piatok, 07 október 2016 16:20

Vôňa neba

Zaujímavá, strhujúca a prekvapivá. Aj taká je v poradí už jedenásta kniha od úspešnej slovenskej autorky Ivany Ondriovej. Čitatelia sa majú jednoznačne na čo tešiť.

Román opisuje príbeh mladej ženy menom Naďa, ktorá sa musí vyrovnať s faktom, že jej manželstvo už nie je také dokonalé ako bolo pred rokmi. Vzťah medzi ňou a jej manželom Tomášom ochladol, čo sa Nadi nepozdáva. Ich idylka 3-ročného manželstva je naštrbená neustálymi hádkami a vzájomnou nevraživosťou.

Ak by ste si mysleli, že pôjde o klasický ľúbostný trojuholník, veľmi by ste sa mýlili.

Poriadnou dávkou k tomu prispeli aj Nadine nočné mory, ktoré ju trápia každú noc. Stále rovnaký sen – niekto ju prenasleduje a nakoniec zabije. Tieto sny netrápia len samotnú Naďu, ale aj Tomáša, ktorý chce, aby vyhľadala odbornú pomoc. Potom, čo sa v jej práci objaví nový príťažlivý kolega Damián, veci začnú naberať spád pomerne rýchlo. Náklonnosť, ktorú jej Damián prejavuje, je práve tá, ktorá jej u manžela chýba. A práve to je jedným z impulzov, ktoré Naďu ženú do náručia svojho kolegu.

„Tak som ešte pár minút zotrvala v nemom postoji v hluku okoloidúcich áut a zbierala odvahu. Odvahu vrátiť sa k svojmu manželovi, ktorému som bola neverná.“

Ak by ste si mysleli, že pôjde o klasický ľúbostný trojuholník, veľmi by ste sa mýlili. Príbeh je okorenený o kriminálnu zápletku a napätie okolo toho ma nútilo čítať ešte rýchlejšie. V okolí totiž vyčíňa sériový vrah, ktorý zabíja mladé ženy. Nadine nočné mory sa začnú stupňovať a po čase sa dej začne zamotávať. Za každú chybu sa v živote platí a Naďa sa o tom presvedčí, keď ju jeden neuvážený krok vtiahne do nebezpečia a jej nočná mora sa stáva skutočnosťou. Obávaný vrah prenasleduje Naďu.

Vráti sa jej život ešte niekedy do normálu alebo je už všetko stratené?

„Bože, azda je to znova len sen? Zobudím sa z neho? Zobudí ma niekto z neho? Trasiem sa, fackám si tvár, štípem sa do líc. Zobuď sa Naďa! Kričím svojmu vnútru. ZOBUĎ sa! Lenže... čo ak toto nie je sen? Možno to nikdy ani nebol sen, ale predtucha! Tušenie, že sa to raz stane! Že ma dostane ! Vrah?“

Jediné, čo ma mrzelo, bol fakt, že kriminálna zápletka sa vyriešila už v polovičke knihy. V závere ju ale autorka šikovne nahradila ďalšou. Vyrovnanie sa s touto tragédiou a so svojimi problémami odvialo Naďu až do dediny, kde žije jej starká, s ktorou mala v detstve skvelý vzťah, no roky sa nevideli. Energetická starká Klára sa stáva jej oporou a pomáha jej prekonať ťažké časy. Na ranči sa stretáva s Hugom, ktorého spája s jej starkou zvláštne puto, na ktoré Naďa od svojho príchodu žiarli. Je voči Hugovi zjavne nedôverčivá a upodozrieva ho, že chce jej starkú obrať o majetok. Ako sa celý príbeh skončí? Vráti sa jej život ešte niekedy do normálu alebo je už všetko stratené?

Skalným fanúšikom určite nesmie tento titul chýbať v zbierke.

Tak to sa dozviete po dočítaní tohto románu. Najviac sa mi páčila úplná psychologická sonda do duše hlavnej postavy. Bola vykreslená dokonale ľudsky na rozdiel od hlavných postáv v iných knihách, mala svoje chyby a nebolo ich vôbec málo. Miestami ma svojim správaním až vytáčala, ale možno aj práve preto bola tak realistická. Mnohokrát my ženy nevieme, čo vlastne chceme, pokiaľ to nestratíme. Hlavná hrdinka tohto príbehu nie je výnimkou. Panovačná, neústupná a protivná – aj taká bola Naďa z príbehu Vôňa neba. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa postavy po čase vyvíjali a menili. Kladne hodnotím aj nápad s nočnou morou. Ten bol originálny.

Skalným fanúšikom určite nesmie tento titul chýbať v zbierke. Odporúčam ju rovnako mužom i ženám, a to rôznych vekových kategórií, ktorí nepohrdnú ľúbostným príbehom s kriminálnou zápletkou. Možno by som ešte dotiahla záver, pretože to, že som sa v závere dozvedela, pre ktorého muža sa rozhodla, mi vôbec nestačilo. Chcela by som ešte vedieť, čo sa stalo s ostatnými postavami, ako (a či vôbec) sa utriasli vzťahy medzi nimi. Naďa zažíva komplikované vzťahy s mužmi, skoro tak komplikované, aká je jej osobnosť. Intrigy, bolesť, nevera, ale aj odpustenie a láska sú hlavnými posolstvami Vône neba.

• Meno autora: Ivana Ondriová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 320