nedeľa, 27 august 2017 15:42

KARMA: Čo to je a prečo na nej záleží

Ach, tá karma. Kto z nás toto slovo niekedy nepovedal či nezačul? Je to najčastejšia nadprirodzená príčina nášho neúspechu. Nič sa nedalo robiť, mali sme to (asi) v osude. Kto sa však chce touto témou zaoberať hlbšie, tak pre neho je určený sprievodca karmovou teóriou.

Traleg Kjabgon nepatrí medzi celosvetovo najznámejšie budhistické mená, no jeho prínos spočíval v tom, že okrem budhizmu bol erudovaným v oblasti komparatívnej religionistiky, západnej psychológie a kultúry. Počas života prednášal po univerzitách na celom svete a dokonca založil vlastný inštitút. A na srdci mu ležalo práve to, čo sa z karmy stalo. V úvode knihy píše, že nepochopenie karmy, vytrhnutie z budhistického kontextu a povedzme úprimne – ľahkovážne používanie tohto slova – mu robí vrásky na čele.

Karmová teória je komplexná. Veľká, širokospektrálnejšia a hlbšia, ako by sa mohlo zdať.

„Ako vidíme, Buddhove dve najdôležitejšie tvrdenia, ktoré sa týkajú karmy, sú, že každý človek je osobne zodpovedný za svoje činy a následky týchto činov nie sú pevne stanovené. Aj keby sme sa dopustili zločinov, nemusí nás čakať zatratenie, peklo či niečo podobné.“

Ako odborník sa rozhodol všetko uviesť na pravú mieru. A výsledkom je táto knižka. Vyzerá milo a prívetivo, láka vás odhalením tajomstva (kto by ho nechcel vedieť?). Pripravte sa však na tŕnistú cestu, hlavne ak nie ste v budhizme úplne doma. Hrozí vám, že budete čítať a čítať, ale vás mozgový procesor bude vypisovať červeným error. Ak to však predsa len chcete skúsiť, oplatí sa.

Karmová teória je komplexná. Veľká, širokospektrálnejšia a hlbšia, ako by sa mohlo zdať. Traleg začína pôvodom pojmu, vysvetľuje základné črty a súvislosti (najmä súvis so spoločenským rozdelením Indie). Nezabúda na Budhu, ktorý karmický základ doplnil o úplne nové názory a na nich následne vyrástlo niekoľko škôl (napr. Jogačára). Budhistické poznanie sa snaží mierumilovne interpretovať človeku tzv. západnej kultúry.

Tak ako, stále nechcete zistiť, prečo je v karme rozdiel medzi reinkarnáciou a znovuzrodením alebo v čom spočíva zmysel života?

Budhistické poznanie sa snaží mierumilovne interpretovať človeku tzv. západnej kultúry.

„Vlastne nikdy by sme si nemali navrávať, že sme našli svoje ja. Dokonca ani v prípade, že roky budeme meditovať v Himalájach, presvedčení, že sme sa zbavili svojich ťažkostí a balastu, odhodili všetky bremená a v prelomovom okamihu dosiahli extázu. Ešte aj v takejto veľmi reálnej situácii nás môže kdesi hlboko mučiť pochybnosť, či sa náhodou nebalamutíme.“

Ústredné posolstvo knihy hovorí, že karma má človeka povzbudzovať k tomu, aby sa stal tým, kým sa stať chce, no a aby nezostal takým istým, akým už je. Znie to jednoducho, no vyžaduje si to veľa úsilia. Taký Budha neustále hovorí o ušľachtilosti, ku ktorej máme smerovať svojím konaním. Neubližovať, šíriť pozitívne hodnoty, mať len dobré úmysly a iné pravidlá. Budha vedel, že ľudia málokedy rozumejú abstrakciám, preto sa snažil byť konkrétny. Vždy uvádzal príklady z bežného života.

Mňa osobne zaujala časť, kde sa hovorí o charaktere človeka. Celá karmová teória sa totiž točí okolo toho, kým človek je a kým sa môže stať. Ide o niečo, čo si dovolím nazvať cibrením charakteru. Samozrejme, polopatisticky povedané. Karma nemá byť trestom, niečím, čo funguje na princípe: ak ja urobím toto, stane sa mi presne toto. Vlastne ma to budúce nemá trápiť, ak mám pevný charakter. Zaujímavé, však?

„Charakter je súčtom všetkého, čo z nás robí ľudskú bytosť: reprezentuje našu osobnosť. Takže záleží skôr na tom, akou osobou, akým jednotlivcom sme sa stali, než na našich činoch. O svojom konaní by sme mali uvažovať v súvislosti s tým, akí sme ľudia.“

Karma má človeka povzbudzovať k tomu, aby sa stal tým, kým sa stať chce, no a aby nezostal takým istým, akým už je.

Najväčším problémom pri čítaní knihy pre mňa boli neznáme vody budhizmu. Viem, že Trelag asi veľmi zľahčoval, aby sa prihovoril nám, ľuďom tejto doby. No aj tak to bolo náročné. Odkazy na niečo, o čom netušíte nič, skončili tak, že som si domýšľala. Chvíľkami som zase trpela pocitom, že sa točíme v kruhu. No a na záver som zase mala pocit, že názov kapitoly a jej obsah sú nekompatibilné. Lenže to všetko bolo (úprimne povedané) spôsobené mojou neznalosťou témy.

Knižku by som rada odporučila všetkým tým, čo ich téma láka a zaujíma. Netreba sa vzdať, ak nerozumiete, príde časť, kde máte pocit osvietenia. Nie až taký silný ako Budha, ale pre potreby knihy postačujúci. A som si istá, že tí, čo sa o karmu zaujímajú, budú vo všetkých výrazoch doma, takže ju zhltnú jedným šupom.

• Meno autora: Traleg Kjabgon
  • Národnosť: tibetská
  • Počet strán: 238