pondelok, 18 apríl 2016 11:14

Divoké kone

Naoko pokojné dni môžu byť niekedy len tým povestným tichom pred búrkou. V takomto tichu sa nečakane stretne minulosť s prítomnosťou a v ich pozadí sa postupne prediera na povrch pravda. Veľmi pomaly, veľmi potichu, no s jasným cieľom – vrátiť každému, čo mu patrí. Lebo každému sa raz všetko vráti...

V príbehu slovenskej spisovateľky s neslovenským priezviskom Andrey Coddington sa prenesieme na statok rodiny Závodských, ktorému nikto nepovie inak ako Holzmanka. V stajniach sú hlavnými pánmi kone a vo vile túto funkciu zastáva prísny a chyby neodpúšťajúci Osvald Závodský. Dedko, otec, no predovšetkým človek bez emócií a tvrdý obchodník, pre ktorého nikto a nič nie je dosť dobré. Pohŕda svojím nevlastným synom Albertom, vnukom Adamom, a vlastne celou rodinou, no aj tými, ktorí každodenne do práce na statku vkladajú svoje srdce. Jedine vnučku Simonu si Osvald vychoval na svoj obraz.

Láska má v tomto príbehu rôzne podoby.

„Nech bol pri moci ktokoľvek, Osvald prosperoval. Vedel, na koho palicou a na koho medovým motúzom ťahaným popod nos, aby vyhral, bohatol, honobil.“

S mladou vášnivou kaskadérkou Hanou Kopeckou prichádza na statok nielen ukážka dokonalého jazdeckého umenia, ale aj láska. Zdá sa, že s Adamom sú pre seba stvorení... Čo však v prípade, ak sa jeden cíti šťastný na konskom chrbte a druhý svoj život zasvätil lietaniu? Dokážu sa tieto dva svety spojiť? Láska má v tomto príbehu rôzne podoby. Je stratená, aby následne mohla byť znovuobjavená, je prekvapivá, no aj zradná a klamlivá. Nad týmito obrazmi však stojí láska k domovu, prírode a ku koňom. Veľmi citlivo je vykreslený práve vzťah jednotlivých postáv k statku. Vzťah, ktorý je u niektorých silný a nemenný, zatiaľ čo u iných prechádza skúškami, aby na ich konci prišlo zistenie, čo je v živote najdôležitejšie.

„Holzmanka bola krásne miesto na zemi. Osudy jej obyvateľov sa čoraz väčšmi zamotávali, ale nech boli akokoľvek ďaleko, vždy sa vrátili. Každý z nich si kúsok toho statku nosil v srdci.“

Hana svojím príchodom nevedomky otvára aj dvere do minulosti.

Avšak Hana svojím príchodom nevedomky otvára aj dvere do minulosti. Jej podoba s niekým, kto po Holzmanke chodil pred vyše 60 rokmi, vyrazí dych predovšetkým Osvaldovi Závodskému. Hriechy minulosti ožívajú a ohavný čin, z ktorého mrazí, čaká na svoje odhalenie. Moc, peniaze, pomsta. Čo všetko stojí za tým, že človek dokáže posunúť hranice ľudskosti a morálky až tam, odkiaľ niet návratu? Spáchaný hriech vedie k ďalšiemu a takto vyskladaná životná cesta má svoj cieľ priamo v pekle. Pretože každému bude odplatené podľa jeho skutkov...

V románe nájdete naozaj všetko – lásku, smrť, minulosť, tajomstvo, napätie, komplikované rodinné vzťahy. Naozaj sa pri čítaní nudiť nebudete. Dej bol rýchly, jedna prekvapivá situácia striedala druhú. Jediným mínusom pre mňa bola skutočnosť, že čitateľ sa o najväčších tajomstvách dozvie hneď na úvodných stranách. Stráca sa potom ten známy pocit postupného odhaľovania a dávania jednotlivých vecí do súvislosti, aby ste poskladali celú skladačku ešte skôr, ako vás predbehne samotné rozuzlenie na stránkach knihy. Vy pravdu poznáte, a tak už len čakáte, kedy a za akých okolností s ňou budú konfrontované postavy v príbehu.

Kniha je rovnaká, a predsa iná ako jej seriálová podoba.

Platí pravidlo, že najprv treba čítať knihu, až potom príbeh vzhliadnuť. Ak ste náhodou boli oddanými fanúšikmi seriálu Divoké kone, nenechajte sa odradiť. V mojom prípade bol spomínaný vzorec o knihe a filme obrátený a aj napriek tomu nebol môj dojem z čítania ničím pokazený. Ak však netušíte, o akom seriáli je reč, tak o to väčší by mal byť váš záujem siahnuť po príbehu v knižnej podobe. Zaujímavosťou je, že v tomto prípade vznikol najprv seriál, až potom uzrela svetlo sveta kniha. Vďaka tomu však kniha v sebe skrýva fotografie hlavných hrdinov, s ktorými sme sa stretávali prostredníctvom spomínaného seriálu. Kniha je rovnaká, a predsa iná ako jej seriálová podoba. Tak čo, ste rozhodnutí vydať sa prostredníctvom čítania príbehu na Holzmanku a odhaliť všetky jej tajomstvá?

Čítané 353 krát