štvrtok, 20 apríl 2017 19:43

Fitness manuál pro ženy

Cvičenie vo fitku sa aj v dnešnej dobe teší všeobecnej obľube. A to aj napriek nedostatku voľného času či možnosti cvičenia v pohodlí obývačky. Ženy a muži každého veku a fyzických dispozícií sa pravidelne nechávajú pohltiť endorfínmi s cieľom spevniť si postavu, získať kondičku či vyvetrať hlavu. Jednoducho dopriať svojmu telu a mysli to pravé.

Fitness manuál pro ženy je počinom českej fyziatričky a odborníčky na slovo vzatej – doktorky Daniely Stackeovej. Autorka sa okrem publikovania a cvičenia venuje aj lektorskej a prednáškovej činnosti v oblasti fitness, psychologických aspektov fitness a psychosomatike. Uvedená publikácia tak už len samotnou autorkou získava na váhe. Nejde teda len o špekulácie či teoretické táranie človeka, ktorý sa v problematike nevyzná, resp. si o sebe myslí, že v oblasti fitness ako životného štýlu niet väčšieho machra.

Manuál určený výhradne pre ženy.

Daniela Stackeová už v predhovore upozorňuje (a z názvu to jednoznačne vyplýva), že manuál je určený výhradne pre ženy – a to pre ženy každého veku a dokonca v rozdielnom životnom období (tehotenstvo, materstvo, prechod). Kniha poslúži najmä tým z nás, ktoré ešte nevedia, „ako na to“. Ide o praktického sprievodcu svetom cvičenia vo fitku, čo dokazujú presné popisy cvikov vrátane ich vyobrazenia. Neviem si síce predstaviť, že by som s knižkou v ruke stála pred stacionárnym bicyklom, striderom, stepperom či veslovacím trenažérom (hoci uznávam, že spolucvičiacim by som zlepšila náladu), ale určite by sa dalo uvedené postupy preštudovať ešte pred vstupom do fitness centra. A hádam si ich aj zapamätať.

„Balanční cvičení jsou nácvikem stability těla v různých polohách, především vertikálních. Spočívají v tom, že udržujeme zvolenou nestabilní polohu, kterou volíme úmyslně tak, aby udržení rovnováhy bylo podstatně náročnější než ve vzpřímeném stoji, popř. jiné poloze těla. Pro balanční cvičení platí důležité pravidlo, podobné jako pro ostatní druhy zdravotních cvičení, a to že vždy volíme danou náročnost cviku, resp. polohy, teprve tehdy, když cvičenec zvládne dokonale všechny polohy/cviky nižší náročnosti.“

Netreba čakať na zázraky na počkanie.

Kniha je koncipovaná do šiestich kapitol, počínajúc teoretickým úvodom a končiac praktickou časťou. V teoretickom úvode sa zameriava najmä na biologické rozdiely medzi mužmi a ženami, vrátane hormonálnych zmien. Jadro tvoria predovšetkým fitness programy zamerané na redukciu telesnej hmotnosti a ovplyvnenie telesnej kompozície či riešenie kozmetických problémov vo fitness. V tomto prípade ide hlavne o možnosti zmien tvarov a veľkosti pŕs alebo redukciu celulitídy.

Keďže neoddeliteľnou súčasťou fitness ako životného štýlu je aj úprava, resp. zdravé stravovanie, autorka túto skutočnosť nemohla ponechať nepovšimnutú. Venuje sa preto rozloženiu živín, pitnému režimu i doplnkom výživy. Autorka zároveň upozorňuje, že je potrebné zachovať si triezvu myseľ, podrobiť sa konštruktívnej kritike a nečakať zázraky na počkanie. V prvom rade si musíme upratať v hlave, stanoviť si reálny cieľ a vybrať si trvalú zmenu. Len v tom prípade sa dočkáme pozitívnych výsledkov.

Teória je síce fajn a v mnohých ohľadom nevyhnutná, no prax je vždy len prax. Z toho dôvodu mala pre mňa veľký význam práve záverečná praktická časť. Oslovilo ma, že doktorka Steckeová myslela aj na možno zanedbateľné, ale pre začiatočníčky priam bytostne dôležité záležitosti, napr. ako sa pripraviť na svoju prvú návštevu fitka, rozcvičenie a úvodné obdobie cvičenia pre ženy – začiatočníčky. Myslela však aj na cvičenia pre pokročilých a zamerala sa na tvarovanie jednotlivých partií tela. Uvádza aj najčastejšie chyby, ktoré sa pri cvičení vyskytujú, čo je podľa mňa veľmi fajn, pretože nielenže sa človek učí na vlastných chybách, ale zároveň dostáva aj istý feedback o tom, že poctivo a správne cvičí.

Skvelý pomocník pre všetky „cvičeniachtivé“ dámy.

Jednotlivé cviky sú naozaj jednoducho popísané, preto sa nemusia obávať ani tie, ktoré už len pri pomyslení na fitko a z cvičenia medzi ľuďmi chytajú závrat. Autorka ich totiž popísala skutočne zrozumiteľne, uvádza, koľkokrát a v akých opakovaniach ich máme cvičiť a na čo je uvedený cvik dobrý.

„Řada z nás se rozhodne začít se cvičením až v situaci, kdy už máme špatnou kondici, nebo po delší pauze, např. po mateřské dovolené či nemoci, kdy také došlo ke zhoršení úrovně zdatnosti. Svaly, které nepoužíváme, jsou oslabené, máme špatné držení těla, trpí tím páteř a další klouby. V takovém případe vám radím, abyste ještě než navštívíte fitness centrum věnovaly pár týdnů cvičení doma, jako přípravě na náročnější cvičení ve fitness centru, a na tomto místě vám nabízím návod, jak na to.“

Myslím si, že Fitness manuál pro ženy sa môže stať skvelým spoločníkom pre všetky cvičeniachtivé dievčatá a ženy – pre tie, ktoré doteraz nenabrali odvahu začať, ktorým chýbala správna motivácia, no aj pre skúsenejšie cvičenky, ktoré potrebujú poradiť, resp. inovovať zabehané cviky. Ak ste sa v týchto riadkoch našli, vezmite si úbor, fľašu s vodou, správnu dávku adrenalínu a hor sa! Fitnessu zdar!

• Meno autora: Daniela Stackeová
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Grada