utorok, 02 august 2016 19:14

Farby lásky

Fanúšikov Moniky Wurm a jej fantastických kníh neustále pribúda. Po dočítaní poslednej knihy tejto autorky sa nárastu fanúšikov vôbec nečudujem. Nechajte sa aj vy vtiahnuť do deja, ktorý vás nielen dojme a pohladí na duši, ale aj nahnevá a pobúri.

Autorka zostala verná prostrediu orientu, tak ako pri svojich predošlých knihách a urobila dobre. Práve toto prostredie ju odlišuje od ostatných slovenských autorov. Aj tentoraz si pre nás autorka nachystala pútavý a dojímavý príbeh, pozostávajúci dokonca z dvoch dejových línií. Moderný príbeh zo súčasnosti medzi korunným princom zo Saudskej Arábie a belgickou gemologičkou Sandy de Vos sa prelína s neuveriteľným a krutým príbehom konžskej otrokyne Ashanti a jej majiteľa Arthura.

Tieto páry by nemohli byť rozdielnejšie, predsa ich však niečo spája.

Historická časť príbehu sa začne odohrávať po tom, ako Sandy pri sťahovaní svojich vecí nájde v podkroví starý, zaprášený denník, ktorého autorkou je práve Ashanti Muniru. Obe dejové línie sú pre čitateľa rovnako zaujímavé a pútavo spracované. Na prvý pohľad dva rozdielne páry, v minulosti Ashanti a jej majiteľ Arthur, v súčasnosti Sandy de Vos a princ zo Saudskej Arábie. Tieto páry by nemohli byť rozdielnejšie, predsa ich však niečo spája.

Vyzdvihla by som najmä historickú časť tejto knihy, ktorá určite hlboko zasiahne nejedného čitateľa. Autorka vytvorila silný príbeh konžskej otrokyne, ktorý však nie je vymyslený. Na začiatku knihy totiž uvádza, že inšpiráciu a námet čerpala z historických faktov, a teda nejde o jej holú fantáziu. Tieto  časti knihy mi vyrážali svojou krutosťou dych.

„Uvažovala som nad tým, načo budú tomu Lambertovi údené ruky. Mieni ich zjesť? Ale otázka, ktorú som radšej preglgla znela: Odkiaľ pochádzajú tie množstvá ľudských častí?“

Vzájomná náklonnosť a iskrenie sa stávajú len otázkou času.

Zatiaľ čo v tejto časti knihy bojuje Ashanti o vlastný život, v súčasnej dejovej línii má Sandy úplne iné starosti. Rok po smrti svojho snúbenca sa dozvedá, že jeho city k nej neboli až také úprimné a jednoznačné. Táto nečakaná skutočnosť ju veľmi zasiahne a jej dôvera k mužom sa vytratí. To sa však počas jednej cesty taxíkom so záhadným cudzincom zmení.  Aj keď dúfala, že tohto drzého mladíka už nikdy nestretne, stretáva ho opäť, tentoraz však na mieste, kde by to čakala zo všetkého najmenej. Vzájomná náklonnosť a iskrenie sa stávajú len otázkou času.

„Prudko ma otočil a hodil na stenu za mnou. Nestihla som ani vydýchnuť, keď sa prisal na moje pery pritláčajúc ma o fasádu paláca. Okamžite sa mi podlomili kolená. Tentoraz to nebol iba nevinný dotyk pier, ale vážny bozk, ktorý rozvibruje celé telo. Keď jeho jazyk našiel ten môj, mala som pocit, akoby sme boli pre seba stvorení. Neviem, prečo som sa nebránila“.

Dej knihy je do detailov prepracovaný a podaný čitateľovi štýlom, aby sa od knihy nemohol odtrhnúť. Obe časti, historická časť aj súčasnosť, do seba ľahko zapadajú a aj ich striedanie je vynikajúco vystihnuté. Knihu som mala prečítanú pomerne rýchlo, a to hlavne vďaka pútavému deju. Rovnako ako pri Wurmovej predchádzajúcej knihe, aj tu budú mať čitatelia emócie vybičované na maximum.  Ani v tomto prípade autorka nezabudla vložiť do deja jednoznačné posolstvo.

Dej a hlavne krutosti historickej časti tohto príbehu vás určite prinútia o problematike rozmýšľať

Od tejto spisovateľky som prečítala všetky knihy a radím sa medzi jej skalných fanúšikov. Musím však podotknúť, že každou novou knihou ma vždy príjemne prekvapí. Podľa môjho názoru, s každou knihou viac a viac rastie. Opisy postáv a miest boli v tomto románe do detailov prepracované, čo čitatelia určite ocenia.  Monika Wurm sa právom radí medzi top slovenských spisovateľov. Dej a hlavne krutosti historickej časti príbehu vás určite prinútia o nadnesenej problematike rozmýšľať ešte dlho po dočítaní knihy. Ja som bola asi prvýkrát v živote rada, že žijem práve teraz, v tomto storočí a na tomto mieste, v slobodnej krajine.

Ku knihe pribudne druhý diel, ktorý ponesie názov Nesmieš ma milovať - Prekliaty tanzanit. Na pokračovanie tohto príbehu, rovnako od vydavateľstva Brána, sa čitatelia a fanúšikovia Moniky Wurm môžu tešiť už po lete 2016. Ja sa k týmto nadšencom rovnako pripájam a knihu samozrejme vrelo odporúčam, či už mladým, alebo starším, ženám i mužom.

Čítané 618 krát