streda, 18 január 2017 18:09

Dobrovoľne nasilu

Je bohatý, vtipný, správne drzý, viac než zaujímavý a dobre vyzerá. Sebavedomie má na rozdávanie a vie, čo platí na ženy. Ideálny muž? Jednoznačne. Čakáte nejaké ale? Objaví sa. Pretože všetko vymenované stráca zmysel, keď prídete na to, že síce je dokonalý, ale tak trochu aj ženatý.

Alica je mladá učiteľka na základnej škole. Toto povolanie si nevybrala, pretože by nadovšetko milovala deti a chcela sa im s hlbokým zanietením venovať celý život. Skôr si učiteľstvo vybralo ju. Mala to tak trochu rodinne predurčené a len nasledovala to, čo videla u svojej mamy a starej mamy. Do práce zbytočne neťahá emócie, no racionálne uvažovanie ju zrádza ihneď, ako prekročí prah svojho bytu. V ňom zakaždým nachádza Sama, svojho priateľa, s ktorým nežijú spolu, ale len vedľa seba. Láska sa vytratila, zostal len zvyk a akási zotrvačnosť vo vzťahu, ktorý nefunguje. A Samova nevera, ako pridaná hodnota k tomu. Obaja však hrajú rolu mŕtveho chrobáka, on možno z lenivosti niečo meniť, ona zo strachu, že zostane sama... pretože nikdy sama nebola.

Zostáva s ním len preto, lebo nevie byť sama.

„Na zemi žije viac ako tri miliardy mužov. A ja som už dávno zistila, že všetci ma naozaj nemusia chcieť. Ale chlap, s ktorým žijem v jednej domácnosti už tri roky, ten chlap by ma chcieť mal.“

Do života hlavnej hrdinky náhodne a úplne nečakane vstupuje Roman. Muž, z ktorého ženy padajú na zadok a snívajú o ňom po nociach. Len o obrúčke na jeho prste sa im asi nesníva. Alica mu nevie odolať, dobrovoľne a bezhlavo sa rúti do vzťahu, v ktorom sú jasne určené pravidlá, city majú stopku a ona získava nálepku milenka. No iba dovtedy, kým si neuvedomí, že takýto vzťah jej viac berie ako dáva a prestáva v ňom nachádzať zmysel. A malo to celé vôbec niekedy nejaký význam? Navyše, spoznáva jeho manželku, zisťuje, že nie všetko narozprávané je aj pravdivé, a aj keď nerada, začína sa na veci pozerať aj z inej strany. Zo strany tej, ktorá je v tomto trojuholníku tou podvádzanou.

Rúti sa do vzťahu, v ktorom city majú stopku a ona získava nálepku milenka.

„Pravidelné stretávanie znamenalo skutočne pravidelné stretávanie, pretože do nášho vzťahu prenikla akási periodicita. Stretávali sme sa dvakrát do týždňa v mojom byte, konkrétne v stredu a v nedeľu. V tieto dni totiž jeho manželka mávala pravidelné stretnutia, večere, schôdzky a neviem čo ešte... Pri pomyslení na ňu som mala srdce ako vo zveráku, ale zvykla som si. Človek si zvykne na všetko.“

Vo svete „evitoviek“ je autorka Pia Dušak pre mňa zárukou príjemného čítania. Nielen Dobrovoľne nasilu, ale všetky jej knihy v sebe nesú príbeh, ktorý sa číta ľahko, je uveriteľný a máte pocit, že naozaj skutočný. Knihu prečítate na jeden dych, budú vás baviť dialógy, a to všetky. Aj tie vážne, pri ktorých sa budete zamýšľať, či muž, ktorý je naučený v živote vyhrávať, môže svojím prehnaným sebavedomím a aroganciou dostať naozaj všetko. A hneď na to nebudete vedieť pochopiť ženu, ktorá dobrovoľne prijíma jeho rozhodnutia, často nezmyselné, je akýmsi hromozvodom, keď sa dostaví zlá nálada, aby sa vzápätí všetko vyriešilo za dverami spálne. Len preto sú spolu. Nič viac, nič menej. Niektorí ľudia jednoducho nevedia byť sami, bez akýchkoľvek záväzkov, aspoň na chvíľu. Naozaj si kvôli strachu z takejto samoty volia niečo, čo ani náhodou nemožno nazvať ideálny, a už vôbec nie normálny vzťah?

Babské rozhovory sú vždy zárukou overených cenných rád a ich vtipného podania.

„,Alica, mrzí ma to, ale musíš odísť. Je tu môj kolega, povedal, že sa pri mne na chvíľu zastaví.´ ,No a? Veď nech sa zastaví.´ ,Alica, ty si fakt taká hlúpa, alebo len nechápavá? Myslíš si, že je padnutý na hlavu? Vezmi si svoje veci a okamžite odíď.´,To snáď nemyslíš vážne. Ak sa teraz postavím a pôjdem, tak sme spolu skončili,´ povedala som prísnym hlasom. ,Tvoje vyhrážky ma absolútne nezaujímajú, tak si ich láskavo nechaj pre seba.´ Otočila som sa na podpätku a odkráčala.

Sympatickým bonusom celej knihy je skutočnosť, že všetko, čo musí hlavná hrdinka Alica riešiť, je vyvážené nadhľadom a humorom, ktorý je prítomný predovšetkým v rozhovoroch s jej spriaznenými dušami. Tými sú jej sestra Adriána a kamarátka Ema. Takéto babské rozhovory sú vždy istotou overených cenných rád a ich vtipného podania.

Ak sa rozhodnete siahnuť po tejto knihe, myslím, že svoju voľbu neoľutujete. Nie všetky takéto príbehy sú aj čitateľné, no autorka Pia Dušak vás svojou knihou presvedčí, že do kategórie nečitateľnosti určite nespadá.

Čítané 316 krát