utorok, 10 január 2017 18:46

Hriešna túžba

Mladá a odvážna Georgiana bojuje proti predstave dokonalej a poslušnej ženy nielen v Indii, kde borí ich kastový systém, ale svoju rebelantskú náturu nezaprie ani v konzervatívnom Anglicku. Ešteže je vždy nablízku lord Ian, aby ju zachránil.

Lord Ian je vyslaný do Indie, aby zabránil vojnovému konfliktu, pretože je diplomat s dlhoročnou praxou. Keď však vystupuje v prístave v Indii, ktorá sa má stať na niekoľko mesiacov jeho domovom a vdychuje všetky omamné vône korenia, netuší, že čoskoro sa tento pobyt zmení na niečo viac, než len pracovnú povinnosť.

Prijme pozvanie Knightovcov, rodinných známych, aby túto dobu strávil u nich, a práve toto rozhodnutie mu zmení život. Ako ste už asi dopredu uhádli, spozná sa s dcérou majiteľa sídla a zamilujú sa do seba. Lord Ian sa stane jej ochrancom nielen v Indii, ale pomôže jej aj preplávať nebezpečným svetom v aristokratickom Londýne.

Nenechám sa tlačiť do ničoho, do čoho nechcem.”

Lord Ian jej pomôže preplávať nebezpečným svetom v aristokratickom Londýne

Skúsená spisovateľka Gaelen Foley má za sebou už niekoľko diel o šľachtickej rodine Knightovcov. Napriek tomu, že Hriešna túžba pochádza z objemnej série kníh o tejto rodine s modrou krvou, pre čitateľa to nepredstavuje žiadny problém. Neunikajú mu súvislosti, ani sa nestráca v postavách, keďže kniha nenadväzuje na priamu pokrvnú líniu Knightovcov. Ak sa objaví niekto z rodiny z predchádzajúcich kníh, jeho postavenie je rýchlo a prehľadne vysvetlené.

Román sa nijako nevymyká, ani sa ničím neodlišuje od klasických príbehov z tohto žánru. Spĺňa všetky kritéria, ktoré čitatelia vyžadujú mladú a krásnu hrdinku, ktorá je niečím zaujímavá (v tomto prípade svojou spupnosťou a neochotou podvoliť sa skostnateným predstavám o tom, ako by ženy mali tráviť svoj čas). Ďalšou neodmysliteľnou prísadou je muž s dobrým výzorom a pokiaľ možno aj s dobrým rodokmeňom, a ako čerešnička na torte pre všetkých čitateľov je jeho tajomnosť a záhadná minulosť, ktorá sa postupne odkrýva a všetkým berie dych svojím prekvapivým rozuzlením. Tieto dva prvky román výborne kombinuje.

Už v sebe viac nedokázal udržať tú radosť z ich nečakaného stretnutia.”

Román sa nijako nevymyká, ani sa ničím neodlišuje od klasických príbehov z tohto žánru.

Zápletka bola, ako mnohé iné, doplnená štandardnými klišé. Aké príznačné, že Georgiana spoznala svoju lásku, keď jej zachraňoval holý život pred davom rozhnevaných dedinčanov. Jediné, čo bolo na tomto románe ako tak zaujímavé, bolo práve orientálne prostredie Indie, aj keď sa nakoniec dej postupom času presunul do tradičného Anglicka, kde sa odohrávajú všetky diely zo série o tejto rodine.

Toto horúce prostredie bolo asi jediná vec, ktorá ma na Hriešnej túžbe zaujala. Napriek tomu, že nie som odborníčka na svetové náboženstvá, našla som tam zvyky, ktoré patria skôr do islamu, než do hinduizmu. Takéto faktografické chyby vždy pokazia celkový dojem. Nehovoriac o podivných rozhodnutiach hlavných postáv, ktoré spravia presný opak toho, čo vyjadria dve strany dozadu, bez nejakého hlbšieho vysvetlenia. O podivnom a urýchlenom zasnúbení Georgiany a Iana, či o záhade, ktorá obklopuje tohto pohľadného šľachtica (a nápadne sa podobá na jednu zápletku z klasickej literatúry) radšej pomlčím.

Je pravda, že hlavná postava Georgiany sa trochu vymyká z radu tradičných hrdiniek. Je vzdelaná a odmieta sa prispôsobiť konvenciám doby. No jednako mi prišla plochá. Nechce sa mi veriť, že po takom náhlom odchode z domova, v ktorom má zázemie, rodinu a strávila v ňom celý svoj doterajší život, by sa už nikdy neohliadla späť a svoj žiaľ za domovom prešla bez poznámky.

Aké príznačné, že Georgiana spoznala svoju lásku, keď jej išlo o život...

„Postarajte sa o našu sestru, keď dorazíte do Anglicka. Ešte nikdy nebola preč z Indie. Nemá so sebou žiadne služobníctvo, peniaze, nič. “

Knihu odporúčam všetkým fanúšikom tohto žánru. Je to jednoduchá, zbytočne nekomplikovaná a príjemne oddychová kniha, ktorá sa dá prečítať za pár večerov. Navyše vás zadarmo zoberie do exotickej Indie.

Ak ste nečítali žiadny román o rodine Knightovcov, nič si z toho nerobte, a ak vás kniha oslovila, neváhajte po nej siahnuť, pretože nevedomosť o osude predchádzajúcich členov rodiny nie je žiadny problém a dej ľahko pochopíte. Možno práve vďaka Hriešnej túžbe objavíte novú obľúbenú rodinnú ságu. Som si istá, že Gaelen Foley si pekne našliapla a čoskoro nás čakajú aj dodatočné knihy o Georgianiných dvoch bratoch.

• Meno autora: Gaelen Foley
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 320