štvrtok, 18 máj 2017 09:09

Nepobozkaná

Sladkých šestnásť. Teda pre väčšinu dievčat je to ten krásny vek plný zamilovanosti, bozkov, bláznenia a nevyhnutnosti menom škola. Čo ak sa vám však rozpadá rodina, láska odnikiaľ neprichádza a cítite sa nepotrebne? Stále sa to dá nazvať „sladkých šestnásť“?

Hlavnou hrdinkou tejto knihy je Dominika Botková, mladá šestnásťročná gymnazistka, ktorá sa takmer stále cíti ako sivá myška, o ktorú sa nikto nemá záujem. Veď komu by sa predsa páčilo dievča, čo medzi ľuďmi ani nevidieť? Doma to tiež nemá ružové, otec ich opustil a mama to neznáša veľmi dobre. Jednu noc ju prepadne banda chlapcov a ona sa rozhodne prihlásiť sa na kurzy sebaobrany. Vezme so sebou aj najlepšiu priateľku Lenu a tak začne jej tínedžerská láska. Spozná sa s trénerom v mladom veku a nemôže z neho spustiť oči. Prezývajú ho Šarkan, krásny chalan v maturitnom ročníku so zvláštnou povahou a sarkastickými poznámkami. Učaruje jej ako ešte nikto a s ním prichádza aj šanca zbaviť sa nálepky „nepobozkaná“.

Tak krásne naivná, to som si celý čas počas čítania knihy vravela. A vôbec som to nemyslela v zlom. Práve vďaka tej milej naivite ma po celý čas sprevádzal úsmev na perách a pocit, že mám znovu šestnásť. Popri čítaní som sa cítila jednoducho dobre. Mala som príjemné pocity a uvoľnenú myseľ.

Tak krásne naivná...

„,Zvedavosť prenechaj ženám, im patrí. K mužskému pokoleniu sa nehodí.´
,No vidíš! Tak si práve odhalila moju slabinu, nemehlo. Už sme vyrovnaní. Ty si grambľavá, ja netaktné hovädo, čo priveľa vyzvedá.´
Jeho slová ma rozosmejú.
Na dlani pocítim jemné pohladenie.“

Jedna z najlepších kníh na odreagovanie sa. Nevyžaduje žiadne hlboké zamýšľanie sa, tvorenie filozofických úvah a dokonca sa dá čítať, aj keď sa na dej neviete príliš sústrediť. Po obsahovej stránke je to veľmi pekný príbeh, ktorý je samozrejme trochu zveličený a prehnaný. Ale veď je predsa určený na to, aby uspokojil mladú dievčenskú myseľ. Myslím si, že presne to aj spĺňa. Mne pomohol vrátiť sa pár rokov v čase a iné slečny v tom môžu nájsť svoj vysnívaný románik. Preto knihu odporúčam čitateľkám medzi dvanásť a sedemnásť rokov, ale určite nesklame ani o pár rokov staršie, ktoré hľadajú niečo na oddych a rozosmiatie. Nereálnosť niektorých situácií totiž naozaj niekedy rozosmeje.

Dobre zachytené pocity tak mladého dievčaťa

Rozhovory medzi postavami, na ktorých bol príbeh postavený, boli celkom dobre zladené s vekom protagonistov. Pasovalo to k nim a nebolo to ani príliš prehnané. Takže toto hodnotím veľmi kladne. Kniha na mňa miestami vplýva dojmom strohosti a občas sa mi dej zdal príliš zrýchlený a niektoré situácie a zvraty akoby nedokončené. Autorka však načrtla aj atmosféru domácnosti, Dominikine „boje“ s jej bratom Adamom a podarilo sa jej naozaj dobre zachytiť pocity tak mladého dievčaťa, ktoré je zmätené z vlastných pocitov, má strach a v srdci smútok.

„Siahne si do vlasov a slnečné okuliare, čo v nich mal zapichnuté, si posunie na oči.
,Lepšie?´ spýta sa naoko vážne.
,Horšie.´
,Kto sa má v tebe vyznať, dievčisko?´
Nahlas sa zasmejem a rozbehnem sa preč.
,Chyť ma, ak to dokážeš,´ zakričím po pár metroch.
,Ten film mám rád,´ doľahne ku mne jeho hlas.
,Tak maj aj mňa, aj mňa môžeš.´“

Príbeh bol milý až premilý, väčšinou medový a z času na čas trpký a horkastý.

Miestami bola kniha príliš presladená, ale to k týmto druhom diel jednoducho patrí. Nesťažujem sa na to, bolo to veľmi úsmevné. Všeobecne, keby som mala knihu zhodnotiť jedným slovom, bolo by to asi slovo milá. Celý ten príbeh bol milý až premilý, väčšinou medový a z času na čas trpký a horkastý. Dej mohol byť trochu viac rozvetvený. Napríklad by som sa rada dozvedela viac o tom prepadnutí, lebo to sa v konečnom dôsledku nijak nedoriešilo, taktiež ma zaujímalo, prečo otec odišiel a opustil ľudí, ktorých miloval. Ale riešiť tieto situácie asi nebolo hlavným cieľom knihy.

Hlavná hrdinka mi pripadala miestami protichodná, na jednej strane bola vykreslená ako sivá myš, hanblivé dievča, možno trochu introvert a na druhej vo veľa situáciách to bol presný opak. Pripadalo mi to trochu nezosúladene.

Aj napriek všetkým týmto drobným chybičkám knihu hodnotím vo veľmi pozitívnom svetle. Prečítala som ju v priebehu jedného poobedia a bolo v nej presne to, čo som v tú chvíľu potrebovala, takže z mojej strany je to obrovská spokojnosť a úprimné ďakujem, ktoré patrí autorke.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 240