utorok, 13 jún 2017 18:59

S elegancí ježka

Paloma a Renée žijú v jednej budove, no rozdeľuje ich viac ako len steny medzi bytmi. Osudy mrzutej domovníčky a nadpriemerne inteligentného dievčatka spojí až záhadný nájomník z Japonska, ktorý obráti ich svet hore nohami.

Napriek tomu, že žijeme v 21.storočí, spoločenské postavenie a triedy sa nezmenili. Táto hierarchia je stanovená niekoľko storočí a je ťažké vystúpiť z jej tieňa. Pravidlá sú o to silnejšie, keď ste domovníčka v jednom z parížskych nájomných bytov. Väčšina smrteľníkov sa o luxusnej adrese na parížskej ulici Grennel ani len neodváži snívať.

Na prvý pohľad mrzutá, neudržiavaná domovníčka žije za uzavretými dverami druhý život

Všetci v tejto budove sú si vedomí svojej pozície v spoločnosti a týchto zažitých predstáv sa aj držia. Domovníčku vo svojom dome prehliadajú a nikdy sa na ňu nepozrú priamo, ani vtedy, ak si k nej prídu vyzdvihnúť balík z pošty. Preto niet divu, že na prvý pohľad mrzutá, neudržiavaná domovníčka žije za uzavretými dverami druhý život. Pustí televíziu, aby nevzbudila podozrenie u okolo prechádzajúcich nájomníkov a sama sa zavrie do izby s knihou v ruke a dobrou šálkou japonského zeleného čaju. Medzi jej najobľúbenejšie diela patrí Anna Karenina. Jej verný spoločník, kocúr Lev, bol pomenovaný po jednej z hlavných postáv. Reneé sa vyžíva vo filozofii, literatúre, filmoch a umení, rozoberá Kanta a pritom sa v skutočnom živote maskuje za nevľúdnu starú pani. O každom svojom nájomníkovi vie všetko.

„Jmenuju se Renée. Je mi padesát čtyři a už sedmadvacet let dělám domovnici v čísle 7 na ulici Grenelle.“

Aké je jej prekvapenie, keď zistí, že s malou Palomou, ktorá býva o pár poschodí vyššie, majú toho spoločného oveľa viac, než len rovnakú adresu. Paloma je nadpriemerne inteligentná a svoje okolie pozoruje so zahorknutými očami, ktoré by skôr patrili o niekoľko rokov staršej žene, ťažko skúšanej životom. Paloma si nerobí ilúzie o svojej budúcnosti. Dospelých okolo seba vidí ako zlaté rybičky zatvorené v akváriu. Za každú cenu sa chce vyhnúť tomu, aby aj ona skončila uväznená v spoločenskom akváriu. Za najlepší spôsob, ako sa vyhnúť tomuto väzeniu, považuje samovraždu. Dve osamelé duše vyjdú zo svojich ulít až vďaka postaršiemu pánovi z Japonska, ktorý im umožní objaviť nový svet.

Muriel Barbery je vysokoškolskou profesorkou filozofie, a tú prepašovala aj do svojej knihy.

"Lidé si myslí, že poletí ke hvězdám, a přitom skončí jako zlatá rybička v akváriu. "

S elegancí ježka je pútavé rozprávanie. V každej kapitole sa mení rozprávač, čo je elegantné riešenie pre tých, čo naraz nečítajú veľké porcie knihy, ale do nej len občas načrú. Ľahko sa v nej orientuje aj napriek tomu, že sa menia rozprávačky. Príbeh je originálny a zaujímavo napísaný. Jediné, čo by som vytkla, bola mrzutosť a neustále sťažovanie sa Renée na obyvateľov bytu, ale koniec koncov, taká bola jej postava.

Muriel Barbery je vysokoškolskou profesorkou filozofie, preto niet divu, že niečo prepašovala aj do svojej knihy. Renée s ľahkosťou a nadhľadom uvažuje o filozofii Kanta a stredovekých scholastikoch, zatiaľ čo hundre na mladú univerzitnú študentku obývajúcu dom číslo sedem na ulici Grenell. Paloma zase na hodine francúzštiny rozoberá jazykovú teóriu Jakobsona a neschopnosť svojej profesorky.

Od knihy netreba očakávať napínavý dej, ani rýchly spád udalostí, ale určite vás nesklame

Možno práve kvôli filozofickým úvahám sa môže niekomu zdať, že sa dej na začiatku odvíja pomaly. Autorka však opúšťa filozofiu uprostred knihy, tá ustupuje do úzadia a Barbery necháva čitateľov nahliadnuť aj do životov svojich hlavných hrdiniek. Celá filozofia slúži na postavenie nálady, na priblíženie prostredia a na vykreslenie postáv. Človek pri čítaní musí byť trpezlivý, ale na koniec sa mu kniha odplatí. Jeden z dôvodov prečo mi S elegancí ježka utkvelo v pamäti, je neočakávaný záver – stále sa neviem rozhodnúť, či som s ním spokojná alebo nie, a práve tak by to malo byť. Ďalší rozmer príbehu dodáva audiokniha – spôsob, ktorý som si na „čítanie“ zvolila ja. Kniha je prerozprávaná českými herečkami Taťánou Medveckou a Luciu Pernetovou. Odviedli skvelú prácu a svojim postavám vdýchli život. Po prečítaní odporúčam aj film s rovnakým názvom, ktorý bol voľne inšpirovaný knihou a určite stojí za pozretie.

„Na konci tohohle školního roku, v den svých třináctých narozenin, tedy přesně 16. června, spáchám sebevraždu.

Od knihy netreba očakávať napínavý dej, ani rýchly spád udalostí, ale určite vás nesklame. S elegancí ježka je román plný citov, životných postrehov a zaujímavých myšlienok o svete okolo nás. Prinúti vás zamyslieť sa, v konečnom dôsledku možno aj prehodnotiť niektoré svoje hodnoty a nájsť menší zmysel života. Keď nabudúce pôjdete okolo svojich susedov, skúste sa zamyslieť, koľko viete o ľuďoch, s ktorými zdieľate steny.

• Meno autora: Muriel Barbery
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Host