pondelok, 14 august 2017 16:39

Srdcom a mečom

Stredoveké hrady s honosnými komnatami, dlhé cesty na koňoch aj v kočoch, intrigánske a falošné vzťahy mocných, nenásytnosť a boj o moc, vysoké studené nedobytné múry kláštorov a za nimi často nevinné trpiace nežné stvorenia, ale aj strhujúca vášeň a láska, čo „hory prenáša“ – to všetko je obsiahnuté v tejto knihe.

Jana Pronská pokračuje svojou štrnástou knihou v rozprávaní príbehov z dávnych čias, keď ešte láska nebola samozrejmosťou a bolo treba o ňu bojovať – srdcom aj mečom. Dostaneme sa do čias vlády Karola Róberta z Anjou, keď je ešte stále v hre aj Matúš Čák, jeho úhlavný nepriateľ, ktorého moc však slabne. Je tu vykreslený ako nenásytný pán nielen Váhu a Tatier, ale brúsiaci si zuby aj na ďalšie územia.

Láska nebola samozrejmosťou a bolo treba o ňu bojovať

Ardan Samuel Balaša je mladý muž vznešeného pôvodu, no takmer pre všetkých je už nadobro pochovaný – mali ho popraviť za údajnú krádež svätoštefanskej koruny. Švagriná Zorana ho však pred rokmi zachránila, a tak teraz žije život pastiera, pustovníka, hlboko v horách, kde mu spoločnosť robia len ovečky a psy.

Z tohto pokojného usadeného života ho prídu vytrhnúť jeho dávni druhovia spolu so Zoranou, ktorú k tomu podnietila jej matka – grófka Draškovičová. Vraj nastal čas odhaliť pravdu a pomstiť dávne krivdy. Zoranu predtým narýchlo a bez povolenia vytiahla z kláštora, do ktorého ju pred rokmi sama zavrela.

„Chladné kláštorné múry ju zbavili slobodnej vôle... Kde zostalo to odvážne dievča plné života, ktoré sa vzoprelo rodičom, bánovi i celému svetu? Už osem rokov nepocítila dotyk spriaznenej duše, nikto ju neobjal, neutíšil žiaľ... Bola rovnakým väzňom ako trestanec v klietke... Rovnakým ako ten, pre ktorého sa musí skrývať pred svetom, pre ktorého sa jej matka zriekla...“

Spriada plány, ako ju zviesť a zároveň sa jej potom rýchlo zbaviť

Zorana bola veľmi mladučká, keď si jej sestra vzala Ardana, no už vtedy ním bola okúzlená a tajne o ňom snívala. Aj preto ho kedysi zachránila a zaplatila za to vlastnou slobodou – vynúteným rehoľným sľubom. Keď sa s ním po rokoch stretne, opäť jej vyrazia dych všetky intenzívne pocity, ktoré dávno zatlačila do úzadia. No teraz sa rútia nazad a spôsobujú búrku v srdci, ničivejšiu ako akýkoľvek smútok a zúfalstvo spočívajúce v ňom predtým. Ani Ardan však nezostáva ľahostajný a pod navonok chladným vnútrom to v ňom vrie ako v horúcom kotli. Pronská čitateľov necháva pomerne dlho čakať na okamihy, ktoré túto knihu robia tým, čím je, ale nesklame ani tentokrát.

„Pristúpil k nej a zovrel ju v náručí. Ústami sa dotkol jej pier, najprv iba zľahučka, len aby si pripomenul, aké sú neuveriteľne žiadúce, poddajné a vzrušujúce, no keď sa k nemu privinula, túžobne vzdychla a lačne ho vtiahla do svojich úst, neodolal. Objímal ju so všetkou láskou, ktorá vytryskla na povrch ako voda z pretrhnutej hrádze a rozborila aj posledné zvyšky hradieb, čo mu ešte donedávna obklopovali srdce.“

Popri ústrednej dejovej línii máme možnosť sledovať intrigy mocného bána Mladena Šubiča, zameraného na mladé panny. Dozvie sa o existencii Darje, vnučky Draškovičovcov a spriada plány, ako ju zviesť a zároveň sa jej potom rýchlo zbaviť. Darja sa podobá na svoju zosnulú matku, ktorú práve Mladen priviedol „až do hrobu“. Kvôli jej ochrane sa spustí celá táto lavína vyťahovania starých krívd a dôkazov Ardanovej neviny, až vec skončí u samotného kráľa Karola Róberta. Páči sa mi irónia, že hoci je zápletka knihy postavená na postave Darje, ona sama sa v románe len sem-tam mihne a takmer vôbec tam nevystupuje.

Odporúčam všetkým milovníkom historických romancí

Život v 14. storočí vtedajším ľuďom asi dnes málokto závidí. Narodili sa ako chudobní ľudkovia odkázaní na službu druhým, čo obnášalo činnosti okolo osobnej starostlivosti, hygieny, prípravy stravy, upratovania až po obranu vlastným životom. V lepšom prípade sa narodili ako šľachtici, ktorých síce obskakovalo služobníctvo, ale od útleho veku boli podriadení rodičom a rôznym vplyvným osobám hoci aj vzdialenej rodiny a mohli len v snoch rozhodovať sami za seba.

Pri čítaní historických kníh si často kladiem otázku, či neboli šťastnejší práve tí obyčajní ľudia, ktorí si mohli aspoň založiť rodinu podľa svojej vôle... Ja by som veru nechcela žiť v tej dobe, aj keď o nej rada čítam. A asi nie som sama, keďže tento knižný žáner je taký obľúbený.

Kniha nie je členená na kapitoly, čo je pre mňa trochu nezvyk. Pronská tak píše všetky svoje romány a uznávam, že to má opodstatnenie, lebo dej plynie rýchlo a núti vás čítať stále ďalej bez prestávok až do konca.

Odporúčam ju všetkým milovníkom historických románov. Táto kniha určite nezaostáva za tvorbou rovnakého žánru zahraničných autoriek, dokonca by som ju pred nimi vyzdvihla, lebo v nej máme reálie našej rodnej krajiny a navyše mierne podnecuje k záujmu o históriu Slovenska a okolitých krajín. Autorka tu zachováva svoj charakteristický štýl budovania deja. I keď opäť namiešala koktail udalostí z rovnakých ingrediencií, aké sa používajú v romantických knihách, čitateľ si môže vychutnať jeho novú lákavú príchuť.

• Meno autora: Jana Pronská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 272