nedeľa, 21 máj 2017 15:49

Eleanor a Park

Váš biologický otec vás nechce, váš nevlastný otec je psychopatický násilník, v škole vás všetci neznášajú bez toho, aby ste vôbec prehovorili. Život ako z rozprávky, nie je tak? Ale asi nie z takej, ktorú by ste čítali deťom na dobrú noc.

V tejto knihe sa stretávame s dvoma ľuďmi, ktorí predstavujú hlavných hrdinov. Eleanor a Park, presne ako hovorí názov knihy. Eleanor je v meste nová, v momente, ako vstúpi do školského autobusu, cíti nenávistné pohľady, vie, že ju všetci nenávidia. Je príliš bledá, príliš pehavá, príliš ryšavá, príliš kučeravá a nie je dostatočne chudá, nie je dostatočne normálna. Jej podivnosť znásobuje aj to, ako sa oblieka – pánska košeľa, veľa rôznych náramkov, kravata omotaná okolo ruky alebo vo vlasoch, umytých prostriedkom na riad. Jednoducho divné dievča. A potom je tu Park. Aziat, vedľa ktorého je v autobuse voľné miesto. Zaujímavý, vcelku dobre vyzerajúci chlapec, ktorý si je vedomý svojho údelu – sedieť vedľa tej divnej.

Od knihy som sa nevedela otrhnúť.

Ešte som asi nemala takto zmiešané pocity bezprostredne po dočítaní knihy. Hľadela som pred seba,  neschopná vysloviť čo i len hlásku. Zato v hlave mi behalo množstvo myšlienok a môj rozum sa snažil spracovať všetko, čo som si prečítala. Od knihy som sa nevedela odtrhnúť. Pôsobila na mňa s dokonalou ľahkosťou a predsa nie stroho. Bol to príbeh dvoch obyčajných ľudí (aj keď to boli čudáci) a predsa bol výnimočný. Bola v ňom ohavnosť a predsa bol nádherný.

„,Čo chcel?´
,Porozprávať sa o domácej úlohe.´
Zastala vo dverách, no Richie nič nepovedal, a tak vošla dnu.
,Viem, o čo ti ide,´ zvýšil hlas, skôr ako za sebou zatvorila dvere. ,Si ako nadržaná suka.´
Eleanor tie slová zasiahli celou silou. Ako úder do brady.“

Úžasný kontrast dvoch životov. Mladé dievča z chudobnej rodiny, ktoré žije pod jednou strechou s človekom menom Richie, ktorý je manželom jej mamy, bije ju a Eleanor by najradšej zabil. Niekedy sa bojí aj dýchať a ja som sa jej nemohla čudovať. Bála som sa o ňu, so strachom som sledovala príbeh, ktorý sa v riadkoch odohrával priamo pred mojimi očami. Opisy boli také živé a skutočné.

Rovnako mladý chlapec, ktorý má milujúcich rodičov a v škole ho majú radi. Teda možno nie radi, ale minimálne s ním nemajú problém. Aspoň nie taký ako s Eleanor. Ani jemu sa nezdá milá. Nikomu sa nezdá milá, pretože ona taká jednoducho nie je. No medzi nimi sa začne aj napriek tomu rozvíjať  niečo neopísateľné.

Kontrast dvoch životov.

Táto kniha, aj napriek mnohým hrôzam, bola... jednoducho krásna. To je slovo dokonale vystihujúce príbeh Eleanor a Parka. Každé ráno si sadla k nemu v autobuse a začala čítať komiksy, ktoré čítal aj on. Všimol si, že mu pozerá do lona a zistil, že to je kvôli komiksu, tak pretáčal strany o niečo pomalšie. Ďalšie ráno jej dokonca nejaké komiksy priniesol. Stále však spolu neprehovorili ani slovko a práve toto postupné odhaľovanie sa jeden druhému, pozvoľné pripúšťanie lásky bolo perfektné. Jeden z mála príbehov, ktoré by som si dokázala v momente po pretočení poslednej strany, prečítať odznova.

„,Fajn. Vyzeráš ako tuláčka.´
,Tuláčka?´ Oči jej zasvietili.
,Hej. Cigánska tuláčka,´ zdôraznil. ,Ako postava z Godspellu.´
,Ani neviem, čo to je.´
,Otrasný muzikál.´
Pristúpila bližšie. ,Vyzerám ako tuláčka?´
,Horšie,´ odvetil. ,Ako smutný tulácky šašo.´
,A aj tak sa ti páčim?´
,Strašne.´
Len čo to povedal, na tvári sa jej zjavil úsmev. A keď sa usmiala, niečo sa v ňom zlomilo.“

Kniha bola... jednoducho krásna

Viem, že som mala zimomriavky, keď som ju po dočítaní zavrela. Možno kvôli tej krutosti života, možno kvôli kráse lásky, ktorá si našla cestičku medzi dvoma cudzími ľuďmi. A možno to bolo kvôli všetkému dokopy. Všetko, čo sa spojilo v tejto knihe, vytvorilo neopakovateľné a úžasné dielo a hlavne neuveriteľne silný príbeh. Táto kniha nie je len o láske. Je o živote, o tom, že nie je iba ružový a že nie všetci hlavní hrdinovia majú dokonalé vlasy.

„Sleduje ma.
Vždy je nablízku. Keď jem, keď čítam, keď si češem vlasy.
Ty nevidíš...