sobota, 05 november 2016 19:23

Prekliaty tanzanit

Je len málo priaznivcov poctivej romantickej literatúry, ktorých by neoslovil ťažký osud malej konžskej otrokyne Ashanti a jej vzťah k svojmu záchrancovi, belgickému džentlmenovi Arthurovi. V Prekliatom tanzanite sa jej životný príbeh prelinie do súčasnosti a definitívne uzavrie.

Po úspechu prvej časti Nesmieš ma milovať – Farby lásky pripravilo české nakladateľstvo Brána jej pokračovanie s podtitulom Prekliaty tanzanit, a tak sa srdcia fanúšikov úspešnej slovenskej autorky Moniky Wurm naplnili nielen radosťou z nového titulu, ale aj vzrušením z očakávania, ako sa osudy jednotlivých postáv zavŕšia.

Ich láska je nezmyselná a naivná.

Zatiaľ, čo sa Ashanti po úteku z Konga plaví po boku svojho ochrancu Arthura v ústrety novému životu v Belgicku, mladá gemologička Sandy de Vos sa zase zmieta medzi vierou vo svoj zdravý rozum a túžbou po saudskom následníkovi. Sandy je rozumná a uvedomuje si, že jej láska k Rashidovi je vzhľadom na kultúrne a spoločenské rozdiely nezmyselná a naivná.

Rovnako ako Rashidov sľub otcovi, ktorý zložil pri jeho smrteľnej posteli – nájsť vzácny tanzanit, ktorého hľadaniu mŕtvy saudský kráľ zasvätil polovicu svojho života. Hoci ho Sandy odhovára a v jeho rozhodnutí nepodporuje, predsa len sa rozhodne robiť mu pri hľadaní spoločníčku a svojimi vedomosťami a kontaktmi sa mu snaží pomôcť, aby našiel nielen bájny tanzanit, ale najmä pokoj a zmierenie sa s otcom.

„Mňa si nedokázala skrotiť, tak si si omotala okolo prsta môjho brata, pani profesorka! Veď následník trónu je lepšia partia ako obyčajný princ, že? Nie je ti to trochu trápne, že máš pletky najprv so mnou a potom hneď preskočíš na môjho brata? Je to také okaté, slečna de Vos! Ale do našej rodiny sa ti nikdy nepodarí votrieť. Nebola by si prvá cudzinka, ktorá sa o to pokúša. Ale vysvetlím ti, ako to u nás funguje. Rashid sa s tebou pozabáva, a keď ho prestaneš baviť, tak ťa pošle kade ľahšie, alebo si si azda myslela niečo iné? Do nášho sveta nepatríš. Niekto ti už musí otvoriť oči!“

V Ashantiných denníkových záznamoch môžeme nájsť zdokumentované udalosti o genocíde v Kongu na prelome 19. a 20. storočia, ktorej sa dopustil belgický kráľ Leopold II. na miestnych domorodých obyvateľoch. Po tom, čo sa Ashanti dostane do Belgicka, sme prostredníctvom jej rozprávania a opisov svedkami tragického otrockého postavenia černošského obyvateľstva, násilne dovezeného z Konga. Únikom z ich ťažkej reality bola mnohokrát smrť v akejkoľvek podobe.

Monika Wurm nešetrila dramatickosťou.

Na druhej strane, vo svete bohatého arabského štátu a najmä kráľovského paláca ako vystrihnutého zo Šeherezádiných príbehov, vás bude čakať Sandy a princ Rashid. Ich vzájomné láskavé prekáranie, Rashidovo nonšalantné správanie a Sandyina prudká povaha (často jej prinesie neznesiteľné chvíle) sú zárukou iskrivého čítania  a to vás chytí za srdce.

Ťažko povedať, ktorá dejová línia je tou naj. Pri čítaní sa budete prikláňať raz k jednej, inokedy k druhej. Závisí to aj od miery dramatickosti, tou Monika Wurm opäť raz nešetrila. V napätí nepoľavuje, práve naopak, svojimi brutálnymi opismi ho dokáže vybičovať do najvyšších sfér. Avšak aj napriek vykresleniu dramatických a na viacerých miestach hrôzostrašných scén nezabúda ani na tie romantické, farbisté, dodávajúce celému príbehu šat neodolateľnosti a nekončiacej iskrivosti.

Počas čítania vám bude fantázia pracovať na plné obrátky, budete spájať, kombinovať, dedukovať, ako tieto zdanlivo samostatné línie so sebou navzájom súvisia, v ktorom bode sa pretnú a ako s nimi súvisí hľadaný tanzanit. Aká kliatba na ňom visí a akým spôsobom sa môže zlomiť? Čítajte a dozviete sa. Treba povedať, že autorka sa s celkovou zápletkou vyhrala, prešpekulovala ju a môžeme jej vyjadriť obdiv za to, že sa v takom košatom románe nestratila, že všetko so všetkým nakoniec súviselo, dávalo zmysel a nezachádzalo do zbytočných odbočení. Výsledný dojem z čítania tak určite nepokazila.

svojimi brutálnymi opismi ho dokáže vybičovať do najvyšších sfér

„,Koktavý Leroy ma bol popýtať o tvoju ruku. Vraj sa ľúbite.´
Od prekvapenia som sa nezmohla na slovo. Dokázala som len rázne gestikulovať rukami. Zmocnila sa ma hrôza.
,Máš šťastie, manželstvo s bielym som si pre teba vždy prial.´
Jeho slová ma neskutočne ranili.
,Ale ja ho nechcem!´ konečne som zo seba niečo vypľula.
,Takže nechceš? Zaujímavé! Jules mi to opisoval trochu inak!´ zvýšil hlas.“

Ak máte chuť na dobrú romantiku, navyše s pridanou hodnotou, keďže sa čo-to môžete dozvedieť z histórie (predovšetkým tej temnejšej), alebo vás láka šermiarske umenie či fascinujúci svet drahokamov, určite vyhľadajte oba diely románu Nesmieš ma milovať. A ešte dlhý čas vo vás bude odznievať celý rad najrôznejších pocitov.

Čítané 1167 krát