nedeľa, 03 september 2017 16:18

Príbeh vlákna: Textilné remeslá na Slovensku

Od rastlinky k vláknu. Od techniky k umeniu. Textilné umenie sa tak trochu vytratilo z bežného života a je skôr dôležitou súčasťou kultúrneho dedičstva. Ako to však bolo v minulosti?

Určite ste si ho všimli, vzácny obrus u babičky, vyšívaný a uchovávaný pre špeciálne príležitosti. Hlavne ho nezašpiniť alebo iným spôsobom znehodnotiť. Je to poklad, aj keď ani neviete, prečo je taký vzácny. V podstate je to len kus nejakej starej látky. Lenže textílie v minulosti neboli priemyselne produkované, ich vznik, výroba i výzdoba sa ukrývali pod tajomne znejúcim označením textilné umenie. Áno, umenie. Od rastlinky cez vlákno, plátno, farbenie až po šitie bola dlhá cesta.

Od rastlinky cez vlákno, plátno, farbenie až po šitie bola dlhá cesta.

„Pred svadbami siedmich dcér grófa J. Thurzu muselo byť v tkáčovni nezvyčajne rušno, veď do výbavy každej z nich boli potrebné rôzne druhy plátna, uteráky, obrusy, plachty či obliečky na paplóny a podhlavnice, ktoré sa ešte museli vyzdobiť výšivkami. Ešteže sa o svadbách vedelo niekoľko rokov vopred. Termíny sa potom upresňovali, prípadne rušili, ak ženích nebodaj zomrel.“

Ak sa vydáte po stopách príbehu vlákna, čaká vás magický svet vyžarujúci tajomný nádych zašlých čias. Aspoň ja som mala tento pocit, keď som knihu otvorila. Dýchol na mňa pocit výnimočnosti, ľudskej tvorivosti a hodnoty, ktorá sa nedá vyjadriť sumou s presnou číselnou cifrou. Zrazu ma premkol pocit, či by sme dnes vôbec boli schopní venovať toľko pozornosti textilu. Neúnavne snovať, tkať, vyrábať súkna, šiť či hodiny v rukách vytvárať čipku. Preto si myslím, že kniha je poctou všetkým generáciám ľudí na Slovensku, ktorí sa postarali o to, že dodnes ich diela môžeme obdivovať.

Ak sa vydáte po stopách príbehu vlákna, čaká vás magický svet vyžarujúci tajomný nádych zašlých čias.

Na počiatku výroby textílií neboli žiadne megalomanské podniky v Číne, ale domácnosti a cechy. Postupne sa výroba zväčšovala a vznikali manufaktúry. Každý kraj mal svoje špecifiká a vychýrených výrobcov ihiel, klobučníkov, tkáčov či garbiarov. Preto, ak chcete zistiť, v ktorom meste vyrobil ročne každý ihlár 300 000 ihiel, alebo, prečo sa podľa klobúka posudzoval vhodný ženích, tak sa neváhajte začítať do fascinujúceho príbehu.

„V cechu sa prísne dbalo na morálku aj vzťahy medzi majstrami. Pokutu dve zlatky dostal každý majster, ktorý hanil výrobky svojho kolegu, aj ten, kto chcel druhému odlákať zákazníka, tovariša, dokonca služobníctvo.“

Autorka knihy Zora Mintalová Zubercová je významná slovenská etnologička a už niekoľko rokov sa ako múzejníčka podieľa na výskumoch slovenského kultúrneho dedičstva. Z knihy preto cítiť vysokú odbornosť autorky, ale našťastie je napísaná zrozumiteľne a čitateľne aj pre čitateľa laika. Obsahuje mnoho konkrétnych údajov, ktoré dnes môžu pôsobiť komicky, no zároveň odkazujú na to, v čom spočívala hodnota textilného umenia.

Osobne ma zaujalo, že veľký podiel na jeho rozvoji mala Beatrix, manželka legendárneho Mateja Korvína. Keďže prišla z Talianska, kde bola zvyknutá na vyšší štandard života, zrazu sa aj u nás začala šíriť pohodlnosť v panských sídlach. Už to nemali byť žiadne zatuchnuté chladné stavby, kde sa človek cítil maximálne neútulne. Vďaka nej sa napríklad začali používať paplóny plnené vlnou či jemná posteľná bielizeň. Takže môžeme poďakovať Beatrix za to, že bola na vlne doby a jej výdobytky priniesla až k nám.

„Beatrix vyrastala na prepychovom neapolskom dvore, naučená na jeho nádheru a eleganciu, vychovávali ju v duchu humanizmu, čítala diela antických autorov. Zvykla si na renesančné myslenie a spôsob života, všade prítomné umenie, vyberané jedlá a stolovanie, skvostné a vzácne látky na odevy, drahé tkaniny v interiéroch, pohodlný nábytok, a to aj vďaka umeleckým remeselníkom a umelcom, ktoré dokázali splniť všetky požiadavky renesancie, rozmaznávajúcej ducha i telo.“

Remeslo prestalo mať zlaté dno.

Smutné však je, že síce sme mali silnú základňu pre textilné umenie, ale v priebehu 20. storočia došlo k postupnej likvidácii. Definitívne odišla tradícia cechov, remeselníkov, no najmä ľudí, ktorí ovládali svoj kumšt. Remeslo prestalo mať zlaté dno. Pamiatky naň si mnohé babičky odložili do skríň a opatrujú ich ako poklady.

Aj preto sa nazdávam, že táto odborná publikácia by ich mohla potešiť ako darček k sviatku. Keďže má aj obrázky, teda obrazovú prílohu, tak si budú môcť aj čo to popozerať. Prípadne ich to inšpiruje zájsť do múzea. Umelecké cítenie našich predkov bolo na vysokej úrovni a je vidieť, že ho vložili do svojich výrobkov. Verme, že hodnotu týchto vecí nevezme čas a ostane stále cenná aj pre ďalšie generácie.

• Meno autora: Zora Mintalová Zubercová
  • Počet strán: 207
  • ISBN: 9788055623658