sobota, 20 február 2016 18:55

Vo svete a v Rijáde

Arabský svet očami blogerky, pretavený do príbehov žien, ktoré sa spoznali vďaka tomu, že si našli frajerov, manželov, milencov, priateľov... Arabov.

Tento svet je pre nás, Európanov, zahalený rúškom tajomstva a má nádych exotickej krásy. Pre niekoho nepochopiteľné zákony, pre iných základné pravidlá života. Tretia kniha z prostredia Rijádu od Sone Bulbeck začína tam, kde jej predchodkyne (Ženy z Rijádu, Z Rijádu do sveta) skončili. Už pred otvorením som rozmýšľala, či nám autorka ešte má čo o arabskom svete povedať. Našťastie ju asi múza neopustila, a preto sa tešíme z ďalšieho tradične netradičného príbehu, ktorý nás vovedie do sveta Európanok, ktoré si začali s mužmi zo Saudskej Arábie.

Raz sme v Prahe, potom vo Viedni a napokon v arabskom svete.

„,Mami a ty veríš v Alaha?´ opýtal sa odrazu chlapec.
,Nie, neverím,´ odpovedala a čakala, čo bude nasledovať. V duchu rátala s tým, že náboženská téma raz na pretras príde, no mala pocit, že pobyt v Saudi tento moment značne urýchlil.
,Lebo Ali a Rakan hovorili, že kto neverí v Alaha, pôjde do pekla!´ povedal chlapec a pozrel na ňu spýtavo.“

Životy hlavných hrdiniek nielen v Saudi

Nora, Markéta, Martina a Alenka – staré známe z predchádzajúcej knihy. Jedna sa za Araba vydala, druhá v Rijáde pracovala a žila, tretia tam musela doslova ujsť, lebo Európa asi ešte nie je na Arabov úplne nastavená. Do ich životov však prichádza aj nová postava, Barbora. Rozprávanie sa presúva z jednej strany sveta na druhú – raz sme v Prahe, potom vo Viedni a napokon v arabskom svete. Aj preto kniha dostala názov Vo svete a v Rijáde.

Ako to ženy so svojimi Arabmi (ne)zvládali

Autorka sa zrejme snažila vyhnúť stereotypu, keďže jej predchádzajúce diela mapovali prevažne život v Saudi. Teraz sa kamarátky rozliezli do sveta, niektoré sa vrátili domov, iné ostali v ďalekom svete a opäť spoznávame ich každodenné problémy, starosti a strach, ktorý občas zažijú. Ak ste čítali predchádzajúce knihy a páčilo sa vám, ako to ženy so svojimi Arabmi (ne)zvládali, aj v treťom pokračovaní si prídete na svoje, avšak z iného uhla. Namiesto rozprávania o tom, ako sa hrdinky adaptovali v cudzom svete a ten sa im dostal pod kožu, teraz budete riešiť aj opačnú situáciu – čo sa stane, keď sa so svojím manželom Arabom presťahujete do rodnej krajiny. A to práve v čase, keď je hrozba teroristických útokov najsilnejšia a na každého Araba sa tu pozerá ako na vraha...

„,Ó, Bože...!´ zhíkla zrazu. V pravom rohu sa miesto zelenej vlajky Saudskej Arábie na ňu škerila čierna zástava Islamského štátu, prevesená cez panel... Premkol ju strach.“

Soňa Bulbeck nie je v tejto tematike amatérka a do každej knihy obozretne vsunula nielen prostoduché rozprávanie, ale aj dávku dramatickej neistoty. Nie sú to katastrofické scenáre, ale veci, ktoré sa v živote stávajú, no ťažko sa s nimi vyrovnávame. Prirodzene, všetko je orientované aj na konfrontáciu nášho zmýšľania s tým arabským. Hlavné hrdinky zažijú napríklad únos dieťaťa filipínskou opatrovateľkou, ale aj podozrenie polície, že spáchali teroristický útok.

Tak toto som o arabskom svete netušila...

Pokojne si touto knihou rozšírte obzory.

Kniha nie je žiadnou drámou, skôr oddychovým čítaním. Ak máte radi čítanie o iných kultúrach, zvykoch a zmýšľaní, pokojne si touto knihou rozšírte obzory. Na opise života obyčajných žien zistíte, čo sú tí arabskí chlapi vlastne zač a či sa s nimi dá žiť vo zväzku manželskom. Veď život v Saudi nie je len o slnkom zaliatom pobreží a luxuse...

„,Ale ja chcem, aby bol manžel pri mne,´ šepla Barbora a pozrela na doktorku s prosbou v očiach. Doktorka odmietavo pokrútila hlavou.
,Je mi ľúto, sme v Saudskej Arábii, tu muži na oddelenie nesmú. Viete, že aj s doktormi – mužmi máme problémy... Nebojte sa, spolu to zvládneme!´ chápavo ju objala okolo pliec a vošla s ňou dovnútra.“

Áno, aj tu sa nájdu situácie, ktoré vás budú poriadne iritovať. Napríklad pravopisné chyby či správanie sa postáv, ktoré by potrebovali prefackať. Niekedy je dej pomalší, ba trošičku nudný, ale všetko vyvážia zaujímavé zvraty a nečakané zasiahnutia osudu. Celkovo je to však veľmi príjemná oddychovka, pri ktorej si urobíte obraz o živote V Rijáde i vo svete.

Čítané 685 krát