pondelok, 18 december 2017 18:51

Pol Potov úsmev

V roku 1978 strávila štvorica starostlivo vybraných Švédov, členov Spoločnosti priateľov Švédska a Kampučie, dva týždne v Kambodži. Prišli odtiaľ plní nadšenia z prosperujúcej krajiny a jej šťastných obyvateľov. Realita však bola úplne iná...

Kambodža 70. rokov 20. storočia bola všetkým možným len nie demokratickým zriadením. Na jej čele stál komunistický diktátor Pol Pot a jej súčasťou, určenou pre zahraničné návštevy, bola tisíckilometrová potemkinovská kulisa. Taká bola realita, ktorú zažívala štvorčlenná švédska delegácia na návšteve štátu, v tom čase nazývaného „Demokratická Kampučia“. Verili tomu, čo videli. Pracujúcich roľníkov, spokojných ľudí, úrodné polia. To, čo nevideli, však bolo oveľa dôležitejšie. Masové vyvražďovanie, hlad, choroby, strach, tisíce mŕtvych. Ako sa len mohli nechať takto oklamať???

Je možné byť uprostred genocídy a nevidieť ju?

„Pozerám si staré fotografie. Sihanuk vo vyžehlenom roľníckom oblečení pózuje s mužmi, ktorým pred pár rokmi hrozil smrťou a vyhnal ich do džungle. Stoja pred chrámom s vodopádom. Všetci sa trochu nútene usmievajú do objektívu. Viacerých z jeho okruhu neskôr pošle na smrť muž, ktorý si dáva záležať na tom, aby na seba nepútal priveľa pozornosti. Saloth Sar.“

Peter Fröberg Idling vo svojej knihe Pol Potov úsmev z vydavateľstva Absynt konfrontoval závery spomínanej štvorice. Po 25 rokoch od návštevy svojich krajanov bol v Kambodži tiež, prešiel po tých istých miestach, dokonca sa aj snažil nájsť tých istých ľudí. Kambodžanov z fotografií i z rozhovorov. Formou literárnej dokumentaristiky predkladá rozmýšľajúcemu čitateľovi svoje poznanie. Hľadá odpoveď na otázku, ako mohla byť štvorica Švédov v krajine uprostred genocídy a nič si nevšimnúť. Nevšimnúť si?!

Inteligentný učiteľ milujúci poéziu dal zabiť pätinu vlastného obyvateľstva...

Súčasťou diela je objasnenie dejinných udalostí, vysvetlenie, ako a prečo sa Červení Kméri na čele s nenápadným Pol Potom dostali na čelo krajiny. A tak ani človek, ktorý o dejinách tohto štátu z juhovýchodnej Ázie veľa nevie, nebude tápať. Logické vysvetlenie historickej príčinnosti však vyústi v nelogický masaker. Pol Pot bol na čele tzv. Demokratickej Kampučie len tri roky, ale teror, ktorý nastolil, zapríčinil smrť 1 700 000 ľudí. Pätiny obyvateľstva. Za tri roky...

„Premýšľať o ,sebe´ a o ,svojom´ je zakázané. Ak poviete ,moja manželka´, je to chyba. Musíte povedať ,naša rodina´. Kambodžský ľud je jedna veľká rodina. To preto boli muži, ženy a deti oddelené. Organizácia nad všetkými drží ochrannú ruku.“

Pol Pot, civilným menom Saloth Sar, študoval v Paríži a bol učiteľom, ktorý miloval poéziu. Skromný, slušný, hĺbavý. Ako sa môže takýto človek stať jedným z najkrutejších diktátorov v dejinách ľudstva vôbec?! Tento študovaný a vzdelaný človek sa rozhodol zlikvidovať mestá, ktoré vnímal ako parazitov roľníkov; krajinu chcel zmeniť na agrárnu, s dostatkom potravy pre všetkých. Od pekných myšlienok k nepekným činom však ďaleko nebolo.

Autor zvolil pri písaní prístup, ktorý som ako čitateľka veľmi ocenila. Knihu rozvíjal v troch dejových líniách. Súčasnosť: jeho pátranie po tom, čo sa vlastne stalo, snaha stretnúť sa s o generáciu staršou štvoricou, prejsť ich cestu. Minulosť: historické udalosti v Kambodži. A ešte jedna minulosť, jeho: súkromné spomienky z detstva, ktoré so vzdialeným štátom súviseli.

Dobré myšlienky sú niekedy priamou cestou do pekla.

„Rozhodnutie vyprázdniť mesto (Phnom Penh) prijali ústredne, avšak nezaobišlo sa to bez odporu... Mestá boli v rozpore s ideálmi – mestská dekadencia verzus vidiecka dôstojnosť, korupcia verzus cnosť, komercia verzus solidarita. Občianska vojna sa viedla z miest, to odtiaľ vyhnali vodcov Červených Kmérov.“

K pátraniu a následnému písaniu pristupoval s pokorou a množstvom otázok. Hľadajúc odpovede si uvedomoval, že odhaľovanie skutočnosti nebude jednoduché a že aj on sám môže podľahnúť klamu. Nikoho preto neodsudzoval, jeho otázky a odpovede, ktoré nachádzal, boli spôsobom, ako si môže urobiť záver každý sám. V tom bola najväčšia hodnota knihy. Áno, aj v historickej faktografii, keďže pre mňa bola doteraz Kambodža vlastne len tvarom na mape, no práve rozprávanie Petra Fröberga Idlinga, zistenia kladené na papier bez rigidných záverov (veď si človek, rozmýšľaj sám) boli tým najpodstatnejším.

Pre znalcov diel vydavateľstva Absynt bude aj Pol Potov úsmev dielom, ktoré má v knižnici svoje miesto. Pre tých, ktorí sa s ním iba oboznamujú, môže byť prvotným impulzom k rozmýšľaniu o tom, ako môžu zdanlivo dobré plány a myšlienky skončiť nesmierne tragicky.

• Meno autora: Peter Fröberg Idling
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Absynt