CitajFilmy

nedeľa, 27 november 2016 16:00

Džínsový denník 6 Doporučený

Šiesty a zároveň posledný Džínsový denník je konečne tu! Paula Semoková sa musí rozhodnúť – vráti sa do Austrálie k Indovi Vilasovi alebo dá znova šancu Lukášovi Masubovi?

Už roky vyrastá celá jedna generácia na Džínsových denníkoch a po viac ako roku vychádza grandiózne ukončenie celej série. Paula sa po niekoľkých nekonečných mesiacoch vracia na Slovensko a rozmýšľa, čo so svojím životom ďalej. S Vilasom z Austrálie sa dohodla, že na nejaký čas ostane na Slovensku, premyslí si, čo ďalej a následne sa rozhodne. Začína sa vracať do známych koľají, chodí von so starými kamarátmi a nachádza prácu v jazykovke. Tu stretáva svoju bývalú spolužiačku zo strednej, s ktorou sa neznášala – Simonu. Má obavy, aby jej nestrpčovala život, no Simona už je celkom iným človekom.

Paula sa vracia na Slovensko.

Postupom času prichádza na to, že by sa mala do Austrálie vrátiť a rozhodne sa požiadať o víza. S Lukášom to chvíľu vyzeralo nádejne, ale len do okamihu, dokým si nenašiel priateľku. Paula už na Slovensku nemá čo hľadať. Cíti sa sama. Celý priebeh vybavovačiek skomplikuje nová šokujúca informácia – Ema, kamarátka zo Sydney, je jej nevlastná sestra. Chce s ňou stráviť ešte nejaký čas a svoj odchod posunie z leta na jeseň, keďže Ema sa vrátila na Slovensko už nastálo.

„Zostala som sama v prázdnej izbe, ešte bez psov., čo tu v Lamači rozhodne nebolo normálne. Takto som si návrat domov nepredstavovala. Vyzrela som von oknom. Libušino malo rovnaký výhľad ako moje. Aspoň niečo je rovnaké. Takže som doma.“

Ibaže odklad všetko skomplikuje. Paula si stále nie je ničím istá a v podvedomí tápe, či za všetko nemôže v skutočnosti namiesto Emy Lukáš. Vie, že medzi nimi už asi nič nebude a odcudzili sa. Napokon Gabriela otvorí Paule oči svojimi veštbami a tým ju zneistí.

Ktorým smerom sa má jej život uberať ďalej?

Ostane Paula na Slovensku? Zdá sa, že Lukáš je šťastný so svojou novou priateľkou a Vilas na Slovensko nepríde. Rozbieha podnikanie v Austrálii a tu chce aj ostať. Ak by sa rozhodla odísť, prišla by o svoju rodinu. Ktorým smerom sa má jej život uberať ďalej?

Posledný diel Džínsového denníka začína v roku 2013 návratom na Slovensko a končí Paulinou starobou v marci 2063. Za celé toto dlhé časové obdobie zistíte, čo sa stalo nielen s Paulou Semokovou, ale aj s Vilasom, Lukášom, Denisou, Rišom, Patrikom, Libušou a všetkými starými postavami. V knihe nájdete zápisky Pauly, niekoľko Lukášových a ku koncu aj denník jej najstaršej dcéry. Paula vyspieva, už nie je tým pätnásťročným neskúseným dievčatkom, ale stáva sa z nej dospelá žena, manželka a neskôr aj matka. Netrápia ju už iba pubertiacke problémy, ale hľadanie bývania, starostlivosť o rodinu a domácnosť.

Čo musím na knihe vytknúť sú príliš dokonalé životy hlavných postáv.

„10. 9. 2016 – sobota
9:17
V druhom trimestri! Celkom to uteká. Rastieme, drobček má už veľkosť nektárinky. Včera som po práci šla s Denisou do obchodu pre tehuľky. Tá párkrát skolabovala, lebo jej tehotenské veci vôbec nepripadali šik, a dotiahla ma do bežných obchodov, kde mi vyberala vypasované tričká, šatočky, však musím ukázať svoj druhý stav a plný výstrih, potom zase ona predvádzala bezchybnú figúru v minišatách, vďaka čomu som sa začala cítiť ako gravidná slonica.“

Čo musím na knihe vytknúť sú príliš dokonalé životy hlavných postáv. Práve týmto faktom uberá autorka mierne na reálnosti príbehu. Všetko vždy vyjde, večne sa niekto postará, no, žiaľ, v reálnom živote to takto nefunguje. Okrem tejto dokonalosti ma vytočili nepresné informácie, ktoré podávala autorka čitateľom, napríklad Paula získala tehotenskú knižku a potvrdenie o tehotenstve už v piatom týždni (tehotenská knižka sa vydáva zvyčajne až v treťom mesiaci) a niekoľko ďalších informácií. Autorka pravdepodobne nevie, ako prebiehajú niektoré vybavovačky v reálnom živote. Príbeh je miestami rozťahaný a podľa mňa mohla autorka ukončiť sériu už po treťom pokračovaní. Šiesty a posledný diel dáva jasnú stopku fantázii čitateľov a vie sa presne, čo sa s kým stalo.

Pokiaľ ste čítali predchádzajúce časti Džínsových denníkov, potom si určite nenechajte ujsť ani tento diel. Neponúka príliš veľa komplikovaných zápletiek ako minulé diely, no dáva mnohé odpovede a ukazuje, čo sa s ktorou postavou stalo.

• Meno autora: Zuzka Šulajová
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 624