piatok, 16 január 2015 22:04

Láska na prvý pohľad

(7 hlasov)

Čo sa stane, keď sa odrazu vráti muž, ktorý odišiel z vášho života?

S láskou je to ťažké. Keď ju nemáme, presviedčame sa, že ju nepotrebujeme a keď ju máme, chceli by sme niečo iné. Rozídené dvadsiatničky s vínom v ruke v zafajčenom bare svorne súhlasia s teóriou, že láska je závislá na čase a po chvíli si na dotyčného ex ani nespomeniete. Príde nový a je tu ďalšia love story. Tak presne o takejto láske reč nebude. Reč bude o zrelej, nevypŕchajúcej a tak trochu i odležanej láske.

Reč bude o zrelej, nevypŕchajúcej a tak trochu i odležanej láske.

Hlavná hrdinka Rachel mi bola od prvého momentu sympatická. Nielen tým, že bola novinárka, ale aj svojou povahou. Napriek tomu, že v horoskope bola určite váha, čo ma miestami rozčuľovalo, v hlave ju mám zafixovanú ako kladnú postavu. Jej vtipnosť a pohotové reakcie boli jednoducho zábavné. Počas čítania som sa stále usmievala, robila smiešne zvuky s prudkým vyfúknutím vzduchu nosom a miestami som sa i nahlas zasmiala. Ak ste čítali knihy od Alexandry Potterovej, toto je z podobného súdka.

Dej knihy je situovaný v prítomnosti i v minulosti, pričom nemáte žiadny systém striedania kapitol TU a VTEDY, ale vôbec vám to nebude prekážať. Pasáže s minulosťou skôr pripomínajú Rachelino zamyslenie sa a útek do spomienok a pre vás poskytujú vysvetlenie a odpovede na otázky: Kto je to Ben a čo ste spolu mali?

V súčasnosti sledujete, ako sa Rachel rozpadá život a všetky istoty sa rúcajú. Po trinástich rokoch sa rozchádza so svojím snúbencom preto, lebo chceli na svadbe inú hudbu. Ťukáte si prstom na čelo? No dobre, nebolo to preto, ale pri tomto incidente sa všetko, čo v nej tak dlho zrelo, predralo na povrch. V tomto vzťahu sa cítila stabilne, no necítila sa... zamilovane.

„,Je to ako keď v chémii zmiešaš dokopy dve látky a stále dostaneš tú istú reakciu. Asi tak.´ ,A nevadilo ti to trinásť rokov?´ ,Niežeby mi to nevadilo... nechala som sa unášať. Vyhýbala som sa tomu, aby som sa samej seba opýtala, či to stačí.´“

Sťahuje sa, hľadá si byt, má zlé svedomie kvôli svojmu expriateľovi a exsnúbencovi a zrazu stretáva jeho. Bena. Bože, čo si z nej život robí srandu? To je to posledné, čo potrebuje. V spomienkových pasážach sa dozvedáme, akí blízki si boli. A napriek tomu, že spolu nikdy nechodili, boli najlepší priatelia, opora jeden pre druhého, to povestné svetielko, na ktoré sa vždy tešíte. Poviete si, že keď sa tak milovali, mali sa dať dokopy a vec vyriešená, nie? Nuž, takto jednoducho však život nefunguje a lásku bez lekcií získa len málokto.

to povestné svetielko, na ktoré sa vždy tešíte...

V osudnú noc, keď sa Rachel rozišla s Rhysom, pretože jej určoval život, mal iné záujmy a odmietol účasť na pre ňu nesmierne dôležitom absolventskom plese, jej Ben vyznal lásku, ona si uvedomila, že jeho city opätuje a vyspali sa spolu. Avšak, nedorozumenie a nevypovedané veci spôsobili, že Ben sa odstrihol z jej života a zariadil si vlastný bez nej.

„,Počkaj, počkaj!´ Mala som pocit, že sa topím, lapám po dychu zavalená stuchnutým čiernym sakom, pánskym parfumom a slepou panikou. ,Rhys! Prestaň!´,Čo sa deje?´ Keď som sa od neho odtrhla, Bena som už nevidela. A tak to zostalo najbližších desať rokov.“

Keď sa stretli, bol ženatý. Čo je celkom problém, ale ona si nemohla pomôcť. Bol pre ňu magnetom. Bol jej chýbajúcou spriaznenou dušou a nech prešlo koľko rokov chcelo a Ben zažil všeličo s novou ženou, na Rachel nikdy nezabudol. Spomienky, ktoré mali jeden na druhého a po toľkých rokoch ich preberali, boli natoľko silné, že keby ste zachytili fotoaparátom moje reakcie pri čítaní knihy, dostali by ste slušný komiks. Naozaj, je to x-tá romantická kniha, ktorú som prečítala, ale táto ma dostala. Veľmi som im držala palce. Veľmi.

„,Nikdy som sa nerozhodla, že ťa nechcem. To by som ti nikdy nespravila.´ ,Bolo to rozhodnutie nerozhodnutím. Práve tak zrejme robíš všetky svoje rozhodnutia – tak, že ich neurobíš. Veci sa ti prosto dejú.´“

Veľké negatívum vidím v obálke knihy a v názve. Nič gýčovejšie použiť ani nemohli. Neklamem, keď tvrdím, že pri cestovaní autobusom som skrývala Lásku na prvý pohľad a hanbila sa kvôli jej obalu. A pritom vnútro vôbec nie je lacný román, ale má všetko. Na svoje si prídu študenti, ktorí sa nachádzajú na rázcestí a končia univerzitu, ľudia študujúci žurnalistiku, tí šialene zamilovaní i tí, ktorí sa ocitli v prázdnom vzťahu. A v neposlednom rade bola príjemná zmena držať v rukách zase tvrdú väzbu namiesto obľúbených mäkkých kabelkoviek.

Nedorozumenie a nevypovedané veci spôsobili, že Ben sa odstrihol z jej života a zariadil si vlastný bez nej.

Bavil ma opis Rachelinej práce a polemizovanie nad novinárskou etikou, jej vzťah s Benom po toľkých rokoch a bavili ma i jej skvelí priatelia, s ktorými zažívala veľa zábavy. Možno kvôli toľkým zachyteným oblastiam mala kniha cez 400 strán. A nevadí. Aj tak som ju ťahala všade so sebou.

Správne tušíte, že vám neprezradím, či nakoniec títo dvaja skončia spolu, ale môžem vám sľúbiť, že ak si ju prečítate, budete nadšení. Čítať ich dialógy o tom, že by túžili mať stroj času, ale keďže ho nemajú, musia na seba zabudnúť, bolo natoľko emocionálne intenzívne, že si naservírujete dávku hlbokej lásky. A možno sa i vy zamyslíte nad svojím osudovým mužom či ženou a nad tým, ako by vyzerali veci, keby ste... a keby neprešlo už toľko času...

Čítané 1793 krát