piatok, 04 január 2013 22:03

Víťaz je sám

Hovorí sa, že iba blázon a dieťa povedia pravdu. Nuž, potom je Paulo Coelho, jeden z najvplyvnejších spisovateľov súčasnosti, skutočne bláznom. Bláznom, ktorý povie holú pravdu o elite elít – Supertriede, zloženej z hercov, modeliek aj vyhasnutých hviezd, ktoré sú ochotné urobiť čokoľvek, aby sa vrátili naspäť na nebo a aspoň chvíľu zažiarili.

Coelho prináša pohľad pod povrch pozlátka, na ktoré všetci túžobne hľadíme. Čo sa skutočne deje, keď sa vypnú kamery a čím všetkým musí človek prejsť, kým sa k vybojovanej chvíľke slávy dostane? Aj toto prezrádza autor jazykom, ktorému rozumie každý. Celý dej sa pritom odohráva vo výkladnej skrini prepychu filmového festivalu v Cannes. Stačí jeden týždeň na to, aby sa nebadane splietli osudy najrozličnejších ľudí, ktorí sa chcú dostať k cieľu za každú cenu.

„Dúfa, že pol roka dôkladnej prípravy prinesie ovocie, ale istotu nadobudne až zajtra ráno. Tu je jeho plán: nech Fúrie, dávne postavy z gréckej mytológie s čiernymi krídlami, zostúpia do tohto bielo-modrého kraja plného diamantov, botoxu a rýchlych nepraktických áut, do ktorých sa zmestia len dvaja ľudia. Sny o moci, sláve a úspechu, toto všetko môže zaraz prerušiť vďaka malým pomôckam, ktoré si priniesol so sebou. Kvôli nej zničí niekomu celý svet.“

Inšpiráciou pre všetky túžby a skutky hrdinov v Coelhovej knihe je láska a moc. Dve najsilnejšie hnacie sily v živote človeka. Sily, ktoré nás motivujú urobiť viac, ako by sme sami dúfali, že dokážeme. Ale čo všetko je v mene lásky a slávy dovolené? Veď práve v mene vyššej lásky si často teroristi pripevnia na telo bombu a odpália sa v centre mesta počas slnečného dňa. Zločiny z vášne napĺňajú stránky novín. Mnoho mocných sa dostalo ku svojmu miestu aj za cenu stlačenia spúšte. Všetci chcú byť milovaní a slávni. Ale čo všetko sú ľudia ochotní pre slávu obetovať? A čo na oplátku skutočne získajú? Odpovede na všetky tieto otázky ponúka autor najlepším možným spôsobom. Príkladom ľudí, ktorí sú zaslepení túžbou, tak, že nevidia tenkú hranicu medzi cieľavedomosťou a sebadeštrukciou. A práve to vyvrcholí v dramatický koniec.

Víťaz je sám je jednou z tých kníh, ktoré vás prinútia zamyslieť sa a uvedomiť si skutočné šťastie a priority života. Ak je aj všetka sláva, moc a krása, ktoré Coelho predstavuje pominuteľná, skvelý pocit na duši po prečítaní tejto knihy vám zaručene vydrží.

Čítané 2272 krát