piatok, 19 február 2016 22:09

Operácia Popoluška

Tak ako Popoluška z rozprávky, i naša hlavná hrdinka Macie uteká. Možno nie o polnoci a možno nestráca črievičku. Uteká pred tým, čo ju najväčšmi láka, no je pre ňu nedostupné. Alebo si to len sama nahovára?

Keď som sa začítala do knihy Operácia Popoluška, mala som pocit, že ide o niečo podobné ako film Ako prísť o chlapa za desať dní, ktorý určite všetci poznáme. Veď posúďte sami: Macie pracuje v úspešnom dámskom magazíne, ktorý čítajú tisíce Newyorčaniek. Hoci možno sníva o trochu väčšej kariére, uspokojí sa s prácou, ktorú jej nejedna žena závidí. Keď sa však kvôli jednému článku dostane do sporov s úspešným washingtonským redaktorom Rossom Mannonom, zaprisahá sa, že ho tromfne a vytiahne naňho niečo, čo zničí jeho povesť. Kvôli tomuto plánu je ochotná dokonca zmeniť celú svoju identitu a prihlásiť sa o miesto jeho domácej a mať na starosti jeho dospievajúcu dcéru.

Macy dennodenne zvádza boj sama so sebou a s úlohou, ktorú má splniť.

„Na nasledujúcich šesť týždňov sa upísala správaniu a vyjadrovaniu nechutne sladučkého staromódneho dievčaťa s nasprostastým úsmevom, ktorý si už navždy zakázala. Pri pohľade na kopu ostrihaných vlasov pri nohách si však vravela, že žiadna obeť nie je priveľká. Chcela zhodiť rozprávkového princa Rossa raz a navždy z koňa. Veľmi to chcela.“

Ako sa však ukáže, bude to trochu ťažší oriešok, než predpokladala. A tou najväčšou skúškou nebude udržiavanie poriadku v domácnosti či dohľad nad nespútanou tínedžerkou, ale ako dozaista predpokladáte, jej slabosťou bude ON. Ten, na ktorého chcela nahrabať čo najviac špiny, sa ukáže byť čistý ako ľalia. A navyše príjemným spoločníkom, starostlivým otcom a očarujúcim chlapom. Niet divu, že Macy dennodenne zvádza boj sama so sebou a s úlohou, ktorú má splniť. Žeby bol práve tento sebaistý demokrat bojkotujúci jej článok o tínedžerskom sexe tým, ktorého celý život podvedome hľadala?

„Macie naňho chytro pozrela. Zraniteľnosť v Rossových očiach jej stisla srdce. Páči sa mu. Naozaj sa mu páči! Ale koľko z jeho náklonnosti patrí Marthe Jane a koľko Macie?

Problémov sa dokážeme zbaviť iba tak, že ich vyriešime, a nie odložíme.

Hoci príbeh zo začiatku vyznieva trochu naivne, musím uznať, že autorka odviedla dobrú prácu. Iste, nestáva sa práve bežne, že šéfredaktorky dámskych časopisov vysielajú svoje zamestnankyne, aby sa pod zámienkou napísať dobrý článok uchyľovali k takýmto praktikám. Operácia Popoluška však nie je len takýmto plytkým príbehom. To by bola asi nuda.

Na 264 stranách Hope Tarrová postupne odkrýva vnútro a minulosť hlavnej postavy. Môžeme tušiť, že to, že sa ona sama považuje za ženskú neschopnú akéhokoľvek hlbšieho citu, bude dôsledkom niečoho, čo má kdesi vnútri uzavreté v tajnej komnate. No v živote to tak chodí, že všetko to, čo sa usilujeme schovať pred svetom i pred nami samými, najviac volá po tom uzrieť svetlo sveta. Problémov sa dokážeme zbaviť iba tak, že ich vyriešime, a nie odložíme.

Pokiaľ ide o Rossa, autorka ho naozaj vykreslila tak, že na ňom nebudeme môcť nájsť jedinú chybu. Zo všetkého najviac sa však na ňom vyníma jeho rola otca. Hoci by on sám seba možno nezaradil k otcom roka, vzťah, ktorý mal k svojej dospievajúcej dcére, by mohol byť príkladom nielen pre iných knižných hrdinov. Veľmi sa snažil zistiť, čo sa s jeho dcérou deje a prečo sa to deje. Hoci bola preňho stále maličkým dievčatkom, vedel sa k nej správať ako k seberovnej a pri vzniknutých problémom vždy nad jeho hnevom prevážilo uvedomenie si toho, že všetci robíme chyby.

Popoluška musí nájsť najprv samu seba.

„Musela uznať, hoci i keď len sama pred sebou, že Ross je viac ako len fajn, je neochvejne galantný, láskavý a dokonca zábavný, v absolútnom protiklade k svojej škrobenej verejnej osobnosti. Už po prvom večere jej napadlo, že jeho bezúhonný život nie je iba pretvárkou.“

Ak si odmyslíme, že niektoré situácie sú vohnané do extrémov natoľko, že môžu vyznieť naozaj prehnane, Operácia Popoluška je celkom príjemným čítaním. Hoci si možno sprvoti myslíme, že predsa vieme, ako to celé dopadne, veď sme takýchto príbehov čítali a videli už desiatky, po uvedomení si, že nejde možno o úplne tuctový príbeh, zapochybujeme. Popoluška predsa len musí nájsť najprv seba, až potom môže čakať na princa so stratenou črievičkou.

Čítané 711 krát