´“

Z celého románu cítiť neskutočnú sčítanosť a rozhľadenosť autora, a to mu pridáva na kvalite ešte väčšmi. Citácie z rôznych diel, neskutočné opisy,  ale aj informovanosť ohľadom choroby a liečby. Je síce pravda, že autor sa ohľadom medicínskych tvrdení radil s ľuďmi, ale tak to má byť. Zistiť si čo najviac informácií a napísať kvalitné dielo. Jemu sa to podarilo. Vdýchol život postavám na papieri a spravil z nich mimoriadne inteligentných mladých ľudí. Je to asi prvý autor, od ktorého som si prečítala dokonca aj poďakovanie (a ešte aj to bolo napísané zaujímavo). Teším sa, keď sa pustím do ďalších kníh spod pera Johna Greena a verím, že z nich budem rovnako nadšená a unesená, keď ma zoberú preč z tohto reálneho sveta do celkom iného.

• Meno autora: John Green
  • Počet strán: 240
  • Dátum vydania: piatok, 01 marec 2013