utorok, 24 január 2017 19:30

Totálne opojenie – Drogy v tretej ríši

Drogy, Tretia ríša, história, zvrátenosti a nevinné obete. To sú kľúčové pojmy tejto knihy. Vlastne výskumu. Norman Ohler totiž preskúmal a doslova vyhrabal všetko o tom, ako sa drogy zapísali do histórie druhej svetovej vojny.

Veľa sa o tom nehovorí, ešte menej píše. Hoci tematika povzbudzovania vojakov počas vojny rôznymi látkami nemusí byť novinkou, forma a rozsah tejto knihy je naozaj impozantný. Poviem vám len holý fakt: autorove poznámky doložené zdrojmi, samotná bibliografia a zoznam obrázkov majú bezmála 40 strán. To je ako tretina normálnej knihy. Takže na fikciu alebo vykonštruovanú či vymyslenú skutočnosť môžeme zabudnúť.

„Vodca sa teraz neodvolateľne ocitol v realite svojej prehratej vojny. Zrazu ho všetko zaťažovalo nekonečne silnejšie než predtým – úplne nahý, zbavený akéhokoľvek hormónu šťastia, bez umelej stimulácie. Eukodal by mu teraz mohol pomôcť: za sekundu by sa dostal z totálnej bolesti k totálnemu raju a k celkom veľkým citom.“

Metamfetamín, pervitín, kokaín a iné drogy si našli miesto nielen v nemeckej armáde, ale aj v žilách samotného vodcu.

Módny lekár, najlepší „priateľ“

Celé sa to točí okolo látok, ktoré poznáme aj dnes. Metamfetamín, pervitín, kokaín a iné drogy si našli miesto nielen v nemeckej armáde, ale aj v žilách samotného vodcu. Môže to potom dopadnúť dobre s krajinou, ktorú vedie človek denne berúci toľko „vitamínov“, že sa bez nich nedokáže ani len najesť? Nuž, odpoveď poznáme, ponúkajú nám ju historické knihy i hodiny dejepisu.

No pramálo sa vie o tom, čo všetko vojaci dovolili do svojho tela dostať. Kniha opisuje drogový ošiaľ od začiatku, teda ako sa z tabletky, ktorá je dnes považovaná za niečo deštruktívne, stal moderný zázračný liek. Potom sa Norman Ohler dostáva k Hitlerovi a jeho potrebám vydržať svieži, sugestívny a zdravý. To mu zabezpečuje jeho doktor Morell, ktorý sa postupne stáva jeho najbližším človekom. Nie však pre ich spoločné záujmy alebo názory na politiku, ale kvôli Morellovej zásobe injekcií so všetkým možným, ktorými „pacienta A“ dlhé roky kŕmil.

„Aj Hitler si na svojho doktora viac než navykol a kritiku na korpulentného muža, ktorého mnohí v tvrdo vybojovanom vodcovom okolí považovali za nechutného, kancelár sucho odbil: Morell tu nie je na oňuchávanie, ale aby ho udržiaval zdravého. Bývalého módneho lekára z moci svojho úradu vymenoval v roku 1938 bez habilitácie za profesora, aby mu dodal punc vážnosti.“

Kniha vznikla najprv ako výskum k filmovému námetu.

Táto kniha vznikla najprv ako výskum k filmovému námetu. Hodiny v archíve však bola škoda nevyužiť, a tak Ohler vytvoril populárno-náučnú knihu, ktorá je preložená do 14 jazykov. Čo je na nej také super? No, v prvom rade sa venuje téme, o ktorej sa chce niečo dozvedieť každý. Začítať sa do toho, ako sa z najmocnejšieho muža planéty stala troska, je určite zaujímavé a pútavé. Občas aj poriadne hnusné a smutné.

Nie je to ľahké čítanie

Ak si myslíte, že krásnych 250 strán zhltnete za večer, podarilo by sa vám to možno len za pomoci tabletiek, ktoré sa spomínajú v knihe. Tento titul je totiž podrobnou výpoveďou miliónov dokumentov, hoci sú pospájané do určitého „príbehu“. Chronologicky sa dostanete až k samotnému koncu Hitlera či jeho stúpencov. Zaujmú vás určite aj ich výpovede a vnímanie ich neslávne slávneho vodcu.

Je pútavá, no veľmi obsažná...

Ale pozor! Slová zo zadnej obálky berte s poriadnou rezervou. Napínavým trilerom by som ju totiž rozhodne nenazvala. Je pútavá, no tak veľmi obsažná, že občas som strácala pozornosť a čítala úplne mechanicky. Hromada mien, rokov, miest a udalostí môže pôsobiť poriadne skľučujúco, najmä ak históriu Tretej ríše nemáte poriadne naštudovanú. Tým však nechcem povedať, že si treba pozrieť všetky dokumenty z druhej svetovej vojny, len tematiky neznalí sa budú trošku trápiť. Nebojím sa to priznať, patrím medzi nich tiež. No moje obzory kniha rozšírila, preto podobných čitateľov určite neodrádzam od čítania.

„Pacient A dal na skúšku otráviť psa Blondiho. Sebe ešte nesiahol na život. Vo svojom politickom testamente, ktorý už sotva mohol podpísať, lebo sa mu tak triasli prsty, skapínajúci na vlastnú toxickú látku ešte posledný raz štval proti Židom; usiloval sa všetku vinu hodiť na nich a označil ich za ,travičov sveta´.“

Na obálke je ešte jedna informácia: že doslov napísal Hans Mommsen. Určite viete kto to je, však? Nie, ani ja som to nevedela. Internet však nájde všetko, a teda som zistila, že tento pán je uznávaným historikom, ktorý sa špecializuje na v knihe spomínané obdobie našich dejín. Je teda jasné, že keď túto knihu nezatracuje, môže byť naozaj relevantným dôkazom otvoreného ukázania zvráteností a nechutností, ktoré sa v Nemecku za čias Hitlera odohrávali.

• Meno autora: Norman Ohler
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 328