štvrtok, 31 august 2017 07:36

Politik

Čo všetko by ste boli ochotní urobiť preto, aby ste získali moc? A čo vlastne znamená byť mocný? Odpoveď imaginárneho politika nájdete v románe Ľuba Olacha.

Hoci autor sa téme politiky venuje vo svojich knihách často, fikcia o politikovi cestujúcom po celom svete nie je jednoduchým sústom. Všetko je vo svojej podstate pritiahnuté za vlasy a aj keď nechýbajú zvraty a miesta, z ktorých je vám ťažko od žalúdka, celok na mňa pôsobil až príliš vymyslene. Príbeh zo slovenského prostredia je situovaný aj do miest, ktoré poznáme a práve to má pripútať čitateľa k pohodlnému kreslu. Tentokrát nebudete nadávať na politikov v televízii, ale na chvíľu si obujete ich topánky a vyskúšate si urobiť ťažké rozhodnutia. Ako ľahký opar sa nad knihou vznáša pochopenie pre amorálne konanie politikov ako prostriedok k dosiahnutiu cieľa.

Ako ľahký opar sa nad knihou vznáša pochopenie pre amorálne konanie politikov ako prostriedok k dosiahnutiu cieľa.

„Hm, uvažoval v duchu, neznie to zle. Pracovať v špičkovom hoteli v Tel Avive, ktorý sa nachádza pri mori, to by nemuselo byť márne. Okrem toho, o tomto meste je známe, že si jeho obyvatelia vedia užívať život, takže by tam bolo určite veselo. Svoje som si tu splnil a, pravdupovediac, už ma to tu prestáva baviť. Sin Li na mňa čoraz viac dozerá. Bez nej pomaly nemôžem urobiť ani krok. Veď za Romankou som bol len dva či trikrát, inak vždy, keď som išiel do Hongkongu, bola so mnou.“

V úvode sa zoznamujeme s Filipom, ambicióznym študentom, ktorý túži riadiť minimálne pol zemegule, a keď to nevyjde, tak aspoň Slovensko. Po ukončení vysokej školy sa namyslený chlap, ktorému nechýba odvaha a príliš veľké sebavedomie, púšťa do hotelierstva a cestuje zo Švajčiarska do Číny, potom späť na Slovensko, do Tel Avivu a opäť domov. Autor mu pripísal aj šarm a krásu, takže sa musíme zmieriť s tým, že tento chlapík dosiahne všetko presne tým nepríjemným spôsobom, ktorý nás rozčuľuje pri prezeraní sociálnych sietí našich úspešnejších exspolužiakov.

Ak by aj existoval taký bezchybný život, dať ho do rúk arogantnému grázlovi je pomerne nezaujímavý počin.

Striedanie krajín a prostredí nám pred očami rozvíja príbehy rozličných kultúr, čo je celkom príjemný bonus. Negatívum je opakovaný vzorec, ktorý patrí možno do rozprávok pre najmenších, ale nie do knihy o politike pre dospelých. Drzý chlapík príde do krajiny XY, urobí neskutočné obchody, vo všetkom sa mu darí, organizuje módne prehliadky, teroristické útoky či pašerácke kšefty so zbraňami, potom si nájde obeť v podobe prenádhernej cudzinky, s ktorou zažije jednorazovú súlož a ona sa ide zblázniť z toho, aké to s ním bolo úžasné. Jeho nepriestrelnosť, neustále zdary v obchode a hlavne opisy toho, aký je borec v posteli, pôsobia ako hladkanie slabučkého mužského ega.

„Stáli pred ním holé. Hanbili sa. Bolo to na nich vidieť. Ešte nikto sa na nich na svetle takto dlho nepozeral. Museli sa pomaly otáčať, poskakovať, aby bolo vidno, aké majú pevné prsia, a potom čakať na samotné meranie a posudzovanie.“

Ak by aj existoval taký bezchybný život, dať ho do rúk arogantnému grázlovi je pomerne nezaujímavý počin. Isteže, jednoducho tak autor vyvolá u čitateľa emóciu pobúrenie, hnev alebo znechutenie a aj o to pri písaní kníh ide. Skutočne kvalitná kniha však nestavia na takýto prvoplán a ak s vami pohne, neviete presne povedať prečo. V prípade Politika je to jasné pretože hlavná postava je maximálne nesympatická a jej príbeh je čistá hyperbola.

V istom bode sa však kniha mení a z „príhod a skúseností arogantného maniaka" sa stáva politický boj.

V istom bode sa však román mení a z „príhod a skúseností arogantného maniaka" sa stáva politický boj s kampaňou, riešením hlasov a financovania, schránkovými firmami a inými radosťami. Dej je o čosi uveriteľnejší, aj keď neskonalé šťastie ani v tejto fáze hlavného hrdinu neopúšťa. Erotika opísaná v knihe, kde je každá žena nádherná a úžasná, no v posteli žasne nad dokonalosťou muža, ktorý o ňu vlastne ani trošičku nestojí, nie je práve to, čo by nadchlo ženu so štipkou sebaúcty. Titul teda odporúčam skôr mužom, ktorí potrebujú aspoň takouto projekciou zažiť trochu potešenia z roly alfa samca. Napokon ešte jedno upozornenie. Ak si radi vychutnáte knihu bez preklepov a chýb, v tomto prípade si musíte pripraviť pevné nervy.

• Meno autora: Ľubo Olach
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 320