sobota, 09 august 2014 13:28

Láska z ulice

(6 hlasov)

Náhodné stretnutia sú to najlepšie, čím nás osud môže obdariť. Za bizarných okolností tak stretneme ľudí, ktorých by sme si všimli až omnoho neskôr, prípadne vôbec. Aj stredoškoláčka Tamara takéto nevšedné stretnutie zažila. Vtedy však ešte netušila, ako veľmi sa jej život zmení.

V jedenástej knihe z edície Srdcovky je ústrednou postavou mladučké dievča. Tamaru však netrápia neposlušné vlasy či nečistá pleť. Vo svojom mladom veku je nútená čeliť úplne iným problémom, o akých sa jej rovesníkom ani len nesníva. Jej malá sestra Sofia bojuje s rakovinou a táto životná udalosť zmenila celý chod ich domácnosti. Otec si svoju boľavú dušu lieči alkoholom, mama sa síce navonok snaží pôsobiť pokojne, no Tamara cíti, že viac ako kedykoľvek predtým potrebuje jej oporu. V jedno ráno sa jej do neľahkého života pripletie Noro. Vrazí do nej jazdiac na kolieskových korčuliach a okrem modriny na ruke zanechá Tamare aj zvláštny pocit na duši. O pár hodín ho Tamara stretáva opäť – Noro je novým učiteľom v jej škole. Môže vzniknúť pravá láska medzi učiteľom a študentkou? A prečo má Noro okolo seba toľko otáznikov?

„,No nič,´ vyprsknem ironicky. ,Asi ti nedochádza, že namotať sa niekoho ako on, je...´
,Zakázané?´ skočí mi do reči.
,Áno, aj. Zakázané, šibnuté, naivné...´
,Ako pre koho.´
,Pre všetkých, zlatko, pre všetkých. Len niektorí ľudia nemajú odvahu priznať si to.´“

Téma nie je veľmi inovatívna, to si musíme priznať všetci. Zakázaná láska medzi mladučkou študentkou a učiteľom je motívom, ktorý sa pretriasa v mnohých romantických príbehoch. Autorka ju však dokázala celkom elegantne ozvláštniť. Mladšia sestra trpiaca nevyliečiteľnou chorobou a s tým spojené Tamarine starosti, trochu tajomná postava Nora, od ktorej som až do úplného konca nevedela, čo čakať. Práve tento prvok spôsobil, že som sa knihou prehrýzla pomerne rýchlo a myslím, že aj ostatné čitateľky budú chcieť zistiť, aké bremeno z minulosti si Noro so sebou nesie.

„Všetko je vo mne ešte príliš čerstvé. Túžim síce po nežnostiach, po bozkoch, po láske, ale len tej od neho. Noro sa však zaryto drží bokom, nekomunikuje, len občas zazerá. Tak, ako to on vie. Hypnotizujúco, obviňujúco, bolestne. Akoby som mu ubližovala už len tým, že dýcham. Mám obrovskú potrebu spýtať sa ho, čo chce, čo odo mňa teda chce, keď ma doslova vraždí očami, ale neurobím to.“

Keď sa povie edícia Srdcovky, okamžite si predstavím romantický príbeh pre dospelé ženy všetkých vekových kategórií zakončený, ako inak, happy endom. Do Lásky z ulice som sa začítala s podobným očakávaním. Po niekoľkých kapitolách som si však povedala, že by sa tento príbeh možno viac ujal v inej evitapressáckej edícii, ktorej sú cieľovou skupinou mladé dievčatá. Práve tie by sa s hlavnou postavou viac stotožnili, lepšie by pochopili jej konanie či myšlienky. Nie som si istá, či tu generačný rozdiel medzi dospelými čitateľkami a hlavnou postavou nenarobí šarapatu.

Tak či onak, stále je to romantický knižný kúsok popretkávaný viac či menej dramatickými momentmi. Bez ohľadu na to, do ktorej edície ho vydavateľstvo zaradilo, je tu šanca, že u čitateliek zožne úspech. Láska, ktorej sa do cesty kladú prekážky, mladé dievča, ktoré je nútené dospieť skôr ako jej rovesníci, svojský a vtipný Tamarin kamarát Robo majúci odpoveď naozaj na všetko. Aj tieto parametre dochucujú už niekoľkokrát obohratý príbeh a je len na vás, či vám táto kombinácia sadne. Ak obľubujete ľahké nenáročné knižky, Láska z ulice by vás mohla potešiť. Ja som pri knihe strávila niekoľko hodín, ktoré vôbec neľutujem, no zároveň viem, že je tu malá pravdepodobnosť, že si knihu prečítam ešte raz. Jednoduchých príbehov je na trhu mnoho a v prípade, že opäť po nejakom zatúžim, vyberiem si radšej nejaký iný, taký, ktorý som ešte neprelúskala.

Čítané 3215 krát