streda, 22 jún 2016 15:53

Daringham Hall - Dedičstvo

Fanúšikovia romantických kníh, pozor! Na obzore je nová trilógia zasadená do malebného anglického vidieka, ktorá poteší každú romantickú dušu.

Pôvabné prostredie, anglické pláne, statky, zastarané tituly, obrovské dedičstvo, ale aj intrigy a rodinné nezhody. Typická historická romanca? Ale kdeže... Hoci sa rodina Camdenovcov právom pýši titulom a občas akoby žila v minulosti, dej je zasadený do súčasnej doby.

Budete mať pocit, akoby ste sa tam sami prechádzali.

Celý príbeh sa točí okolo mladej zverolekárky Kate, ktorá je klasickou romantickou hrdinkou. Pomáha všetkým, ktorí to potrebujú, nosí si domov všetky zatúlané zvieratá bez majiteľa a má svoje ideály.  Jej osud sa spája predovšetkým s vidieckym sídlom rodiny Camdenovcov – Daringham Hall, ktoré, tak ako Kate, určite učaruje aj vám. Vďaka nevtieravým autorkiným opisom interiéru aj vonkajšieho prostredia budete mať pocit, akoby ste sa tam sami prechádzali. Nedá mi nepochváliť autorkinu schopnosť tak verne opísať anglický vidiek, akoby tam sama žila. Určite by ste ani len netipovali, že pochádza z Nemecka.

„Ako vždy, Kate skôr, než vošla do izby, dúfala, že sa na ňu žiarivo usmeje, pretože si konečne spomenie, kto vlastne je. Doteraz ležal v posteli pohrúžený do seba so zachmúrenou tvárou. Nevedela, aký má Ben názor na to, že jediný, kto ho navštevuje, je žena, ktorá mu spôsobila túto patáliu. Nevyjadril sa o tom a nevyčítal jej to. Možno preto, lebo bol z celej situácie veľmi zmätený.“

Rodine Camdenovcov hrozí, že o zbožňované panstvo príde.

Katin pokojný život naruší príchod neznámeho fešáka, ktorého pri prvom stretnutí tresne po hlave tak, že si na nič nespomína. Samozrejme, poskytne mu ubytovanie, zoznámi ho s priateľmi a pomáha mu pátrať po jeho minulosti. Všetci si ho obľúbia a postupne si to tam aj on zamiluje. Horšie je, že rodine Camdenovcov hrozí, že o zbožňované panstvo príde. Nárokuje si naň dedič, o ktorom takmer nikto nevedel a nik ho ani nikdy nevidel. O koho ide, budete vy ako čitatelia vedieť takmer od začiatku knihy.

Postavy knihy sú pomerne sympatické, akurát ich je tam na môj vkus príliš veľa. V podstate to však vôbec nemusí byť na škodu z toho dôvodu, že nás čakajú s nimi ešte dve ďalšie knihy. Zo začiatku teda v nich môžete mať aj chaos, no neskôr si na široké osadenstvo zvyknete a snáď poznatky o nich zužitkujeme v ďalších častiach. Výber členov rodiny je naozaj pestrý a každý z nich je úplne iný.

„,Vraj svetlo!´ Ben sa uškrnul. ,Skôr by som povedal, že okolo toho robia zbytočné ovácie.´ Bradou nenápadne ukázal na servírku nesúcu podnos s krištáľovými pohármi, ktorá mala oblečenú klasickú čierno-bielu slúžkovskú rovnošatu s bielou zásterkou – ba na hlave mala dokonca aj naškrobený biely čepček. ,To sa dnes ešte niekde nosí?´“

Jane Austenovú rozhodne nečakajte.

Hoci sa postavy, predovšetkým staršie vekové kategórie, často oháňajú titulmi, je to sčasti aj zbytočné, keďže v dnešnej dobe už vysoká anglická spoločnosť nie je to, čo bývala. V knihe môžete sledovať predstaviteľov práve tej vyššej vrstvy, ktorí boli zvyknutí žiť úplne iným honosnejším životom, a zároveň tých, ktorí si síce dedičstvo vážia, no k ostatným sa nesprávajú nadradene. Vedia, že hoci to tak na Daringham Hall niekedy nevyzerá, je už dávno iná doba.

Pre koho je kniha určená, spoznáte okamžite pri pohľade na obálku. Sladká ružová farba už na prvé pozretie evokuje srdcové záležitosti a romantiku a ozdobné písmo zase staré časy, ktoré sú možno už len v hlavách niektorých obyvateľov Daringham Hallu. Ak však čakáte klasiku v štýle románov od Jane Austenovej, hneď v úvode vás musím varovať – budete sklamaní. Chýba jej totiž ten historický pôvab. Ale darmo, doba, do ktorej autorka zasadila dej, ani zďaleka nie je taká ako v časoch Jane Austenovej. Takže za to Kathryn Taylor nemôže.

• Meno autora: Kathryn Taylorová
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 280