štvrtok, 08 máj 2014 20:14

Návod na prežitie pre ženu

Návod na prežitie pre ženu. Alebo skôr Návod na žitie pre ženu? No veď posúdite sami.

Igor Bukovský je pre mnohých z vás veľmi známe meno. Pre mňa bolo donedávna cudzie, kým som nedostala na narodeniny knihu – Návod na prežitie pre ženu. Kamarátka ma so smiechom varovala, že nech to nečítam. Tvrdila mi, že Bukovský určite jedáva (ak by som chcela citovať, tak žere) len zeleninu, ovocie a klíčky a v knihe mi bude vnucovať to isté. Že je posadnutý stravou a nevie si užiť dobré jedlo. Keď som sa jej opýtala či od neho niečo čítala povedala, že nie. Čo dodať...

Asi toľko, že som knihu otvorila a nezatvorila som ju doteraz. Lebo to nie je knižka na jedno posedenie a budete sa k nej vracať vždy, keď si budete chcieť overiť nejaké informácie, keď sa budete chcieť dozvedieť niečo o našom mozgu, štítnej žľaze, tráviacom systéme alebo tehotenstve. Alebo keď budete mať PMS a budete zo seba nervózna a hladná a neviem čo všetko, tak je príjemné čítať, že v tom nie ste sama.

Celá kniha je písaná tak príjemne, že sa budete usmievať aj keď budete čítať o problémoch, ktoré na nás číhajú na každom rohu. Plus si môžete pustiť rôzne pesničky, ktoré autor uvádza na niekoľkých stranách. Dotvorí vám to celú atmosféru. Uvarte si k čítaniu voňavý čaj, dajte si kúsok horkej čokolády a o pekné popoludnie máte postarané. :)

Keď už hovoríme o tej čokoláde. Je jej venovaná (a podľa mňa právom) celá jedna kapitola s podnadpisom – Zákaz čítať večer. Čítala som ju. Čítala som ju večer, lebo večer čítam vždy a...nebol to dobrý nápad. Každopádne tá kapitola, to bol dobrý nápad. Dozviete sa nielen o pozitívnych účinkoch čokolády (avšak nie hocijakej), ale aj napríklad koľko tuku, cukru a energie obsahujú rôzne čokolády. Konkrétne táto kapitola je písaná formou rozhovoru a z knihy sa mi páčila asi najviac.

Neprestala som sa čudovať, ani keď som si začala čítať o metabolizme. Neviem ako vy, ale pojmy ako bazálny a pracovný metabolizmus boli pre mňa úplne cudzie. Alebo to, že vôňa levandule spomaľuje metabolizmus? Ale to, že je lepšie chodiť po schodoch ako používať výťah už asi viete, že? Nevadí, autor vám to rád pripomenie. :)

Už podľa názvu vám je asi jasné, pre koho je kniha primárne určená. Nájdete tu aj kapitoly, ktoré sa venujú čisto ženskej tematike ako napríklad: Tehotenstvo, Neplodnosť, Menopauza, PMS, Dekády ženy atď. Napriek tomu si nemyslím, že ak sa kniha dostane do rúk muža, nebude mať čo čítať, práve naopak. Napríklad také problémy ako sedavé zamestnanie, alkohol a chronická únava sa netýkajú len žien. Plus nie je „odveci“ dozvedieť sa niečo nové o svojej polovičke, no nie?

„Narodili sme sa ako ľudia s povinnosťou žiť. Nie „nejako prežiť“, ale žiť dobrý život a byť dobrým človekom. To by úplne stačilo, veď nevieme žiť ideálne. Nevieme ani, čo to presne znamená. (Ak vám to niekto tvrdí, nič od neho nekupujte a utekajte preč!) Nestaráme sa o seba a svoje zdravie preto, aby sme nikdy neochoreli a dožili sa 120 rokov. Staráme sa o svoje zdravie preto, lebo je to lepšie a prirodzenejšie – robia tak múdri ľudia, ktorí poznajú hodnotu zdravia. Z času na čas však dostávame životnú lekciu ťažkej pravdy, že hoci urobíme (z nášho pohľadu) všetko správne a dobre, nestane sa to, čo sme si želali...Nie, život nie je strelnica, na ktorej si každý za svoje skutky (alebo peniaze) môže vystreliť toho najväčšieho maca.“

P.S.: Tie smajlíky. Nemohla som si pomôcť, ale autor ma asi nakazil svojím štýlom písania, tak by som ich teraz najradšej dávala všade. Ak už nič iné, tak sa skúste pri každom usmiať aj vy. Veď smiech lieči. :)

• Meno autora: Igor Bukovský
  • Knihu vydalo: AKV - Ambulancia klinickej výživy
  • Počet strán: 344