streda, 24 máj 2017 18:39

Nedeľné šachy s Tisom

V tradičnom slovenskom prostredí pôsobí táto hra kráľov trošku cudzo. Ešte taký mariáš... Ale na ten treba troch. Navyše si nesporne vyžaduje isté intelektuálne schopnosti. Nejde len o sústredenie, ale aj o istú taktiku, cit pre hru, schopnosť byť pripravený reagovať ešte skôr, ako treba.

Z názvu vyplýva, že dôležitým hráčom bude jedna z najkontroverznejších postáv slovenskej histórie, katolícky kňaz, politik a prezident Jozef Tiso. Sparring partnera mu robí lekárnik Balák. Čoskoro zistíme, že farba figúrok na šachovnici zďaleka nie je jediné, čo týchto dvoch vážených mužov odlišuje. Lekárnik Balák je totiž takmer vo všetkom, čo si vieme predstaviť, protipólom Tisa. To málo, čo ich spája, je mesto, kde obaja pôsobia, pravidelné nedeľné diskusie nad šachovnicou a predovšetkým ich vzťah k Aničke Žitňanskej, resp. jej vzťah k nim.

V pohnutých časoch pritom často pôsobí ako tá najmenej šialená osoba.

Anička je rozprávačom a komentátorom udalostí, ktoré sa odohrávajú v zdanlivo bezvýznamných Bánovciach nad Bebravou. Bezvýznamných do doby, keď sa Tiso stáva prezidentom. Anička k obidvom mužom vzhliada s bázňou a obdivom. Tisovi robí zapisovateľku, pretože vie rýchlo a precízne zaznamenávať jeho myšlienky, čo je podľa slov jej vlastnej matky to jediné, čo dokáže. Lekárnikovi zas, spolu so svojou židovskou priateľkou, ktorá viac nie je, ako je Židovkou, pomáha kompletizovať herbár a doslova visí na každom jeho slove. Inak sa Anička označuje za hlúpu a bláznivú. V pohnutých časoch pritom často pôsobí ako tá najmenej šialená osoba. Osobne som mal pocit, že údajnú šialenosť jej len sústavne vštepuje jej okolie, počnúc zatrpknutou matkou, ktorú opustil Aničkin otec, až po klebetných Bánovčanov.

Silvester Lavrík, dramatik, režisér, prozaik, publicista a pedagóg, prichádza s knihou, ktorá na súčasnom Slovensku svojím zameraním musí zarezonovať. Prostredníctvom Aničky, lepšie povedané, prostredníctvom jej fenomenálnej pamäti, približuje dobu vojnového Slovenského štátu. Teda doby, keď bola morálka Slovákov podrobovaná tým najťažším skúškam. Vďaka Lavríkovej poctivej archívnej práci spoznávame dobové reálie i Tisove názory. Často sme konfrontovaní s malosťou, falošnou láskou k národu, vypočítavosťou a pre mňa najmä s mrazivým alibizmom. Rovnako mrazivo vyznieva i spôsob, akým sa obhajujú poklesky, ako sa deformuje nazeranie ľudí, ktorí napokon vidia veci tak, ako sa im to hodí.

Sme konfrontovaní s malosťou, falošnou láskou k národu, vypočítavosťou a s mrazivým alibizmom.

„O Alici som ešte chcela. Nepáči sa mi, že ju znásilnili gardisti bez toho, aby ju pred tým požiadali o ruku. Nepáči sa vám takáto reč? opýtala som sa, lebo som videla, že odmietavo krútia hlavou.“

Východiskami pre Nedeľné šachy s Tisom boli historické fakty a ústne podanie, ktoré Lavrík s bravúrou doplnil vlastnou fikciou. Pri čítaní som mala často pocit, že v knihe nie je ani riadok náhodou či navyše. Na každej strane je citeľný autorov zámer. Či už ide o dejovosť (príbeh Aničkinej priateľky Alice), archívne materiály (prejavy J. Tisa), komentovanie udalostí (prostredníctvom lekárnika – demokrata a humanistu), alebo o nezainteresovaný pohľad (očami Aničky, ktorá hoci je bláznivá, nemá dôvod vymýšľať si). Zásadné udalosti slovenských dejín pritom prepletá bežnými spomienkami mladého dievčaťa na vlastné dospievanie, vnímanie sveta, nazeraním na priateľstvo, mužov či svet ako taký.

„Tí muži sa o Matildu nezaujímali vôbec. Aj Sidóniu počúvali len preto, aby sa mali kde stretávať, lebo spolky židovskej mládeže, sionistov a židov vôbec vychádzali z módy náramne rýchlo. Ale aj to nakoniec pominulo, lebo alebo sami odišli do Palestíny, alebo sa roztratili kdekade po svete, alebo ich nakoniec odviezli do pracovného tábora v Novákoch. Táto nová móda sa prejavovala aj tak, že na židovské obchody v meste začal ktosi maľovať šesťcípe hviezdy. Najskôr po nociach, tajne, neskôr aj za bieleho dňa a s veľkou slávou.“

Kniha je rozdelená do ôsmich častí, ktoré tvoria pomerne krátke kapitoly. Text aj preto (okrem Lavríkovej schopnosti písať pútavo) beží rýchlym tempom. Nemali by sme sa tým však nechať strhnúť. Uniklo by nám to najpodstatnejšie – klásť si otázky a hľadať odpovede. Celkový zážitok umocňuje množstvo dobových výstrižkov a fotografií, vďaka ktorým protagonisti dostávajú reálnu tvár. Zvyčajne nemám rada, keď mi niekto vnúti podobizeň literárnych postáv, ale v prípade reálnych postáv to má opačný efekt. Niekoľkokrát som sa musela sústredene dívať do tvárí na fotografiách s cieľom pochopiť viac.

Zážitok umocňuje množstvo dobových výstrižkov a fotografií.

„Ziskožravosť sme videli v bývalej monarchii aj v československom režime, rozhovorili sa Monsignore vľúdne po prestávke spôsobenej oškvarkovými pagáčmi a melta kávou, ktoré nám priniesla gazdiná starajúca sa o Monsignorovu domácnosť. Postavili sa k oknu, chrbtom ku mne a pokračovali.“

Hoci je drvivá väčšina knihy situovaná do obdobia vojnového Slovenského štátu, neubránite sa zvedavosti, čo bolo s Aničkou potom. Jej osud však zostáva takmer nepoznaný. Lavrík sa udalostiam „po“ venuje len v náznakoch a útržkovite. Najsilnejším momentom zostáva fotografia, ktorá zachytáva Aničku na ulici v Bánovciach niekedy v sedemdesiatych rokoch pred jej umiestnením v zariadení pre psychicky narušené ženy.

V prípade, že vám história nie je cudzia, máte chuť sa do nej ponoriť prirodzene prostredníctvom príbehu a zároveň dokážete oceniť poctivú prácu s dobovým materiálom, Nedeľné šachy s Tisom budú pre vás stávkou na istotu. Počas čítania i po dočítaní mnohí zatúžite po stretnutí s niekým, s kým by ste sa mohli o šachoch, ktorými sa tvorili dejiny, porozprávať.

• Meno autora: Silvester Lavrík
  • Knihu vydalo: Dixit
  • Počet strán: 416