piatok, 05 máj 2017 08:45

Kód 7: Koniec zla

Na svete je len jediná krajina, ktorá namiesto HDP (hrubého domáceho produktu) meria hrubé domáce šťastie svojich obyvateľov. V čom je tajomstvo Bhutánu? Prečo sa tajomného Kompendia chce zmocniť najzločineckejšia organizácia sveta Global Power?

Jozef Banáš patrí medzi najčítanejších a najprekladanejších slovenských spisovateľov. Pre väčšinu čitateľov je to známe meno, možno až overená značka. Kódu 7 predchádzal Kód 1Kód 9, z ktorého známi hlavní hrdinovia Michal a Kumari tento raz pomáhajú zachrániť Bhután pred silami zla. Začína sa príbeh, ktorý mieša prvky reality, sci-fi až detektívky, no nevyhne sa ani romantickým zápletkám.

Začína sa príbeh o boji dobra a zla

Global Power je svetovo uznávaná humanitárna a filantropická organizácia, ktorá sídli v Bruseli a odtiaľ riadi svoje misie po celom svete. Lenže, čo ak sa za stenami a bránami mierumilovnej inštitúcie skrýva obrovská zločinecká skupina, ktorej cieľom je vyprovokovať a riadiť najväčšie konflikty sveta, vrátane terorizmu. A čo ak im tieto plány narúša malá krajinka pri Indii, Bhután, kde údajne vlastnia tajomnú zbraň s celosvetovým pôsobením?

„V časti budovy Global Power nad úrovňou námestia sú kancelárie civilnej zložky organizácie, ktorá združuje najvplyvnejších mužov a ženy hospodárskych, politických, mediálnych a náboženských korporácií. Ich jediným zmyslom a cieľom je upevňovať svoju moc a kontrolu nad svetom.“

Do tejto situácie prichádza na scénu trojica Slovákov – Michal, Tomáš a Jozef, ktorých osudy sú pevne prepojené nielen s Bhutánom, ale aj navzájom. Začína sa príbeh o boji dobra a zla, o sile vibrácií, konci veku Rýb a o tom, ako sa dá zlo poraziť bez boja. Okrem fiktívnych postáv sa stretnete aj so skutočnými postavami, napríklad s dalajlámom alebo bhutánskym kráľom. Dozviete sa mnohé kuriozity, napríklad to, že bhutánskym národným športom je lukostreľba.

Predstava organizácie Global Power je lákavá a možno mnohých privedie k myšlienke – čo ak skutočne existuje?

„Je to jediná krajina na svete, kde sa kráľ, vláda a ľudia neriadia rozumom, ale srdcom. Vy na západe máte všetko, na čo si len pomyslíte, okrem pokoja v duši. V Bhutáne majú veľmi málo z vašich materiálnych pôžitkov, ale zato majú veľmi veľa duchovnej spokojnosti.“

Priznám sa, dejová línia je vedená viacerými smermi, čo môže čitateľa zmiasť. Raz ste v Bruseli, kde rokuje Admirál s členmi Global Power. O chvíľku ste na Kysuciach, kde sa nachádza magická hora. O stranu neskôr sa ocitáte v Juhoafrickej republike, kde prechodne žije jedna z postáv. No a potom pokračujete, sledujete mnoho iných postáv v iných priestoroch a dimenziách, ktoré si musíte dávať do nejakej zdanlivej súvislosti.

Mala som taký pocit, že je to James Bond v kombinácii s DaVinciho kódomFalzifikátormi doplnený o ezoteriku, ale chvíľkami som úprimne pochybovala o autorovi. Viem, že má svojich fanúšikov, ktorí očividne chápu jeho myšlienkové pochody, no ak mám byť skutočne úprimná, kniha pôsobí miestami pritiahnutá za vlasy. Neustále sa v nej opakujú informácie o konci veku Rýb, ktorý mal byť strašný a nasleduje už len vek Vodnára, ktorý bude úžasný. Dobro povstane a zlo zmizne, čomu pomôžu práve dvaja hrdinovia, ktorí sa stanú bhutánskymi lámami. Na záver ste svedkami veľkej davovej scény ako v americkom filme, kde si všetci odpustia, pochopia a rozídu sa v mieri, ale samozrejme nechcem prezradiť skutočný koniec príbehu, takže ten si budete musieť prečítať.

„Vďaka prepojeniu pólov našich bratov Kada a Michala sa nám podarilo prekonať dominanciu rozumu a presunúť ťažisko rozhodovacieho procesu na stranu srdca.“

Svojich verných čitateľov a tých, čo hľadajú práve tento typ literatúry, nesklame.

Čo ma fascinovalo najviac, bolo to, že Bhután, akokoľvek mierumilovná krajina, je napriek všetkému vyzbrojená lepšie ako najväčšie svetové veľmoci a to má, pozor na vec, schopnosť premieňať a presúvať bunky v časopriestore (ak som to správne pochopila), takže v podstate je neohroziteľná. Predstava organizácie Global Power je lákavá a možno mnohých privedie k myšlienke, že čo ak skutočne existuje. No následne ste vhodení do karmických zákonov, vibrácií, pôsobenia čakier, magických čísiel a podobných ezoterických prejavov, v ktorých by sa, objektívne povedané, mal čitateľ aspoň trochu orientovať. Inak sa v nich literárne utopí.

Kniha mi štýlom aj spracovaním pripomínala práve Falzifikátorov od Antonia Bella. Global Power je podobná Konzorciu pre falzifikáciu reality, hlavní hrdinovia rovnako čelia tomu, že si v jednej chvíli uvedomia pre koho pracujú. Námet je to vždy zaujímavý, len trochu by som pochybovala o tom, či sa ho Jozefovi Banášovi podarilo literárne spracovať tak, aby okrem senzačných odhalení premiešaných s ľahšou ezoterikou, skutočne priniesol literárny zážitok. Verím však, že svojich verných čitateľov a tých, čo hľadajú práve tento typ literatúry, nesklame.

• Meno autora: Jozef Banáš
  • Počet strán: 397
  • ISBN: 9788055151403