pondelok, 16 január 2017 16:44

Puzzle

Láska, vzťahy, city. Opätované, sladké, no aj horké, také, čo nikdy nedokážu prebolieť. Hlboko ukryté, potláčané rozumom, ktorý len ťažko vyhráva nad srdcom. Takých príbehov tu už bolo... A ešte aj bude. Veď ide o zložitú vedu, skutočnú alchýmiu, ktorá je pred nami vždy o krok vpred...

Taký je aj tento príbeh. Komplikovaný, zamotaný vzťah dvoch ľudí, plný chvíľkového šťastia a dlhých odlúčení. No napriek všetkému osudové spojenie, ktorému však vždy bude k dokonalosti jeden dielik chýbať... Avšak nebudem predbiehať. Hlavnými aktérmi sú ona a on, dlhoroční kamaráti, ktorí svoj vzťah povýšili na niečo viac. A to veľmi jednoduchým spôsobom – len z toho spravili spojenie: vzťah s výhodami. Bez záväzkov, bez pravidiel, no končiaci vtedy, keď nastúpi láska. Stačí u jedného z nich.

Vzťah s výhodami končiaci vtedy, keď nastúpi láska.

„Porušila pravidlá a zamilovala sa. Porušil ich aj on, lebo jej to dovolil. Chcel s ňou tráviť čas, bolo mu dobre, ale záväzok odmietol. Ona zase chcela jeho a musela sa prispôsobiť. Koľko takto ešte vydržia, nevedeli ani jeden. Ani spolu, ale ani bez seba."

Viac sa nedozviete, a aj keď som knihu čítala už dávnejšie, mám pocit, že ich mená sa neobjavili ani na jednej stránke. Bez akéhokoľvek opisovania a predstavovania toho, kto je kto, sa dostanete priamo do deja. Presnejšie, vovedie vás doň jej kamarátka, ktorá postupne svojimi zvedavými otázkami o citovom živote a mužoch odkrýva jej osudový vzťah. Aj keď jedným dychom by sa dali dodať ďalšie atribúty ako nelogický, čudný, egoistický, bolestivý, v ktorom hlavnú rolu hrá sex. Kdekoľvek a kedykoľvek. Dôležité je, že vždy dokáže zmazať to zlé a na chvíľu je opäť svet skvelý a ružový. Po koľkých takýchto chvíľach príde vytriezvenie a bublina falošného šťastia praskne? A praskne vôbec niekedy?

Kedy príde vytriezvenie a bublina falošného šťastia praskne?

„Často na ňu myslel. Byť s ňou bolo jednoduché. Ale nebyť s ňou tiež. Potreboval len spoločnosť. Ženu, ktorá s ním bola a nič mu nevyčítala a občas sa s ním vyspala. Vždy vedel, že na konci budú spolu. Prejde ho to užívanie, striedanie žien len preto, že na to má teraz chuť. A bude milovať iba ju. Len nevedel, kedy ten koniec bude...“

Aj keď je ich láska jednostranná, je tu. A ako to väčšinou v romantických príbehoch býva, aj v tomto ťahala za kratší koniec ona. Naivná trpiteľka, ktorá nerobí nič iné, len zakaždým odhaľuje krutú pravdu, aby cez plač, hádky a vyhrážky nakoniec dospela vždy k odpusteniu. Je samozrejmé, že tomu predchádza sladké udobrovanie. A toto sa deje stále dokola. Popritom trpezlivo čaká na chvíľu, kedy sa niečo zlomí a aj on začne ich vzťah brať vážne. Smutným paradoxom je, že v okamihu, keď si to uvedomí, je to zasa ona, kto stráca záujem. A tak si tú ich lásku len pohadzujú medzi sebou.

„Domov sa vrátila úplne iná žena a úplne iný muž. On začal všetko vnímať tak, ako to malo byť. Ľúbil ju a chcel len ju. Všetko si sám v sebe vyriešil a bolo mu dobre. Ona zistila, že na ňom priveľmi lipla, a že nie je jediný na svete. Vždy do seba niečím zapadali. Teraz už nie.“

Mám rada tieto malé, vzťahové, kabelkové príbehy. A úprimne, k niektorým sa aj vrátim. No ešte úprimnejšie dodávam, že pri tomto som bola rada, keď som ho mohla po prečítaní odložiť a nehodlám sa k nemu vrátiť. Anotácia načrtávala celkom sľubný príbeh, no zostala som sklamaná. Dobrá téma, ktorú zničilo jej prvoplánové uchopenie.

A tak si tú ich lásku len pohadzujú medzi sebou.

Celá kniha je postavená na tom, ako sa dvaja na chvíľu zídu, nasleduje vzťahová pauza a náhodné stretnutie, po ktorom opäť pokračujú tam, kde skončili. Akoby tá pauza nikdy nebola. Jeho nevera, jej zabudnutie a ich sex. Nová kapitola a pritom stále čítate to isté, znova a znova. Len miesta ich vášnivých stretnutí sa menia. A k tomu mierny chaos, keď neviete, či hlavná hrdinka práve opisuje súčasnosť, alebo sa len vracia svojím rozprávaním do minulosti. Spomenie jednu udalosť, aby sa následne vrátila k opisovaniu toho, čo bolo predtým.

Napriek všetkému, ak sa podujmete na prečítanie Puzzle, možno vás prekvapí záver. Alebo práve naopak, budete ho celý čas očakávať. No čo určite neočakávajte, je príbeh plný hlbokých myšlienok, ktoré by ste si z neho odniesli. Je to nenáročné čítanie, pri ktorom si potvrdíte to, že vzťahy sú to najkomplikovanejšie puzzle s nekonečným množstvom dielikov. A keď nájdete aj ten posledný, opäť, tak ako už veľakrát predtým, sa stane niečo, čo vám tie dieliky znova dokonale zamieša.

• Meno autora: Eliška Holienčiková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 217