utorok, 22 august 2017 16:42

Newhontská trilógia

Je veľa rôznych spôsobov ako čitateľovi vyrozprávať to, čo máte na srdci. O objekte vášho záujmu alebo problémoch, ktoré vás trápia, môžete hovoriť úplne otvorene, priamo či, povedané dnešným jazykom, natvrdo. Ale môžete tak urobiť i nepriamo, v náznakoch a metaforách. Podobne, ako to urobil Lajos Grendel.

Z toho, čo o tvorbe Lajosa Grendela vieme, môžeme usudzovať, že tak neurobil z nedostatku sebavedomia alebo toho, že by chcel niečo zahmlievať. Práve naopak. Fiktívne mestečko New Hont vytvoril preto, aby zosobňovalo prototyp provinčného slovenského mesta. Ak by sme ho chceli bližšie lokalizovať, nesmieme sa nechať zlákať jeho názvom. New Hont by sa mal časopriestorovo nachádzať niekde medzi Šahami, Banskou Štiavnicou a Lučencom (rodiskom Grendela) 90. rokov.

Samotné mestečko nie je dokopy ničím zaujímavé, výnimočná je akurát tak jeho nevýnimočnosť a priemernosť. Pri opise mestských reálií sa nezriedka pousmejete, zaťukáte si na čelo a pokrútite hlavou, zároveň si však často uvedomíte skutočnosť, že to, čo Grendel situuje do New Hontu, ste predsa už niekde videli. Ak aj nie priamo vo vašej rodine, ulici či meste, tak rozhodne niekde blízko vás. Možno je to spôsobené malou rozlohou Slovenska, možno vzájomnou previazanosťou regiónov, možno naturelom Slovákov a možno historickými udalosťami, ktoré sa špirálovito vinú minulosťou tohto územia.

Samotné mestečko nie je dokopy ničím zaujímavé, výnimočná je akurát tak jeho nevýnimočnosť a priemernosť.

„Newhonťan je už raz taký. Aký? Ak ho dobre zmastia, chytí sa rozumu. Okrem toho je dôsledný v hlúposti, ale nie v múdrosti. Jeho pravá ruka zavše nevie, čo robí ľavá, a naopak. Newhonťan je nešťastný, ale každý deň si nahovára, že je šťastný. Manželskú vernosť zakaždým vystavuje skúške dobre utajenou neverou. Stále má finančné ťažkosti, ale predsa nikdy netrie biedu. V podstate je držgroš, ale pred inými sa rád vystatuje, že je veľkorysý. Málo Newhonťanov verí v Boha, ale do kostola chodia ešte aj ateisti.“

Newhontskú trilógiu tvoria tri romány U nás doma, v New Honte (2001), Hromadný hrob pri New Honte (1999) a Kráľ Matej v New Honte (2005). Všetky romány spája spomínané mesto, predovšetkým jeho obyvatelia a ich minulosť. Nie je núdza o fakty i „fakty“, vážnosť hraničiacu s patetickosťou i komickosť dotiahnutú až do absurdnosti. Prvý román presne v duchu svojho názvu oboznamuje čitateľa s prostredím, charakterom ľudí, ich smutno-smiešnymi osudmi a vnímaním sveta. Toho domáceho i toho za hranicami alebo skôr za vrškami a za zvrškami. Lebo aj o pocitoch, citoch a pudoch vám Grendel bude hovoriť. Newhonťania sa snažia reagovať na udalosti, ktoré sa dejú okolo nich, no robia to často ťažkopádne, prvoplánovo a hlavne vedia „ako na to“.

Newhonťania sa snažia reagovať na udalosti, ktoré sa dejú okolo nich, no robia to často ťažkopádne, prvoplánovo a hlavne vedia „ako na to“.

Sústreďuje sa priitom na hlavné medzníky 20. storočia – povstanie, bratskú pomoc a nežnú revolúciu. Druhá časť trilógie odhaľuje kostlivcov číhajúcich v newhontských skriniach. V rozprávaní sa prelínajú časové roviny, keďže odhalený masový hrob pochádza z obdobia 2. svetovej vojny. Tak ako vždy sa s nimi (ne)dokážu konfrontovať. Záverečná časť vykresľuje charaktery Newhonťanov, ktorí raz s nostalgiou a inokedy s dávkou zášti spomínajú na obdobie nedávne (obdobie socializmu) i dávnejšie. Raz sa spomienkami opájajú a raz z nich vytriezvievajú. S reflexiou minulosti, obzvlášť tej vlastnej, je to už raz tak.

„Súdruh Král nemal rád, keď ho obťažovali somarinami, nakoniec prvý človek strany v meste nie je pánboh, aby naňho padala ťarcha všetkých starostí, teraz však uznal, že musí zakročiť. Lebo to už vedia aj škôlkari, že Révay bol statkár, ktorý zdieral slovenský ľud a dal zavesiť o rebro ľudového hrdinu Jura Jánošíka. Odporný, bruchatý reakcionár! Preto súdruh Král konal neodkladne. Hneď na druhý deň predpoludním dal učiteľa (Révaya) predvolať.“

Pri čítaní trilógie som si uvedomila, že Grendela vnímam v troch základných polohách. Zaujal ma predovšetkým ako rozprávač, pretože príbehy, ktoré odvíja bavia, pútajú a prinášajú zaujímavé vyústenia. Ako pozorovateľ, špeciálne so zmyslom pre detail a paradoxne i pre zovšeobecnenie a tiež ako človek s citom pre lokálne ukotvenie textu. Pritom dokáže osloviť tak slovenské ako i maďarské spektrum čitateľov. Ak poznáte, čomu sa celý život venuje, uznáte, že to, čo robí, nerobí zle.

Raz sa spomienkami opájajú a raz z nich vytriezvievajú.

„Nech priláka do New Hontu priemysel, nech dobuduje v meste inžinierske siete, nech skrášli ulice a hlavné námestie, nech dá do poriadku zanedbanú kanalizáciu, nech zavedie daň zo psov a postará sa o podporu pre hmotne chudobnejšie vrstvy. Na to všetko sú potrebné peniaze, veľa, veľmi veľa peňazí. Avšak starosta sa zahľadel ďalej . Lebo dlho nezostalo tajomstvom ani to, že starosta hľadá ,ideu´ mesta, ktorá sa vo víre nedávnych historických udalostí kdesi stratila.“

Aj keď ide o trilógiu, je vtesnaná do bezmála 500 strán, a teda neodradí ani tých, čo odmietajú série pre ich dĺžku. Ak máte chuť na niečo príjemné, aj keď občas provokujúce zamyslenie, niečo dôverne známe, čo vám dokáže odhaliť vždy niečo nové, niečo, čo o Slovensku nielen hovorí, ale aj niečo povie, nie je o čom. Zbaľte sa a šup šup navštíviť New Hont, s Newhonťanmi určite nájdete spoločnú reč.

• Meno autora: Lajos Grendel
  • Národnosť: maďarská
  • Knihu vydalo: Marenčin PT