štvrtok, 23 marec 2017 19:36

Kováčov učeň

Tradície mávajú silno zapustené korene, preto vzoprieť sa im nemusí byť vždy také jednoduché. Otázkou zostáva, či jej odvrhnutie bude v konečnom dôsledku správne a či nepôjde len o návrat z kratšej cesty.

Laura Frantz je pre našu čitateľskú verejnosť pravdepodobne veľkou neznámou, no treba povedať, že ide o úspešnú autorku súčasnej kresťanskej beletrie, ktorá má na svojom konte pozoruhodnú zbierku románov. Pozoruhodný nie je ani tak počet, ako ich obsahová výpoveď. Ich výnimočnosť spočíva najmä v tom, že nás dokážu povzniesť, preto po nich môžeme siahnuť aj v tých ťažších etapách nášho života. Tejto skutočnosti nezostala nič dlžná ani aktuálna novinka – Kováčov učeň, ktorú môžeme považovať za predzvesť strhujúcej románovej trilógie.

Príbeh, ktorý nás dokáže povzniesť.

Autorka nás vovádza na Východné pobrežie, do štátu Pensylvánia v čase, keď Veľká Británia ako materská krajina uznala nezávislosť nového štátu a život kolonistov sa tak aspoň po tejto stránke uberal pokojnejším smerom. Škótsky prisťahovalec Silas Ballantyne prichádza do pensylvánskeho Yorku, aby dokončil predpísané učňovské obdobie. Ide o zručného kováča, ktorý takmer okamžite predstihne majstra a najmä vďaka Silasovmu umeniu sa čoskoro u kováča Liegea Leea podávajú kľučky.

Silas svoj pobyt u nevrlého, chorľavého a pálenke holdujúceho kováča berie iba ako medzistanicu – poberá sa totiž na Západ, kde ho, ako dúfa, čaká veľká budúcnosť. To však netuší, že Liege Lee má s ním iné plány – podľa starej tradície sa učeň musí oženiť s dcérou svojho majstra. Silas tak má rovno dve možnosti – buď si vezme naivnú a trochu prostoduchú Eden, alebo sebavedomú a príťažlivú Elspeth. Alebo sa bude snažiť nájsť aj tretiu, jemu vyhovujúcu možnosť.

Pravda sa bude drať na povrch.

Laure Frantz nemožno uprieť, že je v postavení intríg, prekážok či utajovania minulosti skutočnou majsterkou. Takmer každá postava niečo skrýva, temer všetci majú za sebou niečo, na čo sa snažia zabudnúť, prípadne to ututlať. Postupne sa však pravda bude drať na povrch a konečné odhalenie bude šokujúce.

„Na odpočívadle pod nimi stála Elspeth. Jej nevraživosť bola zreteľná dokonca aj v prítmí, zúrivosť sálala z jej meravej postavy v nočnej košeli. ,Och, sestra, len počkaj, kým to poviem otcovi! Predstieraš, aká si dobrá, aká nevinná – a nájdem ťa zakrádať sa v podkroví a robiť nehanebné veci! Určite si teraz vyšla z jeho izby! Ty si s ním...´
,Nie!´ Silasov hlas, pevný a varovný, sa zniesol dolu schodiskom.“

Kováčov učeň nebude sladké čítanie o zamilovanej dvojici. Čaká vás milostný trojuholník a do poslednej chvíle bude nejasné jeho zavŕšenie. A nakoniec definitívny záver ani nestane, keďže príbeh Silasa a jeho potomkov pokračuje v ďalších dvoch knihách. Verím, že sa ich vydania dočkáme v dohľadnej dobe. Román je však zároveň aj o odpustení, nádeji, láske k blížnemu a predovšetkým láske k Bohu, o prijatí rán, ktoré nám život niekedy tak štedro rozdáva, a viere, že napokon bude všetko tak, ako má byť.

Okrem dejovej línie upúta čitateľov aj historické pozadie románu. Dozvieme sa čo-to o kováčskom remesle, rozvoji Západu, rozrastaní Pittsburghu či jeho priemyselnej minulosti. Autorka vás do deja vtiahne zaujímavým spôsobom a budete jej veriť každé slovo. Mňa zároveň oslovilo, že som sa konečne dostala k historickému románu, ktorý autor/autorka nezasadila do regentského obdobia Anglicka.

Nepôjde o prosté kĺzanie po povrchu.

Asi najsilnejšími časťami príbehu je práve spomínaná duchovná línia – dodáva celej knihe nový rozmer a umožňuje nám ju poňať dvomi spôsobmi. Tým prvým je strastiplná cesta k vytúženému šťastiu a druhým nachádzanie Boha vo všednostiach. Každú zmienku o sile viery si môžeme pretvoriť na svoju predstavu a často sa nám môže zdať, že sa na veci nedívame Silasovými, ale naopak, svojimi vlastnými očami. Čo je rozhodne pridanou hodnotou románu.

„Napriek chladu sa vonku zhromaždil neveľký zástup ľudí a z okna na poschodí ktosi vykríkol: ,Milenecká hádka!´ Až vtedy sa Silas otočil a zbadal, že aj Eden vyšla von. V ostrom popoludňajšom svetle si na jej útlom krku a pokožke povyše vyšívaného živôtika všimol fialkasté modriny. Zahryzli sa doňho otázky, no bol už taký nepríčetný, že nedokázal rozmýšľať triezvo. Vedel však jedno... vedel, že zabije Davida Greathousa.“

Pokiaľ sa chcete aspoň v myšlienkach preniesť do obdobia po americkej vojne o nezávislosť, spojenej s postupným budovaním federatívneho systému USA, alebo v románoch hľadáte aj niečo hlbšie ako len prosté kĺzanie po povrchu – pri Kováčovom učňovi ste na tej správnej ceste. Už len z nej nezísť.

Čítané 73 krát
Viac z tejto kategórie: « V utajení Vyvolenie »