sobota, 12 november 2016 19:30

Ranná horúčka

Miklós je mládenec ako každý iný. Sníva o revolúcii, v zásuvke sa mu ukrýva poézia a otočí sa za každým pekným dievčaťom. Jediný rozdiel medzi ním a ostatnými je v tom, že Miklós prežil hrôzy holokaustu. Má však ešte stále dosť síl na to, aby prežil aj boj so svojou chorobou?

S hlavným hrdinom Miklósom sa stretávame na lodi na ceste do Švédska, kde sa ocitá vďaka pomoci Červeného kríža, aby sa zotavil zo svojej choroby a z tráum, ktoré zažil v nacistickom tábore. Keď už si myslel, že od všetkého zlého je ďaleko preč a z toho najhoršieho je vonku, čaká ho vo Švédsku nemilá správa. Lekár mu oznámi, že tuberkulóza je v takom pokročilom štádiu, že medicína mu nedokáže pomôcť a ostáva mu  už len niekoľko mesiacov života.

Ako však zareaguje Lili, keď prvýkrát uvidí pisateľa tých krásnych slov?

Jedným z príznakov jeho postupujúcej choroby je práve ranná horúčka. Miklós však nestráca nádej a ihneď sa rozhodne napísať všetkým mladým Maďarkám, ktoré sú internované vo Švédsku tak ako on. Dočká sa niekoľkých odpovedí, no v skutočnosti ho zaujme len jedna. List od mladej Lili ho očarí natoľko, že netrvá dlho a intenzívna korešpondencia prerastie vo vzťah. Napriek nepriaznivým prognózam lekárov sa Lili a Miklós nenechajú odradiť a čoskoro nemyslia na nič iné, len na najbližšiu možnú príležitosť stretnúť sa. Vymyslia si klamstvo, že sú bratranec a sesternica a prvá návšteva Miklósa je čoskoro na spadnutie. Ako však zareaguje Lili, keď prvýkrát uvidí pisateľa tých krásnych slov? Miklós jej totiž poslal iba jednu jedinú fotografiu, na ktorej bol navyše huncútsky zamaskovaný v pozadí.

„Otec sedel v striebrom obalenom autobuse ako zabudnutý kúsok čokolády v bonboniére.“

Kniha sa nevyhýba ani historickému pozadiu a aj keď len v striedmych náznakoch, predsa len neopomína únavu ľudí z vojny, sklamanie zo svojej viery a následné revolučné zanietenie, ktoré sa nevyhlo ani Miklósovi. Ten je presvedčený, že Maďarsko čakajú lepšie časy pod vedením socialistickej strany. V listoch pre Lili jej odporúča rôznych autorov, ktorí sa zaoberajú úlohou žien v komunistickom hnutí. Samotná Lili však už touto myšlienkou nie je až taká nadšená.

Autor mohol zaujímavú časť histórie trochu viac rozpracovať.

Myslím si, že autor mohol zaujímavú časť histórie trochu viac rozpracovať, aj keď chápem, že to nebolo ústredným motívom knihy.

„Bola si meštiačkou: nech sa z Teba teraz stane bojovná a pevná socialistka!“

Po smrti autorovho otca mu jeho mama odovzdala dve kôpky listov: jednu s jej rukopisom a druhú s otcovým. Tak sa preniesol príbehov Gárdosových rodičov, Miklósa a Lili, na papier. Román je založený práve na tejto korešpondencii a prepisy z nich sa nachádzajú aj v Rannej horúčke, nie je to však čisto epištolárna kniha, ale je doplnená aj o Gárdosovu fantáziu, ktorá poodhaľuje, čo sa mohlo diať za množstvom listov. Čitateľ tak má možnosť nahliadnuť ako prebiehalo dvorenie v povojnovom období, aj keď vo veľmi nezvyklom  prostredí.

„Za päť minút vydumal, akým spôsobom sa dá spraviť taká snímka, na ktorej otca prakticky nespoznať.“

Je naozaj ťažké kritizovať skutočný príbeh autorových rodičov...

Popis na prebale knihy znel sľubne a lákavo. Príbeh o láske v povojnovom období, navyše založený na skutočných udalostiach. Pravdupovediac, z výsledného dojmu som však bola celkom sklamaná. Určite som očakávala viac, aj keď presne neviem definovať čo.

Najprv bolo naozaj ťažké sa do knihy začítať, no tento problém zmizol po niekoľkých kapitolách. Spôsob písania mi však prišiel celkom ťažkopádny alebo mi príliš nekorešpondoval s listami. Možno keby sa autor rozhodol vydať len zbierku písomností, ktoré si jeho rodičia vymieňali, bolo by to lepšie.  Keby som mala svoj pocit o Rannej horúčke zhodnotiť jedným slovom, vybrala by som citoslovce „meh“, ktoré presne opisuje, ako som sa cítila pri čítaní tohto románu. Nebolo to vyslovene zlé dielo, ale očakávala som, že kniha s takým silným motívom a emočne nabitým príbehom vo mne zanechá nejakú hlbšiu stopu alebo dojem.

Je naozaj ťažké kritizovať skutočný príbeh autorových rodičov a nie som nadšená, že to píšem, no v celom koncepte knihy mi niečo chýbalo alebo naopak prebývalo. Stále som sa nerozhodla, na ktorú stranu sa prikloniť, a to napriek tomu, že od prečítania tejto knihy už uplynula nejaká doba. Bolo to zaujímavé čítanie, no určite som k nemu nebola prikovaná a príbeh ma nevtiahol dovnútra.

Túto knihu určite odporúčam všetkým, ktorí sa potrebujú presvedčiť o sile, o nesmrteľnosti lásky a o ľudskom odhodlaní bojovať s osudom.

• Meno autora: Peter Gárdos
  • Národnosť: maďarská