piatok, 02 jún 2017 18:08

Múza

Príbeh dvoch žien – staršia, tajomstvom zahalená Marjorie, ponúka miesto pisárky v inštitúte výtvarného umenia a neskôr aj svoje priateľstvo mladej diskriminovanej slečne tmavej pleti Odelle. Prezradí jej, kto v skutočnosti je?

Od autorky Miniaturistu Jessie Burtonovej sa nedal očakávať iný príbeh než starostlivo prepletené púčiky jedného stromu, ktoré postupne dozrievajú a otvárajú svoje plody, v ktorých ožívajú farby.

Kniha je prestúpená retrospektívnymi udalosťami.

Odelle Bastienová je mladá nádejná spisovateľka, no zatiaľ píše len sama pre seba. Miesto predavačky topánok ju duchovne nenapĺňa, preto s radosťou prijíma jedinú možnú pozíciu, na ktorú ju v povojnovom xenofóbnom Londýne r. 1967 chcú prijať a stáva sa pisárkou. Ochrannú ruku nad ňou preberá zvláštna, extravagantná Marjorie Quicková. Odelle si hneď všimne, že nie je ako iní ľudia a niečo skrýva. Quickovej reakcia pri pohľade na starý obraz ju utvrdí v tom, že ju s ním niečo spája a nepozerá sa naň prvýkrát.

„Oči jej behali po obraze. Cítila sa ním celá prestúpená. Kto takto maľuje – devätnásťročné dievča v školskej pyžame? Kto pozná také farby, kto vie takto do seba vstrebať kraj, do ktorého len teraz prišiel, a premeniť ho na niečo krajšie, vyššie, žiarivejšie než slnko, ktoré zaplavuje túto izbu? Zaiste, je to hacienda a tunajší sad, ale pretvorený do hýrivých farieb a tancujúcich tvarov, spoznáva ho, no jednako je podstatne zmenený.“

Kniha je prestúpená retrospektívnymi udalosťami, ktoré sa odohrali 30 rokov predtým. Tu sa stretávame s rodinou Schossovcov, ktorá sa len nedávno presťahovala z Londýna na španielsky vidiek. Sarah má psychické problémy a časté depresívne stavy, jej manžel Harold je vyhľadávač výtvarných talentov a ich dcéra Olive potajomky maľuje. Do ich sídla prichádzajú súrodenci Isaac a Teresa Roblesovci, ktorí sa stávajú sluhami, no Olive si v Terese nájde priateľku a do Isaaca sa zamiluje. Sarah navrhuje nádejnému umelcovi Isaacovi, aby ich namaľoval, pričom vôbec netuší, že aj jej dcéra sa tomu venuje. Olive svoje obrazy ukáže len Terese.

O pravom autorovi nikto nevie a nemá sa to nikdy dozvedieť...

Okrem prerozprávania deja okolo postáv je obsah knihy hĺbkovou historickou sondou do duše španielskych prisťahovalcov žijúcich vo vtedajších nepokojoch. Udalosti z minulosti naberajú nezvratný smer, keď príde k zámernej výmene a Olivin obraz sa dostáva do rúk známej zberateľky umenia s tým, že okrem Olive a súrodencov Roblesovcov o pravom autorovi nikto nevie a nemá sa to nikdy dozvedieť...

„Keď sme sa na obraz dívali a mizol a zjavoval sa za hlavami ľudí, vedela som, že každý sa dívame na niečo iné. Ja som v jeho výnimočnosti čítala mnohé príbehy. Prostredníctvom ťahov štetcov som zažívala metafyzické pocity. Bola to neopakovateľná vec, ktorú by som mala zo všetkých síl chrániť a udržať na očiach verejnosti. Mohla som sa dohadovať o pohnútkach, ktoré viedli umelca k takému či onakému rozhodnutiu, mohla som meditovať, aké pocity vo mne vzbudzuje, ale vedela som, že jeho pravdu nikdy nespoznám.

Sklamaní neostanú ani vyhľadávači romantiky, v oboch príbehoch je jemne načrtnutý začínajúci, spočiatku platonický vzťah hlavných hrdiniek, i keď to samozrejme nie je primárnym cieľom knihy a ak ste zameraní len na túto stránku, budete ľahko sklamaní.

Kto má rád záhadné príbehy z minulosti, bude touto knihou nadšený.

Napriek striedaniu dejových línií sa človek v knihe rýchlo zorientuje a začíta sa, až kým nedočíta do konca. Kto má rád záhadné príbehy z minulosti, bude touto knihou nadšený. Trochu mi pripomínala knihy od Kate Mortonovej, no konečná myšlienka je originálna a prešpekulovaná do podrobností. A ako ma Burtonová dokázala prekvapiť v Miniaturistovi odhalením nečakaných skutočností, zvládla to aj teraz. Autorkin rozprávačský talent prebúdza v čitateľovi zvedavosť a snahu o odhalenie a identifikáciu postáv, ktoré vystupujú v prítomnosti, no figurujú utajené aj v príbehu o minulosti. V tomto type kníh baví človeka hádať, kto je kto a kto by mohol byť tým alebo oným. A ak ešte k tomu máte aj štipku záujmu o umenie, budú vaše zmyslové poháriky uspokojené dvojnásobne.

Čítané 186 krát