štvrtok, 13 október 2016 18:19

Láska si nevyberá

Láska si nevyberá... Zastihne nás nepripravených, dokáže nás zaskočiť, silnými emóciami strhnúť ako lavína. Nezáleží na tom, či máme 16, alebo nám už z hniezda vyleteli odrastené deti. Povestné motýliky nás pošteklia v bruchu bez toho, aby si vypýtali povolenie.

Láska si nevyberá je debutom slovenskej autorky romantických príbehov, Kataríny Gillerovej, ktorý sa po dvanástich rokoch dočkal reedície. Aj táto skutočnosť svedčí o úspechu populárnej autorky. Ja sa s tvorbou pani Gillerovej stretávam až teraz a po prečítaní spomenutého titulu môžem len konštatovať, že nemám voči nemu žiadne zásadné výhrady.

Reedícia autorkinho vydareného debutu.

Ide o klasickú romantiku z domáceho prostredia, preto sú postavy, ale aj samotný príbeh čitateľom blízke, vedia sa s ním stotožniť a hrdinku, študentku Dominiku, môžu považovať za svoju dcéru, sestru či kamarátku. Námet, ale aj jeho spracovanie mi veľmi pripomenul román Jaroslavy Kuchtovej, Túto noc nezaspím. Tiež sa dostaneme do stredoškolských čias a s mladým dievčaťom riešime prvé lásky, sklamania, úspechy v škole, ale aj problémy, ktoré s dospievaním nevyhnutne súvisia.

„,Prosím ťa, prosím, len ma neodsudzuj!´
,Preboha, prečo by som ťa mala odsudzovať?´ zhrozene som sa spýtala. ,A najmä ja, keď...´
Hlas sa mi zadrhol. Bolo to vonku. Zrazu som sa rozplakala tak silno, až sa Lenka vyľakala.
,Keď ty čo? Neplač, povedz mi to,´ hladila ma láskavo po vlasoch.
A tak nastal čas vzájomných zdôverení. Znovu sme si boli blízke ako pred rokom. Znovu sme si dokázali všetko povedať, zdôveriť sa.“

Príbeh i postavy môžu byť čitateľom blízke, dokážu sa s nimi stotožniť.

Na začiatku románu je Dominika v treťom ročníku gymnázia, žije normálnym študentským životom. Má staršiu sestru, rodičov, najlepšiu kamarátku aj kamaráta, spolužiakov a dáva sa dokopy z prvého milostného sklamania. Potom však nastane deň, keď svoj život začne rozdeľovať na PREDTÝM a POTOM osudovo sa zamiluje do človeka, ktorého milovať nesmie a z nepochopiteľných dôvodov stratí blízku osobu, na ktorej jej najviac na svete záležalo. Dominika sa tak musí snažiť nájsť nový zmysel svojho bytia, zároveň zmaturovať a začať študovať na univerzite.

Z knihy je cítiť, že je napísaná dávnejšie, čo mi však vôbec neprekážalo, pretože sa príbeh odohráva v čase, keď som sa sama stala študentkou strednej školy. Autorka mi prostredníctvom Dominiky a jej spolužiakov pripomenula moje študentské časy, lyžiarsky výcvik, každodennosť, stresy z niektorých predmetov či učiteľov, stužkovú alebo rozhodovanie sa, kam a čo ďalej po škole. Aj keď sa každá doba vyznačuje tým svojím typickým, gro zostáva rovnaké aj teraz. Láska si nevyberá má však v sebe čaro doby, v ktorej sa mobilné telefóny využívali zriedka, základ domácnosti tvorila pevná linka, o tablete sa ľuďom pomaly ani nesnívalo a kým sa otvorila webová stránka, často sa skončila aj hodina informatiky...

Nežná romantika popretkávaná rodinnými tajomstvami.

Hlavná dejová línia plynule prechádza do početných vedľajších odbočení, rozpráva príbehy ďalších postáv – Dominikiných známych, kamarátov, rodiny. Niektoré mi prišli trochu seknuté – autorka o nich začína rozprávať, stále sa k nim vracia a napokon s nimi sekne. Škoda, lebo keď ma na niečo namotala, rázne s tým v jednej chvíli skončila. Taktiež sa na jednom mieste zoskupuje veľa udalostí, tie plynú rýchlo za sebou, autorka skáče z jednej časovej roviny do druhej, využíva retrospektívne rozprávanie hlavnej hrdinky, a keď román nečítate naraz, ale sa k nemu po kúskoch vraciate, môžete sa ľahko stratiť.

Štýl písania Kataríny Gillerovej je však jednoduchý, a aj napriek niektorým tragickým udalostiach môžeme jej román s pokojným svedomím považovať za oddychový. Nežná romantika popretkávaná rodinnými tajomstvami (a nie vždy príjemnými) vás dokáže zaujať, nečakané zvraty vás zase budú držať v napätí.

„Pred očami sa mi zjavila Danielova tvár plná nenávisti voči mne. Tá nenávisť akoby ma odrazu oslobodila, odpílila okovy, ktorými som bola k nemu pripútaná. Zrazu som pocítila nevýslovnú úľavu, sloboda mi dodala pocit ľahkosti, ťažký balvan z mojej hrude sa odvalil kamsi do neznáma. Len pocit šťastia sa nedostavil.“

Láska si nevyberá je príjemným čítaním pre mladých i starších, a aj pre všetky romantické duše. Mňa pobavili najmä tie stredoškolské záležitosti a cítila som sa, akoby som cestovala v čase. Ale zároveň vás bude nabádať k premýšľaniu zistenie, či človeka, s ktorým ste nezriedka aj od narodenia, vôbec poznáte. A že onen blízky človek môže byť pokojne aj cudzincom po vašom boku.

• Meno autora: Katarína Gillerová
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 256